Lamborghini Diablo 6.0 (2000)

Formule Extreem

Lamborghini Diablo 6.0 (2000)
Het slechte nieuws: er is nog maar één versie van de Lamborghini Diablo. Het goede: het is deze nieuwe 6.0.

'Ik heb er inmiddels één verkocht, een gele. Die meneer wilde eens wat anders. Want er reden al vier Ferrari's rond in het dorp waar hij woont', vertelt een goedgeluimde Lamborghini-importeur. Een Lambo voor wie een Ferrari te gewoon vindt. Da's behoorlijk extreem. Maar alles op en rond een Diablo 6.0 is nu eenmaal extreem. Wat denkt u van 0 tot 100 km/h in minder dan vier seconden (in I)? En een top van 330 km/h? Vijfhonderdvijftig pk... Dit is F1, man!
Wijs- en middelvinger in een sleuf en met je duim druk je het portier los. Een grote zware deur gaat langzaam open... naar boven: vleugeldeuren! Het is een enorme attractie aan deze auto. De instap is vervolgens rampzalig. De deur zit zo in de weg dat je niet voldoende ver kunt instappen en je meestal met je achterste op de drempel landt. Vanuit die positie kun je dan in de stoel schuiven. Wel ontzettend racey. De roodleren sportstoelen zitten als gegoten, hoewel ze slechts beperkt verstelbaar zijn. Enne, niks elektrische stoelverstelling. Gewoon met een draaiknopje en een hendeltje. Ook het stuurwiel laat zich weliswaar in hoogte en in diepte verstellen, maar de stapjes zijn niet heel klein.
Dit is een volbloed sportwagen van Italiaanse makelij. Dat denk je meteen als je dat dashboard ziet. Maar wat een rommeltje hebben ze ervan gemaakt. De batterij meters klopt, maar een afbeelding van een stier in elke meter is een tikkeltje overdreven. Dan zien we behoorlijk wat verschillende knopjes in diverse stijlen. Die voor de raambediening bijvoorbeeld passen matig bij die van de schokdemperinstelling, de bedieningsknoppen van de elektrische spiegelverstelling wijken weer behoorlijk af en afknappen doen we op die Alfa Romeo-hendels aan de stuurkolom voor de bediening van richtingaanwijzers en ruitenwisser. Dat staat goedkoop. De pookknop (vijfbak) en het metalen schakelpatroon maken weer veel goed.
Forse konten hebben het zwaar in de nieuwe Diablo. Verder zit het stuurwiel een tikkeltje rechts van de bestuurder en is de ruimte voor de schakelarm aan de krappe kant. De middenarmsteun is zo hoog dat de rechterelleboog er last van heeft. Maar allesoverheersend is toch dat gevoel van die Italiaanse volbloed. Dat blijft overeind.
De nieuwe V12 met een inhoud van zes liter is van Lamborghini zelf. De motor draait tergend lang rond bij het starten voordat hij aanslaat. Het bouwt de spanning op en dan... is daar dat zware orkest dat alleen maar tromgeroffel produceert en pas later ook hoge tonen voort weet te brengen. Als je kijkt naar de potentie op papier, dan is het Lambo-gebulder eigenlijk nog best beschaafd. Tot 5000 toeren dan. Dan gaat het 'beest' brullen en schudden.
Haha, de eerste versnelling moet je naar je toe halen. Da's mooi want dat levert een H-patroon op voor de versnellingen 2 tot en met 5. Da's ook racey, want het zou snellere wisselingen mogelijk moeten maken. Vergeet 't maar. De Diablo schakelt zwaar en de koppeling gaat even moeizaam. Ondanks de bekrachtiging is de besturing er één met nog veel gevoel. Wegrijden vanaf stilstand met een Diablo gaat overigens verrassend gemakkelijk, maar je moet beter bij de les blijven als je harder wilt. Dan kom je op zijn speelterrein. Dan toont de Diablo hoe hij echt in elkaar zit. Dit is geen poeslieve, geraffineerde sportwagen met heel veel motorvermogen die niet nerveus wordt van wat voor Nederlandse bocht dan ook. Nee, dit is een monster van een andere dimensie, uit een andere wereld. Een wereld die pas begint bij 5000 toeren en 240 km/h. Laat het gas los, hoor het differentieel janken, schakel terug en dan gas!

Kermisattractie

Tweehonderd kilometer per uur is best hard. 240, 250 is erg hard. De snelweg voor je wordt een scherpe speerpunt, bomen staan idioot dicht op elkaar, gaan in elkaar over. Ontspannen rijden is onmogelijk vanwege een doordringend motorgeluid en een stug onderstel dat overuren maakt. Opperste concentratie is vereist. Je deo-stick kan straks aan de bak en ook op je voorhoofd parelt 't. Maar wat een kick geeft 't dat je nu nog kunt versnellen en dat de Diablo dan door kan trekken tot 330. En wat zit je in deze auto razendsnel boven de tweehonderd als je van kiet gaat met een basissnelheid die ligt tussen de 120 en de 140. Vol accelereren vindt de Diablo ook helemaal top. De wereld schiet onder je door. Het gaat heel snel heel erg hard; een heftige kermisattractie die je alleen niet zorgeloos ondergaat: blijven opletten! Ondanks de vierwielaandrijving voel je de 550 pk via het rubber zoeken naar nog meer asfalt om te verslinden. Gretig tot en met.
'Ik heb nog een huis in Genève en ik wil er een beetje snel zijn', zei die klant ook nog. We begrijpen 'm helemaal.

Signalement

Merk Lamborghini
Model Diablo 6.0
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 281.029

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 5.992 cc
Maximaal vermogen 405 kW / 550 pk bij 7.100 tpm
Maximaal koppel 620 Nm bij 5.500 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 4.470 mm / 2.040 mm / 1.105 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.625 kg
Laadvermogen 270 kg
Banden voor235/35ZR18Prijzen
Banden achter335/30ZR18Prijzen
Topsnelheid 330 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,95 s (fabrieksopgave: 4,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 24,9 l/100km
CO2-uitstoot 595 g/km