Test: Lexus GS 300h (2016)

Zuinig buitenbeentje

Lexus GS 300h
Lexus GS 300hLexus GS 300hLexus GS 300hLexus GS 300hLexus GS 300h
AutoWeek 8 2016
AutoWeek 8 2016

Je leest het in AutoWeek 8 2016

De Lexus GS heeft een facelift ondergaan en voor die gelegenheid is meteen de CO2-uitstoot verder afgeknepen, zodat hij weer bijtellingskorting krijgt.

In het hogere zakelijke segment zijn het vanouds de BMW's 5-serie, E-klasses en A6-en die de dienst uitmaken. Maar wie net even wat anders wil rijden, kan bij Lexus terecht voor de GS. September 2011 werd het huidige model onthuld en dat betekent dat het moment daar is om een en ander aan te scherpen. Het meest in het oog springt de grille, die voortaan uit één stuk bestaat en daardoor conform tegenwoordige Lexus-gewoonte enorm is. Verder zijn de koplampen opnieuw vormgegeven; ze zijn scherper en voorzien van boemerangvormige dagrijverlichting. Ook de achterlichten zijn herzien en aan de binnenkant is met name het display aangepast. Helaas houdt Lexus nog steeds vast aan die moeilijk bedienbare muis op de middentunnel. Bij de GS tenminste, want de RC die we onlangs reden heeft een touch pad gekregen en dat werkt al een stuk prettiger. Verder is het interieur, op wat nieuwe accenten na, grotendeels gelijk gebleven en daar kunnen we prima mee leven; het is nog steeds helemaal bij de tijd. Het ziet er mooi uit en het is ruim en licht van opzet. Ook achterin heb je voldoende ruimte om het urenlang vol te houden.

Bijgeschaafd

Een van de sterke troeven van de GS was zijn geringe CO2-uitstoot van 109 g/km. Daarmee kwam hij in aanmerking voor 20 procent bijtelling, maar sinds de regels weer verder zijn aangescherpt, is dat te veel voor korting. Dat hebben de CO2-schavers niet over hun kant laten gaan en de 300h is verder afgeknepen (overigens zonder in te boeten aan prestaties), zodat hij nu nog maar 104 gram uitstoot en daarmee valt deze E-segmenter binnen de normen van 21 procent. In deze klasse is dit daarmee de enige niet-diesel die je nog met korting kunt bijtellen.

Rijdend is de GS 300h minstens zo onderscheidend als op het netvlies. De hybride aandrijflijn in combinatie met CVT maakt hem weliswaar wat afstandelijk, maar tegelijkertijd zijdezacht en erg comfortabel. Hij is lekker vlot en krachtig, maar een plotselinge duw in je rug moet je niet verwachten. Het onderstel en de besturing zijn mooi in lijn met dat karakter, waardoor de GS een wat Amerikaans karakter heeft. Waar Mercedes de laatste tijd wat meer richting sportiviteit kruipt, gaat Lexus mooi in het gat zitten dat de Duitsers achterlaten. Daarmee zal de GS nooit een auto worden die je op elke straathoek ziet staan, maar is dat niet nou juist de charme van het merk? In combinatie met de red carpet-service heb je in elk geval iets bijzonders in deze klasse en precies dat is de charme van Lexus. De GS is inmiddels in ons land gearriveerd. En mocht die bijtelling je niet boeien, kun je ook nog terecht voor de krachtigere V6 in de 450h.

Lezersreacties (65) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.