Test: Mazda MPV (2004)

Het gezicht van succes

Mazda MPV
Mazda MPVMazda MPVMazda MPVMazda MPVMazda MPV

Mazda's MPV gaat het nieuwe modeljaar in met een nieuw gezicht; het familiegezicht dat we kennen van z'n succesvolle kleinere broers; de Mazda's 6, 3, en 2.

Met z'n koppel van 310 newtonmeter krijgt de 2.0-liter CiTD-motor de Mazda MPV best vooruit, ook al is de acceleratie 0-100 in 13,2 s niet indrukwekkend. Maar je komt uitstekend met het verkeer mee en als je moet klimmen, komen al die newtonmeters goed van pas. De zelfontbrander 'verraadt' zich door z'n souplesse; niet door z'n dieselgeluiden. Meestal niet, tenminste, want als de 136 pk leverende krachtbron er echt hard aan moet trekken, laat hij zich wel even horen. De 2,3-literbenzinemotor, waarmee de Mazda MPV ook leverbaar is, klinkt beschaafder, ook als hij alles uit de kast moet halen. Hij moet er vaker flink tegenaan dan de dieselmotor, want hij ontwikkelt met 195 Nm veel minder koppel. En hij moet bovendien twee keer zoveel toeren maken om die newtonmeters paraat te krijgen. Het lagere koppel wordt nauwelijks gecompenseerd door paardenkrachten, want met 141 pk is de benzinemotor maar een handvol pk's sterker dan de diesel. Het gevolg is dat je als chauffeur van de benzineversie meer moet schakelen. Geen ramp, want de pook van de vijfversnellingsbak laat zich heel vlotjes verzetten. Zou je toch liever een automaat willen? Pech gehad, de MPV wordt bij ons alleen met handbak geleverd. Mazda's MPV is een wagen in het segment van de Renault Grand Espace en de Chrysler Grand Voyager, een wagen van formaat dus. Maar ondanks zijn flinke afmetingen is hij prima handelbaar. Hij volgt heel vanzelfsprekend de bevelen op die hij via de niet te sterk bekrachtigde besturing krijgt. Het onderstel zorgt voor comfort, maar het is niet week, waardoor de koets in snellere bochten toch nauwelijks overhelt.

Karakuri-bank
Deze eigenschappen had de Mazda MPV al. Wat is er voor modeljaar 2004 dan veranderd? De meest opvallende wijziging is het gewijzigde front. Er kwam een nieuwe voorbumper, de wagen kreeg nieuwe koplampen en bovendien is de vorm van de motorkap en de spatborden gewijzigd. Daardoor, maar toch vooral door de nieuwe vijfpuntige Mazda-grille, heeft de MPV nu het nieuwe Mazda-gezicht, het gezicht van de succesvolle modellen '6', '3' en '2'. Natuurlijk is het de bedoeling dat het succes ook afstraalt op de MPV, maar toch heeft de Nederlandse importeur niet al te hoge verwachtingen van het vernieuwde model. Men denkt volgend jaar 150 MPV's op kenteken te kunnen zetten. Een aantal kopers zal vast voor de Active-uitvoering kiezen. Dat is een zespersoons versie met een tweede zitrij van twee losse stoelen en een derde zitrij die uit een tweezitsbank bestaat. Ook al heeft de Mazda MPV grote schuifdeuren opzij; de instap naar de achterbank is toch niet zo gemakkelijk. Maar bij de Active is daar wat op gevonden. Een van de twee stoelen op rij twee kan opzij schuiven, naar de andere toe, zodat er ruimte ontstaat om naar achteren te stappen. De achterbank kan niet verwijderd worden. Maar als je die niet nodig hebt, kun je hem in de bodem laten verdwijnen. Hij is daar ook heel gemakkelijk weer uit tevoorschijn te toveren. Mazda noemt dit het Karakuri-opbergsysteem. De vernieuwde Mazda MPV is vanaf nu te bestellen.