Mazda 323 Sedan 2.0 D GLX (1997)

Leve de degelijkheid

Mazda 323 Sedan 2.0 D GLX
De verkoop van personenwagens met dieselmotor stijgt in Europa gestaag. 't Spreekt bijna vanzelf dat Mazda nu ook zijn 323 heeft voorzien van een zelfontbrander. Eens kijken wat die motor in het vooronder van de 323 sedan voor elkaar krijgt.

Van alle vorig jaar in Europa verkochte auto's was bijna een kwart uitgerust met een dieselmotor. Voor Mazda is het in ieder geval een gunstig moment om op de proppen te komen met de nieuwe 2-liter diesel, die geleverd wordt in de driedeurs 323 P en in de 323 sedan.
In de compacte middenklasse is de sedan niet alleen als ge zinsauto, maar ook als zakenauto niet meer weg te denken. Wan neer je hem ook met een diesel kunt leveren, kan dat zijn marktaandeel als zakenauto alleen maar verstevigen. Daarom kozen wij voor het optreden van de 2.0 D als behuizing die vierdeurs versie.
De nieuwe Mazda-krachtbron is afgeleid van de Comprex-diesel uit de 626, maar hij moet 't zonder door de krukas aangedreven compressor stellen. Een compressormotor is per definitie duur der dan een motor zonder, dus is het niet verwonderlijk dat de Japanners een op de 'ouderwetse' manier ademende diesel hebben gebouwd voor hun vertegenwoordiger in de populaire klasse. Het motorblok is ongewijzigd, maar de lichtmetalen cilinderkop is opnieuw ontworpen. Mazda past verder voor het eerst een volle dig elektronisch geregelde inspuitpomp toe.
De constructie van het blok met zijn 'vierkante' boring en slag (86 x 86 mm) staat een hoog toerental toe zonder dat een hoge zuigersnelheid wordt bereikt. Ofwel: het accent ligt wat meer op vermogen en minder op een hoog koppel bij lage toeren.
De tweeliter diesel levert zijn maximum vermogen van 71 pk bij 4500 tpm, terwijl het maximum koppel van 128 Nm bij 3000 tpm wordt bereikt.
In de praktijk van alledag leer je dit aggregaat meteen waar deren. Hij start zonder lang voorgloeien, maar wel met een onmiskenbare dieselklop. Naar gelang de motor warmer wordt neemt dat geluid af, maar het gestamp blijft te allen tijde aanwezig. Mazda had wel wat meer aandacht aan geluidsisolatie mogen besteden, want de motor levert de belangrijkste bijdrage aan het nogal forse interieurgeluid van respectievelijk 70,5 en 72,5 dB bij 100 en 120 km/h. Dat geldt overigens niet alleen voor de dieseluitvoering, maar voor alle versies van de 323, want ook van een eerdere test met de 1.3 sedan staat zijn luidruchtige motor ons bij.

Mooi zuinig

Dat geluid is het enige minpunt van de nieuwe dieselversie, die verder uitstekende prestaties levert. Hij trekt behoorlijk en zet een acceptabele sprinttijd van 15,5 seconden op de stopwatch. Diezelfde vijftien tellen heeft de 323 Diesel nodig om de inhaalproef in de vierde versnelling te volbrengen. In vijf kost dat, zoals bij de meeste ongeblazen diesels, veel tijd en dus is terugschakelen het devies. Ons testverbruik van 1:14,1 komt in de praktijk altijd wel een litertje gunstiger uit, zodat we deze diesel gerust in de categorie netjes zuinig kunnen rangschikken.
Zoals zoveel sedans in de middenklasse is de vierdeurs versie van de 323 niet bepaald opwindend. Gewoon een keurige auto, en dat geldt ook voor het interieur. Geen opwindende zaken die de tongen losmaken. Het dashboard is overzichtelijk en alle be dieningsknoppen zitten goed onder handbereik. Heel plezierig voor de kilometervreters, en dat zijn dieselrijders haast per definitie, zijn de dikke stoelen waarop je het zonder proble men goed uithoudt tijdens een lange rit. Dat geldt tevens voor de achterbank, waar voldoende beenruimte is om zakenrelaties of gezinsleden comfortabel te laten zitten. Een middenarmsteun en hoofdsteunen achter zijn bij een GLX standaard.
Over de rijkwaliteiten van de 323 Diesel kunnen we kort zijn. Die zijn prima in orde. De auto is stevig geveerd, maar str ijkt oneffenheden in het wegdek toch netjes glad. Zijn bocht gedrag geeft een even stevig gevoel. Met de dieselversie kom je niet snel in het grensgebied, maar mocht dat gebeuren, dan is een lichte vorm van onderstuur de waarschuwing. Schakelen gaat Japans-lekker, terwijl koppeling en remmen zonder meer goed werken.
Kortom, aan de nieuwe dieselversie van Mazda heb je een dege lijke, betrouwbare reisgenoot. Wie een wat flitsender diesel model prefereert, kan altijd nog kiezen voor de driedeurs P. Minder zakelijk, maar wel f 2000 goedkoper.

Signalement

Merk Mazda
Model 323 Sedan 2.0 D GLX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.196

Specificaties

Brandstof diesel
Motor
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 52 kW / 71 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 128 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.335 mm / 1.695 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.605 mm
Massa leeg 1.140 kg
Laadvermogen 520 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 400 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 168 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,5 s (fabrieksopgave: 16,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,3 s / 22,0 s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km