Mazda 323 FastBreak 2.0 Touring (2001)

Twijfelgeval

Mazda 323 FastBreak 2.0 Touring
De aparte Mazda 323 Fastbreak kreeg onlangs een ander snuitje, een herzien interieur en een dikkere motor in de topversie. Maar de vraag blijft: is het een stationcar ("Break"), een sportmodel ("Fast"), of gewoon een vijfdeurs hatchback?

Al modelgeneraties lang scoort het F-model, nu aangeduid als FastBreak, het best binnen de 323 reeks van Mazda. Een auto met een sportieve inslag, maar toch ook een vijfdeurs gezinswagen. Sinds hij voluit "Fastbreak" heet, wordt de suggestie gewekt dat er ook iets van een stationwagon in zit. Mazda zelf waakt er wel voor precies te zeggen wát het nu is. Mag je zelf bepalen, dát is de charme van die 323F.
We rijden de Mazda 323F in de bijna duurste versie, nu voorzien van de 2.0-motor uit de 626, waar het voorheen bij een 1.8 ophield. Een iets moderner, scherper en nog meer bij de 626 aansluitend front staat de ververste 323 uitstekend. Daarbij was het altijd al een enigszins apart model. Mazda heeft zijn best gedaan om dat binnen in de 323F ook meer tot uiting te brengen, met nieuwe vormen, kleuren en structuren op het dashboard. Het ziet er alles bijeen best een beetje exclusief uit.
Je zou zo denken dat die sportief-achtige tweeliter Mazda vast wel erg rap zal wezen. Is "ie ook wel, maar we hadden er meer van verwacht.iet zozeer in de prestaties, maar meer op het gebied van een sportief gevoel. De topsnelheid is met 203 km/h meer dan voldoende. Daarmee is hij 9 km/h sneller dan de 1.8. De acceleratie van 0-100 km/h kostte ons 10,0 tellen, drietiende langer dan Mazda opgeeft. De inhaalsprint van 50-80 km/h liet in "3" 5,0 s zien en in "4" 7,5 s. Op de snelweg gaat inhalen van 80 naar 120 km/h eveneens vlot genoeg: 9,1 s in "4" en 12,7 s in "5". De Mazda nodigt behoorlijk uit tot vlot rijden, waardoor je uiteraard best wat sap verstookt. Dan vinden wij 1:11 voor die Mazda lang niet slecht. Resteert nog het ge-luid, en dat viel een beetje tegen, want 70,0 dB bij 100 km/h is al stevig, maar 74,1 dB bij 120 km/h is beslist aan de hoge kant.
De bagageruimte is niet wat je verwacht bij een "break". Dit is gewoon hatchback-formaat. In het interieur vinden we ruime voorstoelen en veel beenruimte achterin. Alleen de hoofdruimte achter houdt, mede door de hoge zit, niet over. De diep zittende zetels van de Mazda bevielen goed. De zijdelingse steun kon wel beter. De vering is comfortabeler dan je gezien zijn sportieve uitstraling kon verwachten. Alleen korte hobbels worden wel duidelijk doorgegeven.
Bij het overhangen in bochten blijkt de Mazda geen sterke stabilisatorstangen te hebben - hij helt dus nogal. Echt sportief afgestemd is de Mazda niet, dat merk je ook in de besturing. Die is licht en niet heel gevoelig, maar gelukkig wel precies en vrij direct. De remmen reageren gevoelig en krachtig. Hij gaat redelijk neutraal de bocht door. Bij de 323F merk je dat er bij deze sterke motor niet voor niets tractiecontrole standaard is, met een beetje teveel gas in een hobbelige bocht slipt gauw een voorwiel door. Toch: de Mazda voelt lekker aan, zij het niet direct als een sportwagen.

Aangenaam krachtig

Dat in de Mazda toch een spor-tieve sfeer opkomt, ligt aan de niet opdringerige, maar altijd aanwezige diepe grom van zijn tweelitermotor. Zelfs al is het bandengeruis evenmin van de lucht. Het blijft twijfelen als we doorgaan op het motorgedrag. Het ruim bemeten vermogen van 130 pk bevalt ons op zich prima. Je komt er lekker vlot en moeiteloos mee vooruit, zonder het gevoel te krijgen dat de auto er met jou vandoor gaat. De motor trekt mooi sterk, soepel en gelijkmatig.
Minnetje voor Mazda: verkleinende buitenspiegels waar je echt aan moet wennen, met nog eens een groothoekrandje aan de linker spiegel.og eentje: de middelste zitplaats achterin, op een bobbel in de bank, valt nauwelijks serieus te nemen. Bovendien loopt de derde rolgordel raar, langs de bevestiging van de hoofdsteun, en tegen de schouder van een passagier linksachter.
Wel aardig is de verstelbare achterbankleuning, minder praktisch is dat de zijkussens niet meeklappen. Mazda verwent je verder met een semi-automatische airco.
Zo komen we tot onze conclusie. Allereerst het antwoord op de vraag "is het nou een stationcar of is het wat anders?". De Mazda 323F is praktisch bezien een vijfdeurs hatchback. Een auto met een prettig rijgevoel, een leuk uiterlijk en dynamische prestaties. Vraag je niet af wat "FastBreak" nou precies betekent, het is gewoon een hele goeie vijfdeurs gezinsauto.

Signalement

Merk Mazda
Model 323 FastBreak 2.0 Touring
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 19.745

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 171 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.250 mm / 1.705 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.610 mm
Massa leeg 1.130 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 400 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 203 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,1 s / 12,7 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km