Lancia Lybra SW 2.4 JTD LX (2002)
Knappe kar
Als je échte autoliefhebbers zoekt, moet je in Italië zijn. Daar wordt een mooie auto nog nagekeken; daar komen ze een praatje maken; daar nemen ze het niet zo nauw met een walmende uitlaat of een rammeltje of een kraakje. Als Ìt maar mooi is, maakt dat niet uit.
Bovenstaande hangt natuurlijk aan elkaar van de vooroordelen, maar het is wel die typische sfeer die merken als Alfa en Lancia willen uitstralen. Neem nu de Lancia Lybra SW. Een strakke en moderne auto. Met alcantara bekleding op de stoelen en een lichtgrijze lijst die van de achterlichten omhoog kruipt en over het hele dak gaat. Het zijn dat soort details die de Lybra echt modern maken. De Lybra SW die we hier aan de tand voelen is meteen de allerduurste die Lancia kan leveren: de 2.4 JTD LX. Met vijfcilinder common rail-diesel en een prijs van zo"n ƒ 35.500.
Waar de test anders te beginnen, dan helemaal achterin? De Lancia-achterklep opent op de traditionele manier, zonder poespas dus. Beetje onhandig is dat je het óf met de sleutel moet doen, óf met het knopje binnenin. Er zit dus geen handgreep ofzo. Helaas heeft de Lybra een nogal flinke drempel, wat hinderlijk is als je heel zware spullen erin of eruit gaat schuiven. Onder de vloer, die los ligt, een vakje bij het reservewiel waar een paar kleine rommeltjes bij kunnen. Meer kun je kwijt in de vakken aan de zijkant.
Voor een optimale laadvloer moet je de achterbank opklappen. Dat gaat door eerst de zitting naar voren te klappen en dan pas de leuning. Op zich is er niets mis met deze constructie, maar doordat de zitting verticaal tegen de voorstoelen aan staat, kost dat laadlengte.
Rustig voorkomen
Van achter naar voor: de dieselmotor onder de kap is van bijzondere klasse. Hij blinkt uit in Ìn rustig voorkomen, met dank aan de common rail-techniek. Hij loopt mooi gebalanceerd en is prettig stil. De vijfcilinder zet 140 pk op de voorwielen. En ook Ìt koppel van 304 Nm mag er zijn.
Dat belooft interessante pres-taties! Op elke sprint tovert hij een glimlach op je gezicht. Nul tot honderd: 10,3 s. Vijftig tot tachtig in 3/4: 5,1/7,1 s. Tachtig tot 120 in 4/5: 9,3/13,7 s.
De vijfcilinder gaat met een vrolijke brul de strijd met het verkeer aan. Bij vol accelereren gromt Ìie dat het een lieve lust is. Autoliefhebbers als we zijn, kunnen we het moeilijk vervelend vinden om dat te horen. En voor de niet-liefhebber is het prima uit te houden, want luidruchtig is Ìie zeker niet. Bovendien kun je de sublieme Bose-installatie aanzetten.
De Lybra is een kilometervreter tot in het diepst van zijn krocht. Stil, comfortabel, luxe, hier is het heel lang uit te houden. De Lybra komt duidelijk uit een land met temperament. Dat merkten we al aan de beul van Ìn motor en aan het comfort is het ook af te leiden. Hij is niet overdreven soepel geveerd en onregelmatigheden komen duidelijk over. Ook heeft hij er een handje van in bochten op een oor te gaan hangen. Als je met het gas erop een bocht uit-accelereert heeft het binnenste voorwiel snel de neiging door te spinnen. Meer dan 300 Nm koppel is ook wel heel veel. Schakelen zou iets soepeler mogen, maar de besturing is plezierig.
Knuppeltje
Zeer belangrijk in een auto als deze zijn een paar goede stoelen. Daarover hebben we geen klachten. Lange ritten zijn voor de meeste mensen goed te doen, de verstelmogelijkheden zijn legio en de steun is dik voor elkaar. De zitting bleek voor de meeste van ons wel iets te kort. Vervelend is dat het stuur nooit helemaal in de goede positie te krijgen is. Het kan in hoogte en diepte worden versteld, maar het ligt net iets te vlak, waardoor de verleiding groot is met je rug uit de leuning los te komen.
De ruimte om je heen is dik voor elkaar en de meeste zaken zijn goed te vinden. De Lybra heeft in de geteste uitvoering een airco die links en rechts gescheiden te bedienen is. Knoppen daarvoor zitten een beetje aan de lage kant. Ìt Is ook even zoeken naar het knuppeltje van de cruise control; dat hangt een beetje links onder het stuur en is nog ingewikkeld bovendien. Grote aandachtstrekker is het tv-scherm op de middenconsole. Het geeft info over de radio en boordcomputer en afhankelijk van de eventuele opties die je hebt besteld ook over de telefoon en navigatie. Verder heeft de Lybra bijvoorbeeld nog mistlampen vóór, "n cd-wisselaar en een boordcomputer. Van de passagiers op de achterbank hebben we geen klachten gehad. Zij zitten prima en hebben genoeg ruimte voor hun benen.
Al met al kunnen we niets anders concluderen dat zoÌn Lancia Lybra SW nog helemaal niet zo"n gekke keus is.
Signalement
Merk | Lancia |
---|---|
Model | Lybra SW 2.4 JTD LX |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.400 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.387 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 304 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.466 mm / 1.743 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.593 mm |
Massa leeg | 1.385 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 400 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 9,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,3 s / 13,7 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 182 g/km |
Lees ook
Test Lancia Ypsilon – Is een hot hatch zonder geluid ook leuk?
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.