Test: Mazda 6 Sport en SportBreak (2022)

Te goed voor pakezel

Mazda 6
AutoWeek 2002 week 38
AutoWeek 2002 week 38

Je leest het in AutoWeek 2002 week 38

Mazda is lekker bezig. De 6 sedan werd goed ontvangen en nu komen de vijfdeurs Sport en de vlotte SportBreak aan bod. Zeker die laatste kon wel eens hoge ogen gaan gooien in het middenklassesegment.

Volgens de Dikke van Dale is een stationcar een auto met extra ruimte, bedoeld voor het vervoeren van personen of goederen. Een moderne variant op de pakezel dus. Logisch dat Mazda ervoor gekozen heeft de wagonuitvoering van de 6 niet zo te noemen. De SportBreak is namelijk een 'lifestylecombi' die je ook koopt omdat je hem mooi vindt. Dat hij extra ruimte biedt, is natuurlijk mooi meegenomen, maar wil je echt veel vervoeren dan neem je wel een MPV. Deze ijdele transporter schaart zich in het rijtje auto's als de Alfa 156 Sportwagon, de Audi A4 Avant en de Renault Laguna Grand Tour. Kijk goed naar de achterpartij van de SportBreak, hij beschikt over dezelfde, opvallende achterlichtunits als de Mazda6 vierdeurs en de vijfdeurs die als Sport door het leven gaat. Wat heeft Mazda toch een vooruitgang geboekt op het gebied van design. Natuurlijk smoelt de auto extra goed met lichtmetalen wielen, in de maat 16 inch vanaf de Executive-uitvoering en wie een Active bestelt krijgt 17 inch lichtmetaal. Wie geen dakreling wil, moet zelf maar aan de gang met een sleutelsetje want Mazda levert de 6 SportBreak er standaard mee.

Trillingsvrij
Net zo belangrijk als de komst van de SportBreak zijn de dieselmotoren. Wil je het maken in de hogere middenklasse dan moet je gewoon een lekkere diesel aanbieden. En die heeft Mazda. De 2.0 CiTD loopt zeer rustig, je voelt bijvoorbeeld geen trillingen in het koppelingspedaal, een eigenschap die zelfontbranders zo vaak kenmerkt. Mazda levert de common rail turbodiesel in twee varianten, de zwakste moet het doen met 120 pk, de sterkste beschikt over zestien extra paarden. Vreemd genoeg ligt het koppel op hetzelfde niveau, 310 Nm bij 2.000 tpm. In de praktijk merk je dan ook weinig verschil want ook de 120 pk-versie stuwt de 6 met gemak vooruit. Omdat de kennismaking bij onze Oosterburen plaatsvindt, hebben we alle kans de motor aan de tand te voelen. Autobahn A3 tussen Frankfurt en Keulen kent haast geen vlakke stukken, maar dat het soms behoorlijk omhoog gaat, lijkt de CiTD niet te deren. Waar het nog mag, trappen we het gaspedaal volledig in. Zonder drama loopt de SportBreak naar 200 km/h, bergje af staat de teller zelfs nog 20 kilometer verder. Over de gehele linie blijft de CiTD zeer rustig. Hij lijkt zelfs wel stiller dan de vijfdeurs Sport waarmee we later nog een later nog een blokje om gingen. Vanaf 1.500 tpm voel je al dat hij vooruit wil. Bij dat toerental levert de krachtbron dan ook al 230 Nm. De 136 pk-versie, alleen te bestellen in combinatie met het Executive-pakket, lijkt iets levendiger boven de 3500 tpm, maar als dieselrijder heb je daar niet veel aan. Wat is er nu fijner om bij 80 km/h in de vijfde versnelling het gas in te trappen en al meteen een forse por in de rug te voelen? Nou ja, voor de verstokte dieselaar dan. De nieuwe CiTD-motoren zijn uiteraard in combinatie met alle drie de carrosserievarianten te bestellen.

Directe besturing
De zitpositie in de 6 is voortreffelijk, het stuur laat zich zowel in hoogte als diepte en in de lengte uitgebreid verstellen. Puntje van kritiek zijn de korte zittingen. En nu we het toch over het interieur hebben, het op fraaie wijze uit het dashboard klappende navigatiescherm (1.500 euro extra) is gewoon niet meer afleesbaar als je overdag de lichten inschakelt. Maar verder niks aan te merken, integendeel, ook de 6 SportBreak stuurt fantastisch. De besturing is zelfs zo direct dat je daarmee in Autobahnbochten op hoge snelheid wel rekening mee moet houden. Past bij het dynamische karakter zullen we maar zeggen. Wat dat betreft lijkt ook deze SportBreak qua karakter sterk op de Alfa Romeo 156. Die Sportwagon heeft er een geduchte concurrent bij.

Karakuri
Zowel de Mazda6 Sport als de SportBreak beschikken over een handig systeem voor het neerklappen van de achterbank. Je hoeft alleen maar aan een kleine hendel trekken om in een keer de leuning plat te zien gaan, Mazda spreekt van de Karakuri-knop (niet te verwarren met harakiri, ha, ha, deze grap zullen de Mazda-mensen nog vaak horen). Wie trouwens een keer behoefte heeft aan extra laadruimte kan met de SportBreak goed uit de voeten. De Dikke van Dale zit er zeker niet naast. Hij biedt maximaal plek aan 1.712 liter bagageruimte.

Sport en SportBreak zelfde prijs
De Mazda6 is met de komst van de Sport, de SportBreak en de dieselmotoren op volle oorlogssterkte. De vijfdeurs en de station kosten evenveel, als fabrikanten daarvoor kiezen zie je vaak dat de koper uiteindelijk kiest voor de grootste van de twee. Zeker wij Nederlanders willen het meeste waar voor ons geld. Dus we kunnen de SportBreak best vaak gaan tegenkomen. Tot slot nog een tip, bestel hem in het rood of geel, dat fleurt het straatbeeld tussen al dat saaie grijze blik lekker op.

Praat verder op het forum