Lancia Delta HPE 2.0 16v HF Turbo (1995)
Verleidelijke krachtpatser
De Lancia Delta HPE 2.0 HF turbo ziet er aantrekkelijk uit: zakelijk, gedistingeerd en toch potent. En ga je met hem op weg, dan valt er heel wat te beleven. Dat ligt op voorhand al vast als je weet dat er onder de motorkap een stukje techniek huist uit de categorie "super". Bij de nieuwe driedeurs Delta is dat de 2,0-liter turbomotor.
De HF-aanduiding die Lancia voor de snelste Delta hanteert mag dan wat minder algemeen bekend zijn dan GTI; hij dateert al uit de jaren '50. Zo werden aan sportuitvoeringen van auto's als de Fulvia Coupé de letters HF toegevoegd. De laatste snelle versie was de Delta Integrale HF. Sinds de nieuwe Delta in "94 werd gelanceerd is er van die compacte auto weliswaar geen rally-, maar wel een HF-uitvoering voor zowel de drie- als vijfdeurs verschenen.
Lancia nam als basis zijn 140 pk sterke 2-liter viercilinder. Deze werd gemodificeerd en uitgerust met een Garrett T3-turbocompressor met interkoeler en levert nu een vermogen van 186 pk en een maximum koppel van 290 Nm. Daarmee valt deze Delta in de categorie der super-GTI's. De motor heeft dan ook heel wat in zijn mars. Tot 3500 toeren vraagt hij geen assistentie van de turbo en gedraagt zich als een gewillige en vlotte personenwagen. Maar o wee als je hem op het goeie toerental van start laat gaan, dan schiet hij als een kogel vooruit en sprint hij vrolijk alles en iedereen voorbij.
Ondanks al dat geweld blijft "t in de cockpit van de Delta opvallend stil. Maar... als je met een open raampje rijdt hoor je een irritant blazend geluid. Het lijkt wel of de uitlaat de turbo tegenwerkt door het opbouwen van te veel tegendruk. Loste Ferrari dat niet op met een aparte omleiding van de uitlaatpijp? In ieder geval zorgt dat geluid ervoor dat je niet onopgemerkt voorbij gaat.
De Delta heeft de prettige hebbelijkheid om de enorme trekkracht tot en met de vijfde versnelling inzetbaar te houden en je zit dus binnen no-time op topsnelheid, die op circa 220 km/h ligt. Hier verboden, maar gelukkig hebben we nog oosterburen...
Zeer stabiel
Het ligt met zo"n krachtpatser overigens wel voor de hand dat er een sperdifferentieel aanwezig is om al die aandrijfkrachten op een optimale manier aan de voorwielen af te geven. Daartoe heeft Lancia de HF uitgerust met een Visco-sper. Met die voorziening is de Delta werkelijk voorbeeldig. Wanneer je in bochten gas geeft is er geen enkele reactie in het stuur en blijft hij onwrikbaar en stabiel op de gewenste koers. Met de elektronisch geregelde demping in de stand sportief kan je wel zó verschrikkelijk hard de hoek om, dat je je afvraagt wanneer de HF in het grensgebied komt. Zit je daar eenmaal, dan wordt 't oppassen geblazen voor onvoorziene omstandigheden. Oh ja, je hebt ABS en je mag best een beetje remmen in de bocht... maar juist dan wordt de Delta ineens merkwaardig onstabiel. Hij verplaatst zijn gewicht van links naar rechts heen en weer. Zo"n wiebelig gevoel kan iemand behoorlijk de dampen aandoen. Wie niet schrikt en blijft sturen zal niets gebeuren, maar je moet met de Delta in snelle bochten gewoon extra op je hoede zijn voor de smak-"m-ervoor-brigade. Want dit rare karaktertrekje vertoont hij niet als je alleen maar gas los laat. De besturing is gehoorzaam en accuraat en de stuurbekrachtiging doet daar niets aan af. De versnellingsbak van de Italiaan heeft prima korte overbrengingen.
Het dashboard van de HF heeft met de extra metertjes een wat speelse aanblik. De HPE biedt een duidelijk luxueus gevoel wat ook wel positief werd be‹nvloed door de op volle toeren werkende airconditioning (f 4.695) en door de Recaro-sportstoelen, die zijn bekleed met alcantara (f 3.500). Die stof in suŠde-look doet weldadig aan, maar zo'n Recaro-stoel is natuurlijk van grote invloed op je saamhorigheidsgevoel met de auto. Het behoeft verder geen betoog dat hij is uitgerust zoals je bij zo'n topmodel verwacht.
Het blijft een genot om met zo"n bloedsnelle en uitstekend handelbare machine te rijden. We betrappen ons erop dat we nu al met heimwee terugdenken aan het volgende uitstapje met de snelle Delta.
Signalement
Merk | Lancia |
---|---|
Model | Delta HPE 2.0 16v HF Turbo |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 137 kW / 186 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 290 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.011 mm / 1.759 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.330 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.300 kg |
Banden | 205/50ZR15Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s (fabrieksopgave: 7,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |