Land Rover Freelander 1.8 Station Wagon XEi (1998)
Luxepaard
Met de nieuwe Freelander speelt Land Rover uitstekend in op de heersende trend in terreinwagenland. De 4WD is immers in de loop van de jaren veranderd van een terreinwagen in een lifestyle produkt. Stappen we in, dan zien we dat de elegantie niet beperkt is gebleven tot het uiterlijk. Ook aan de vormgeving binnen is echt aandacht besteed. In een afgeronde rand die over het dashboard loopt, vinden we ventilatieroosters in een beschaafde pasteltint. De bovenkant is zwart en bestaat voor een deel uit anti-slip matjes. De standaard radio/cassettespeler in de XE-uitvoeringen van de luxe Land Rover kleurt keurig bij de vrij slanke middenconsole waarin hij een plaatsje gevonden heeft. Het is zo'n radio zonder eigen display. Welke zender er opstaat, kun je zien op een LCD-schermpje in het midden van het dashboard, boven de middenconsole. Apart van vorm zijn de grote vakken in de voorportieren. Voorzien van een speciale houder waarin blikjes of flessen kunnen worden geklemd. En nu we het toch over opberg/aflegruimte hebben; je kunt ook spullen kwijt op het dashboard, in de middenconsole en in twee handschoenenkastjes; één links en één rechts. De stoelen kleuren keurig bij de rest van het lichte interieur. Daar valt niets van te zeggen. Maar op de functionaliteit hebben we wel wat aan te merken. De zittingen zijn namelijk aan de korte kant en mede daardoor bieden ze bij bochtenwerk minder zijdelingse steun dan je zou wensen. Ook is het jammer dat je de zittingen niet kunt kantelen of in hoogte kunt verstellen.
Op de achterbank vinden we drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen en drie driepunts gordels. De achterpassagiers hebben zowel genoeg beenruimte als centimeters boven de kruin. Land Rover rust de Freelander Station Wagon XE standaard uit met een oprolbare afdekhoek voor de bagageruimte.
Uit z'n 1,8-liter motor ontwikkelt de Freelander 88 kW/120 pk en 165 Nm. Daarmee haalt hij een top van 160. En door zijn relatief gunstige gewicht valt ook de acceleratie 0-100 niet tegen: de fabriek belooft 11,1 s. Wij klokten hem op 12,5 seconden. Ook de inhaaloefening (80-120) verloopt soepel. In de vierde versnelling liet de Land Rover de stopwatch bij 12 s stilstaan en in het hoogste verzet had hij 18,9 s nodig. Bij snelheden van 100 en 120 kilometer noteerden we achtereenvolgens een geluidsniveau van 68 en 72 dB(A).
Heel verfijnd
Ook de manier waarop de Freelander rijdt is - voor een terreinwagen - verfijnd te noemen. Hij doet heel 'personenauto-achtig' aan. Geen spoor van logheid. De besturing maakt een prettige indruk. Maar echt scherp sturen is echter weer wat anders. De constructie van het onderstel die nodig is om een 4WD terreinwaardig te maken zorgt voor wat 'ruimte' in het systeem. En ook aan de vering merk je wel dat je met een 4x4 te maken hebt. In bochten helt de Freelander toch beslist meer over dan de doorsnee personenauto. Dat houdt meteen in dat hij niet uitnodigt om hard door de bocht te gaan. Vering en demping zorgen voor comfortabele ritten zolang het wegdek goed is. Moeten er hobbels en kuilen worden genomen, dan heeft het comfort daar duidelijk onder te lijden. De versnellingspook laat zich gemakkelijk verzetten. Toch is er met het schakelen iets bijzonders aan de hand. Dat zit zo. Rover heeft het offroad-rijden met de Freelander makkelijk willen maken. Daarom heeft de wagen permanente vierwielaandrijving met een visco-koppeling die de aandrijfkracht automatisch zo over de vóór- en achterwielen verdeelt, dat die kracht gaat naar de wielen die grip hebben. Lage gearing, voor het rijden onder echt zware omstandigheden, heeft de
Land Rover echter niet. Wel zijn de eerste en de achteruitversnelling extra laag uitgevoerd. Om het nemen van steile hellingen 'kinderspel' te maken ontwikkelde men het 'afdalingsremsysteem'. Het werkt in 'één' en in 'achteruit'. Heb je het ingeschakeld, dan kun je zonder het gaspedaal te beroeren de wagen naar beneden laten rollen. Het ABS begrenst de daalsnelheid dan tot 9 km/h.
De Freelander Wagon XEi staat voor zo'n f 68.000 in de showroom. Wie trendgevoelig is, zal zeker gecharmeerd zijn van deze goed ogende, moderne en technisch geavanceerde en makkelijk handelbare 4x4.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Freelander Station Wagon 1.8 XEi |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 30.834 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 5.550 tpm |
Maximaal koppel | 165 Nm bij 2.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 59 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.382 mm / 1.805 mm / 1.757 mm |
Wielbasis | 2.555 mm |
Massa leeg | 1.355 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 195/80R15Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,0 s / 18,9 s |
Brandstofverbruik | 10,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 244 g/km |