Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Kia
  • Sephia

Kia Sephia 1.5 GTX (1996)

Aanval uit het Oosten

Kia Sephia 1.5 GTX (1996)
  • Autotest
27 februari 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Eindelijk heeft Kia de hatchback-versie van de Sephia bij de dealers naar binnen gereden. De Koreanen bouwden er bovendien een eigen 1,5-liter motor in. AutoWeek voelde hem aan de tand.

Het heeft wat lang geduurd voor de Kia Sephia hatchback in de Nederlandse showrooms arriveerde. Hij werd al begin 1995 op de AutoRai ge‹ntroduceerd. Kennelijk heeft de Koreaanse automobielfabrikant gewacht tot de nieuwe motor klaar was, zodat die meteen in de hatchback kon worden gelanceerd. Kwestie van twee vliegen in één klap.
Dat er een nieuwe motor voor de Sephia moest komen, stond vast: de oude, van Mazda afkomstige krachtbron zou tegen het eind van 1996 nauwelijks meer voldoen aan de toekomstige emissie-eisen. En omdat Kia bovendien licentierechten moet betalen voor het gebruik van Mazda-motoren hebben ze de kunst gewoon "afgekeken" en zelf een nieuwe, schonere motor gebouwd.
De vijfdeurs Sephia GTX kost zo'n f 32.500 en is behoorlijk compleet uitgerust. Laten we eens opsommen: stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling, elektrisch bediende ramen vóór en achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels, hoofdsteunen achter, stuurhoogteverstelling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, waarschuwing brandend licht. Een wegrijblokkering is met zo"n tweehonderdvijftig gulden een goedkope optie. Airbags zijn niet mogelijk.
Kia verkoopt nog geen grote aantallen van zijn kleine middenklasser, maar daar moet de hatchback verandering in brengen. Hij oogt een stuk dynamischer dan de sedan en is met zijn grote achterklep een stuk praktischer.
De Sephia hatchback heeft een 3 cm kortere overhang aan de achterkant, maar voor de rest is er ten opzichte van z"n vierdeurs familielid maar weinig gewijzigd. Het dashboard was voor modeljaar 1996 al gemoderniseerd. De hatchback heeft alleen andere stoelen met ge‹ntegreerde hoofdsteunen, terwijl het instrumentenpaneel zich onderscheidt met blauwe wijzerplaten. Juist met die kleine details heeft Kia zijn Sephia wat meer zwierigheid gegeven. Ook in het donker weet je dat je hatchback rijdt, want dan zijn de meters mooi donkerblauw verlicht.
De stoelen van de Sephia zijn heel behoorlijk. Ze hebben niet al te korte rugleuningen en bieden voldoende zijdelingse steun. Voor de wat langere ritten zou een lendesteun welkom zijn. De zitpositie is goed instelbaar, met name dankzij de hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel zijn er veel mogelijkheden.
De beenruimte achterin is redelijk, maar de hoofdruimte is vooral voor lange mensen wat beperkt; zo"n bovenaan het dak scharnierende achterklep kost nu eenmaal een paar centimeter. Ruimtewinst is er wel voor de bagage. De inhoud van de kofferbak meet 78 liter meer dan die van de Sephia sedan.

Nieuw, maar bekend

De Kia-viercilinder mag dan nieuw zijn, qua ontwerp lijkt hij nog verdacht veel op zijn voorganger, de 1.6 uit de Mazda 323. Met 1 bovenliggende nokkenas en 8 kleppen heeft Kia zich (nog) niet gewaagd aan een moderne multiklepstechniek. Ook al meet de 1,5-liter 1000 cc minder dan de 1.6, het verschil in vermogen blijft slechts tot één pk-tje beperkt. De nieuwe motor van de Sephia hatchback is een lekker soepel ding.
Hij trekt vrolijk zijn sprintje van 0-100 km/h. Vergeleken met de sedan 1.6 doet de hatchback er 0,3 seconde langer over. Maar hij weegt wel 90 kg meer. Op de inhaalmanoeuvre is de Kia evenmin sloom. De 120 Nm van de Kia is al bij 2500 tpm beschikbaar, zodat de motor lekker soepel is. Hij heeft ‚‚n nadeel: vooral bij lagere snelheden is hij behoorlijk lawaaiig: bij 100 km/h 71 dB.
Rijden met de Kia is geen straf. Hij stuurt licht en accuraat, schakelt soepel en heeft een weggedrag dat in de categorie "goed" valt. Rechtuit is hij redelijk stabiel, in de bochten is hij goedmoedig en wie domweg te hard gaat, voelt dat het neusje protesterend rechtuit wil en vervolgens rustig op correcties met het gaspedaal reageert. Met zijn remsysteem met schijven voor en trommels achter remt de Sephia goed.
De Kia Sephia 5-deurs biedt een goede binnenruimte, redelijk comfort, hoog uitrustingsniveau en aardige afwerking. De prestaties mogen er ook best zijn en zijn verbruik van zomaar 1:12,4 is voor een pittig gereden test echt mooi. Wie kiest voor deze Kia, kiest voor een vlot ogende Koreaan van de "nieuwe lichting".

Signalement

Merk Kia
Model Sephia 1.5i GTX
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 14.743

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 59 kW / 80 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 125 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.250 mm / 1.692 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.040 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.350 kg / 565 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 171 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,1 s / 18,1 s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Kia Sephia
Kia Kia Sephia
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Sephia specificaties
  • Kia Sephia occasions
  • Kia Sephia video's
Advies en informatie
  • Kia Sephia tests
  • Kia Sephia gebruikersreviews
  • Kia Sephia index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Sephia 1.5i NLX (1996)

    Kia Sephia 1.5i NLX (1996)

    4
    • 4 januari 2006
  • Gebruikersreview
    Kia Sephia 1.6i GTX (1995)

    Kia Sephia 1.6i GTX (1995)

    • 16 juni 2002
meer reviews
Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

Om verschillende redenen is de plug in-hybride aan een soort tweede jeugd begonnen. De gunstige...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Kia Sephia 1.5i GTX (1995)

    Kia Sephia 1.5i GTX (1995)

    • 11 juni 2002
  • Autotest
    Kia Sephia 1.6i GTX (1994)

    Kia Sephia 1.6i GTX (1994)

    • 30 oktober 2001
  • Autotest
    Kia Sephia 1.5 LS (1999)

    Kia Sephia 1.5 LS (1999)

    • 30 april 2000
  • Kia Sephia 1.5 LS - Mitsubishi Lancer 1.3...

    • 24 december 1998
Merk
Merk
  • Kia Sportage - Welkom duurtest

    Kia Sportage - Welkom duurtest

    50
    • 14 juni 2022
  • Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen in Europa ontwikkelen’

    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen...

    32
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren mee

    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren...

    4
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • Test: Kia Niro EV

    Test: Kia Niro EV

    106
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

    112
    • 22 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden