AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Lancia
  • Kappa Coupé

Klasse Coupé

Lancia Kappa Coupé 3.0 24v V6 (1997)

  • Autotest
9 mei 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
'n Tijd lang is 'ie er niet geweest. Maar nu heeft Lancia weer een riante coupé in het programma. De Italianen brengen deze variant op een 12 centimeter ingekort onderstel van de k sedan.

Over het uiterlijk van de k Coupé zijn de meningen verdeeld. Veelal wordt de achterkant te 'zwaar' bevonden. Ook lijkt het erop dat de ingekorte wielbasis de proporties van de Coupé geen goed heeft gedaan. Klassieke trekjes van de oudere Flaminia Coupé staan aardig, maar zijn niet genoeg.
De binnenhuisarchitecten van de k hebben een sfeer van royale luxe weten te creëren. De zachtglooiende lijnen van het dashboard zetten zich prachtig voort op de door zijn houteffect afwerking dominante middenconsole. Ook op de portieren van de Coupé treffen we beschaafde stroken van dit kunsthout aan. In combinatie met het prachtige bordeauxrode alcantara geeft dat het interieur een uitgesproken klasse- atmosfeer. We zijn echter nog steeds niet blij met de laag geplaatste klokken en de permanente servicemelding voor overmatige bandenslijtage. In het interieur vinden we voldoende bergruimte voor allerlei klein grut.
De van Recaro afkomstige zetels zien er prachtig uit en bieden een goede, stevige zit. Ze zijn vrijwel volledig elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. Als je de rugleuning van de voorstoel naar voren beweegt, duwt een elektrisch hulpje de zetel in een redelijk tempo naar voren om een behoorlijke instap te realiseren. Op de luxueus afgewerkte achterbank heeft een 1,80 meter lange volwassene nog een paar centimeter vrije ruimte tussen zijn knieën en de rugleuning van de voorstoel. De hoofdruimte is er aan de krappe kant.
Een praktische kant is de forse bagageruimte. Zo geeft Lancia 500 liter inhoud op en dat is voor een coupé riant. Wel is de toegang tot de bagageruimte door de ver doorgetrokken achterruit niet echt groot.
Voor de k Coupé heeft Lancia twee motoren beschikbaar: een 2,4-liter vijfpitter in combinatie met een vijfbak en de geteste drieliter (Alfa) V6 met viertrapsautomaat. Aan die V6 mocht Lancia niet meer doen dan er een ander kleppendeksel opschroeven en een beschaafdere uitlaat aanbrengen.

Geen vuurwerk

Hoewel de V6 van de k een mooi geluid heeft, bracht hij ons toch niet in vervoering. De oorzaak daarvoor ligt in de automaat die de auto duidelijk langzamer maakt dan de 2.4- variant. Je komt overigens heel aardig vooruit met de k, maar met 204 pk onder de kap hadden we wat meer vuurwerk verwacht.
De k-rijder wordt verwend met een leren stuur met een fijne dikke rand. Rond de middenstand voelt de besturing licht aan. De k laat zich exact door bochtige parcoursen gidsen. Het rad is zowel in hoogte als diepte verstelbaar. De Coupé is ietwat stug geveerd. Om een wat sportiever karakter te verwezenlijken hebben de techneuten stijvere veren uitgezocht en dat voel je. Richels worden minder verborgen gehouden dan in de sedan.
De automatische transmissie beviel ons goed in zijn normale schakelprogramma, waarbij hij soepeltjes van verzet wisselde. In de sportstand begon de bak wat nerveuze trekjes te vertonen. Daarnaast wordt de vierde trap dan niet meer gebruikt, hetgeen op de snelweg tot te veel gerucht in de cabine leidt. Dan toch maar weer terug naar 'normaal'. Speciaal voor het wegrijden op glad wegdek is er nog een winterstand, waarbij de automaat een hogere versnelling inschakelt bij het wegrijden. Minder te spreken waren we over de onduidelijke markeringen op het schakelkwadrant; gelukkig is er ook een aanduiding op het instrumentenpaneel.
Paniekstops volbrengt de k met verve: fors vertragend en goed doseerbaar. Opmerkelijk is de vrij scherpe overgang in het pedaalgevoel tussen rustig en krachtig remmen.
De k Coupé zit bijna afgeladen vol met uitrusting. Automatische airco, alcantara bekleding, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, automatisch dimmende binnenspiegel, koplampsproeiers, metallic lak, ABS, twee airbags, leeslampjes achterin, rolgordijntjes op de hoedenplank, elektrische bediening voor ruiten en spiegels, het zit er allemaal op.
In de omgang is de k Coupé een prettige auto, al denken we dat er meer plezier valt te beleven aan de vijfcilinder-variant: net zo snel en ook gezegend met een fraai motorgeluid. Maar wel 18 mille goedkoper dan de hier geteste drieliter van ruim f 103.000.

Signalement

Merk Lancia
Model Kappa Coupé 3.0 24v V6
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 48.441

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.959 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.567 mm / 1.826 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,8s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 294 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Lancia Kappa
Lancia Lancia Kappa
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Kappa specificaties
  • Lancia Kappa occasions
  • Lancia Kappa video's
Advies en informatie
  • Lancia Kappa tests
  • Lancia Kappa gebruikersreviews
  • Lancia Kappa index
PREMIUM
Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Nu de dagen kort zijn en de nachten lang komt het gemis van de zomer extra hard aan. Om toch...

Lees meer
Videoflashback: Lancia Lybra 1.9 JTD - 982.363 km - Klokje Rond

Videoflashback: Lancia Lybra 1.9 JTD - 982.363 km - Klokje Rond

30

Garagist Roy had deze Lancia járenlang in onderhoud en kon het niet over z’n hart verkrijgen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Lancia Kappa 2.0 20v LS (1999)

    Lancia Kappa 2.0 20v LS (1999)

    8
    • 30 januari 2017
  • Autonieuws
    In het wild: Lancia Kappa Coupé

    In het wild: Lancia Kappa Coupé

    45
    • 14 juni 2015
  • Autonieuws
    In het wild: Lancia Kappa SW

    In het wild: Lancia Kappa SW

    44
    • 5 april 2015
  • Review
    Lancia Kappa SW 3.0 24v V6 LS (1998)

    Lancia Kappa SW 3.0 24v V6 LS (1998)

    2
    • 2 oktober 2012
  • Review
    Lancia Kappa SW 2.0 20v LE (1996)

    Lancia Kappa SW 2.0 20v LE (1996)

    2
    • 10 augustus 2012
  • Review
    Lancia Kappa SW 2.0 20v Turbo LS (2000)

    Lancia Kappa SW 2.0 20v Turbo LS (2000)

    6
    • 29 januari 2012
  • Review
    Lancia Kappa 2.0 20v LE (1996)

    Lancia Kappa 2.0 20v LE (1996)

    • 15 januari 2012
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Vijf Lancia's voor minder dan 5.000 euro

    Vijf Lancia's voor minder dan 5.000 euro

    78
    • 5 februari 2021
  • Autonieuws
    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe neus

    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe...

    33
    • 5 februari 2021
  • Autonieuws
    DS, Alfa Romeo en Lancia gaan samenwerken

    DS, Alfa Romeo en Lancia gaan samenwerken

    41
    • 5 februari 2021
  • PREMIUM
    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta...

    • 2 februari 2021
  • Autonieuws
    Lancia leeft mogelijk weer op onder Stellantis

    Lancia leeft mogelijk weer op onder Stellantis

    61
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    26
    • 1 januari 2021
  • Autonieuws
    In het Wild: Lancia Thema 8.32 (1988)

    In het Wild: Lancia Thema 8.32 (1988)

    59
    • 25 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep