Mazda Premacy 1.8 Exclusive (1999)
Vraag naar variatie
De Premacy heeft veel weg van de Mazda 323 Fastbreak. Het lijkt wel een 'opgeblazen' versie van die kruising tussen een hatchback en een stationwagon. Z'n vijfhoekige grille, met dikke chroomstrip bovenaan, en natuurlijk het fors uitgevallen logo, typeren hem als een echte Mazda. Overigens is hij niet, zoals verwacht, afgeleid van de kleine middenklasser 323, maar van de grotere 626.
Mazda gaat met de Premacy 'All the way' als het gaat om multifunctionaliteit. Er valt van alles en nog wat om te klappen, te verplaatsen en te verwijderen. Laten we beginnen met de tweede zitrij; die bestaat uit drie aparte stoelen. Elke achterpassagier afzonderlijk kan z'n rugleuning een stukje verstellen. Ga je maar met vier in plaats van met vijf mensen op pad, dan kun je de middelste stoel gebruiken als tafeltje door, heel simpel, de rugleuning voorover te klappen. Trouwens ook de leuningen van de andere twee zetels laten zich neerklappen. Wil je de laadvloer een flink stuk groter maken, dan ga je een stap verder en klap je de stoelen voorover, tegen de rugleuningen van de voorstoelen aan. Nog meer ruimte krijg je als je het zitmeubilair achterin thuis laat. Kan heel goed, want de stoelen laten zich vlot verwijderen. Helemaal het onderste uit de kan haal je door ook nog de rugleuning van de passagiersstoel voorover te klappen.
De 1.8 hp-motor (High Power) in onze testauto is goed voor 84 kW/115 pk en ontwikkelt een koppel van 161 newtonmeter. Daarmee moet de Premacy 180 kunnen halen en in 11,4 tellen naar 100 versnellen; wij deden dat iets sneller: 11,2 s. De Mazda is met 69,5 dB bij 100 km/h niet overdreven stil. Werd het tempo opgevoerd tot 120, dan gaf de meter 71,5 dB aan.
Hij stuurt soepel en het levert geen problemen op als je de wagen in een rap tempo door de bocht ment. Je wordt ook niet van sneller bochtenwerk weerhouden door hinderlijke overhelneigingen. Omdat je niet zo hoog zit, blijft de koets van de Mazda aardig rechtop. Vering en demping zijn niet week afgestemd, maar ook niet stug. Eigenlijk wordt het meeste wat er tussen weg en wiel gebeurt 'onopgemerkt' verwerkt. Met z'n onderstel, dat onopvallend z'n werk doet, bezorgt de Premacy z'n inzittenden meestal comfortabele ritten. Behalve op slecht wegdek, dan valt het comfort aan boord ineens wat tegen. Over het schakelen geen wezenlijke klachten, maar we zouden er geen bezwaar tegen hebben als het nog wat soepeler ging.
Elke uitvoering van de Mazda krijgt standaard traction control mee. Dat is blijkbaar nodig, want in de regen hebben de aangedreven wielen in bochten al snel wat moeite met de grip.
Beter zicht
In de Premacy zit je niet op de bok. Toch zit je wel degelijk hoger dan in een gewone personenauto. Alleen valt het niet erg op. Omdat prettige zaken snel wennen, realiseer je je niet meteen dat je een beter zicht hebt op de rest van het verkeer. Dashboard en instrumentenpaneel zorgen niet voor verrassingen. De ontwerpers hebben zich niet aan experimenten gewaagd. Het bestuurdersgedeelte is duidelijk van het bijrijdersdeel gescheiden door een prominente middenconsole. Er is wel wat kleurverschil in het interieur te bespeuren, maar dan hebben we het over grijstinten. De voorstoelen hebben een onopvallend model. Ze zijn vrij vlak, maar geven toch genoeg steun opzij.
Minder geslaagd detail van de Premacy: de middenarmsteun aan de bestuurderstoel. Of hij nu omhoog staat, of omlaag: hij zit bij het schakelen altijd een beetje in de weg. De opberg/aflegruimte: Mazda doet er niet zuinig mee. Je kunt je spullen kwijt in: vakken in alle portieren, een vak in de middenconsole, een schuifla onder de passagiersstoel, een muntenhouder en een zonnebrilvak. Bekerhouders zijn er ook: voor en achter.
Achterin is er prima beenruimte en voldoende centimeters tussen schedeldak en autohemel. De standaard bagageruimte heeft 370 liter inhoud. De uitbreidingsmogelijkheden zijn legio. Een Mazda Premacy 1.8 hp Exclusive krijg je mee voor zo'n 45 mille. In die prijs inbegrepen is onder meer ABS en tractiecontrole; twee belangrijke veiligheidsvoorzieningen. Bovendien heeft de Premacy een zeer multifunctionele inrichting. Dat alles maakt hem tot een aantrekkelijke keuze.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | Premacy 1.8 Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.099 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.839 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 152 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.295 mm / 1.705 mm / 1.570 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.210 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 400 kg |
Banden | 195/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 11,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,8 s / 16,4 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |