Kia Sorento 2.5 CRDi EX (2003)
Kloeke waggelaar
De Sorento 2.5 CRDi heeft een viercilinder common rail-dieselmotor. Met de kruipversnelling én het koppel van 320 Nm moet je in principe heel ver kunnen komen. Belangrijk is wel dat je beseft dat je met de standaardbanden in zand en modder nauwelijks uit de weg kunt. Overigens heeft de Kia automatische vierwielaandrijving. Dat betekent dat hij onder normale omstandigheden achterwielaandrijving heeft en de voorwielen bijschakelt als de wielen achter grip
verliezen.
Niet om aan te horen
Met de Kia kun je goed meekomen in het gewone verkeer én kun je serieuze beklimmingen doen. Het motorgeluid is echter nogal onvriendelijk. Bij constante snelheid is het nog wel te pruimen, maar bij accelereren laat de motor zich op een onprettige manier horen. Dat kan tegenwoordig stukken geraffineerder. En wanneer deze diesel koud is, is hij helemaal niet om aan te horen. Geen commentaar hebben we op de versnellingsbak. Anders is het met de besturing. Want de Koreaan stuurt ultralicht, zonder noemenswaardig gevoel en alles behalve direct. Je draait je dus een ongeluk aan dat wiel. Ook de koppeling is lastig te doseren; nadat we een week geprobeerd hadden zonder horten en stoten van kiet te gaan, lieten we 'm nog steeds te snel opkomen. De auto komt daardoor helemaal uit de veren voordat hij begint met rijden.
De Sorento staat behoorlijk slap op z'n wielen en hij waggelt over hobbelige wegen en verkeersdrempels. Volgens Kia heeft Porsche gewerkt aan het onderstel voor de Europese Sorento... Op de snelweg merk je niet zoveel van die slappe vering en rij je als een vorst. Met onder je pedaal een vracht koppel waarmee je goed kunt doorrijden en onder je kont een paar puike stoelen. Maar wanneer je even snel een rotonde wil nemen, word je weer met twee benen in de realiteit gezet: wiebel, waggel.
Hoogtemeter?
Over de binnenruimte hoeft niemand te klagen. Want voor- en achterin zit je best. Het is voor de achterpassagiers hooguit wat lastig om de voeten op te bergen. Omdat de Sorento vooral in de Verenigde Staten goed wordt verkocht, is er aan bekerhouders geen gebrek. Hij heeft verder nog een kompas waar ook een barometer en een hoogtemeter op zit. Maar die laatste werkt niet helemaal goed. Toen we voor de fotografie bijna ín de zee stonden, meende de meter dat we nog 220 meter bóven zeeniveau zaten.
De Sorento EX heeft standaard automatische airco, cruise control, lichtmetalen wielen, een roofrack, een gedeelde achterklep, airbags voor bestuurder en passagier en gordijnbags vóór en achter. De houtafwerking op het dashboard hoort er ook bij, maar het woordje hout is niet helemaal op z'n plaats. We durven te wedden dat dat stuk geprinte kunststof nog nooit hout heeft áángeraakt.
Om te voorkomen dat modder en vuil in de auto komen, heeft Kia de achterportieren aan de onderkant voorzien van een slim randje dat tot in de wielkuip valt en zo de naad tussen het portier en de auto afschermt.
De Sorento 2.5 CRDi EX kost € 35.495. Dat is natuurlijk veel geld, maar we moet eerlijk zeggen, er wordt ook veel waar voor geboden. Want je hebt wel een kloeke auto voor de deur staan.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Sorento 2.5 CRDi EX |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 36.995 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.497 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.567 mm / 1.863 mm / 1.724 mm |
Wielbasis | 2.710 mm |
Massa leeg | 1.956 kg |
Laadvermogen | 644 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.800 kg / 750 kg |
Banden | 245/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,4 s (fabrieksopgave: 14,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,1 s / 8,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,7 s / 16,3 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 204 g/km |