Vergelijkende Test: Kia Proceed vs. Seat Leon Sportstourer
Hippe huisvaders (m/v)
Of het nu een langgekoesterde wens is of iets wat je min of meer overkomt, voor velen wordt een gezin met kinderen vroeg of laat dagelijkse realiteit. Een stationwagon is dan wel zo praktisch. Als je daarbij niet wil inleveren op stijl heeft Seat met de nieuwe Leon SportsTourer een prima alternatief, net als Kia met de Proceed.
Nog niet eens zo lang geleden was een stationwagon vaak een soort rijdende valiumpil. Af en toe best handig om te hebben, maar verder vooral tamelijk slaapverwekkend. Een pragmatische keuze voor mensen met een gezin die een vervoersbehoefte hebben. Kortom, nogal saai. Dat het ook anders kan, bewijst de nieuwe Seat Leon Sportstourer, inmiddels al de zoveelste variant op het MQB Evo-platform van de Volkswagen Group die we dit jaar leren kennen. Toch heeft het Duitse kloonleger dit keer meer diversiteit binnen de gelederen. Zet deze Spanjaard naast de technisch identieke Skoda Octavia Combi en weinig mensen zullen geloven dat het in de basis dezelfde auto’s zijn. Zoals ook niemand zal geloven dat die andere ranke verschijning op deze pagina’s een Kia is. Waar de Proceed tot voor kort de driedeursvariant van de Ceed hatchback was, is het nu een soort shooting brake-versie van de Ceed Sportswagon. Net als bij Seat wordt er duidelijk ingespeeld op de emotie en wat minder op de ratio. Afgaande op de offline en online reacties wordt het design van beide in elk geval gewaardeerd, waarbij vooral de Kia hoge ogen gooit.
MODULAIR ENTERTAINMENT
Misschien komt dat ook wel doordat Seat niet meteen té ver van het stationwagonprincipe heeft willen afwijken. Dat hij er beduidend spannender uitziet, komt vooral door designdetails, zoals de doorlopende achterlichtunits, de veelheid aan vouwen en de priemende koplampen. De basisvorm blijft behoorlijk rechthoekig, met als resultaat een bagageruimte van 620 liter met de achterbank in gebruik. Leg die plat en er ontstaat een 1.600 liter grote put, waarmee de Sportstourer zich tot de grotere auto’s in het segment mag rekenen en niet eens zo heel veel krapper blijkt dan de Octavia. Op de achterbank zitten volwassenen van Nederlands postuur prima, want zowel hoofdals beenruimte is er ruim voldoende.
Helemaal voorin steelt het modulaire entertainmentsysteem van de Volkswagen Group de show. Net als bij de buitenzijde zou je niet zeggen dat het hardwarematig precies hetzelfde systeem is als in de Golf, A3 of Octavia. Vrolijke kleurtjes en veel vormen geven de indruk van mediterrane onbezorgdheid. Overigens blijkt dat vooral schone schijn, want in de praktijk werkt het allesbehalve onbezorgd. Ja, het ziet er leuk uit en reageert snel, maar er zijn heel veel menu’s die je door moet worstelen om ogenschijnlijk simpele dingen te regelen. Even snel de Sport-stand inschakelen voor een mooie lege snelwegafrit? Dan heb je hopelijk wel onthouden welke swipebewegingen je in welke volgorde moet maken, anders ligt de bocht al achter je. Daarbij lijkt er niet over alles even goed te zijn nagedacht. De stoelverwarming bedien je bijvoorbeeld via het touchscreen, alleen verdwijnen de icoontjes zodra je Apple CarPlay activeert, net als de rest van de aircobediening trouwens. In het digitale instrumentarium geldt eigenlijk hetzelfde: de leuke vormgeving en de snelle responstijd worden bij vlagen overschaduwd door frustraties. Iets veranderen in het menu voor veiligheidssystemen leidt er bijvoorbeeld toe dat je altijd naar één vaste vormgeving teruggaat, in plaats van de daarvoor gekozen instelling terug te halen. Het niet-digitale gedeelte blijft gelukkig gevrijwaard van kritiek. De zitpositie is ruim verstelbaar, met een middenarmsteun die bijna tot je kin kan komen. Prima.
DALENDE DAKLIJN
Aan boord van de Proceed gaat het er beduidend anders aan toe. Ten eerste valt op dat de zitpositie voor iemand van gemiddelde lengte al problematisch wordt als zowel de elektrische stoelverstelling als het panoramadak aanwezig zijn. Met name het stuk aan de zijkant, dat helaas buiten onze hoofdruimtemeting valt, is dan erg beperkt. Ons advies zou dan ook zijn om het optionele panoramadak achterwege te laten. Verder valt er niet veel te klagen over het Kia-interieur. Het digitale gedeelte ziet er keurig verzorgd uit en is aanzienlijk logischer te bedienen. Hoewel de gebruikte materialen minder mooi zijn dan in de Leon, zijn de fysieke knoppen een verademing om mee te werken. Achterin heeft de dalende daklijn minder ernstige gevolgen voor de hoofdruimte dan je misschien zou denken. Het is vooral de beenruimte waarop de Koreaan het aflegt tegen de Spanjaard. Ook de bagageruimte haalt het niet, al blijft het verschil daar opvallend beperkt.
Volgens de opgave past er met de bank in gebruik 594 liter in en als alles plat gaat, groeit dat tot 1.545 liter. Dat is minder dan de Seat, maar nog altijd meer dan redelijk, zeker omdat de Proceed niet als rijdende pakezel is bedoeld. Daarvoor heeft Kia immers de Ceed Sportswagon. Dit gaf Kia ook de vrijheid om de onderstelafstemming van de Proceed net wat dynamischer te maken en daarin slaagt het merk. Hoewel de besturing wat meer gevoel en directheid zou kunnen gebruiken, reageert het onderstel een stuk directer en ligt de Proceed bovengemiddeld strak in de bocht. De kleverige Michelins zorgen er vervolgens voor dat het zelfs op hoge snelheid zonder problemen kan en mag. Het is duidelijk dat de Europese expertise die Kia de afgelopen jaren heeft binnengehaald zich steeds duidelijker manifesteert. De snelheden die je haalt op fly-overs waren tien jaar geleden niet denkbaar geweest achter het stuur van een Koreaan. Natuurlijk heeft de strakke wegligging wel gevolgen voor het comfort. Plankhard is de Proceed niet, maar zweven over de weg is er door de platte banden en stevige veren en dempers zeker niet bij.
ADAPTIEVE DEMPERS
Nu geldt dat laatste ook voor de Seat Leon, alleen weet die dankzij zijn adaptieve schokdempers net wat meer schokken weg te houden bij de inzittenden, zonder concessies te doen aan de wegligging. Als het namelijk lukt om op tijd de Sport-stand in te schakelen, zijn de Potenza’s zelfs met explosieven nog niet van hun plek te krijgen. Daarbij geeft de besturing net wat meer informatie door en in de Comfort-stand vangt het onderstel zoals gezegd een groter deel van de klappen op. Als geheel heeft de Leon daardoor een wat grotere spreiding van talenten dan de Kia.
Op termijn komt de Leon weer beschikbaar met een hele reeks aandrijflijnen, waaronder plug-in hybrides, meer benzinemotoren en diesels. Op dit moment blijft de keuze nog beperkt tot een 1.0 TSI driecilinder of een 1.5 TSI viercilinder. Die laatste is er met handbak en 130 pk of zoals hier getest met 150 pk in combinatie met een zeventraps DSG. Een mild-hybrid systeem is dan altijd standaard, evenals cilinderuitschakeling om het verbruik zoveel mogelijk te drukken. Het mild-hybrid-systeem is eigenlijk een opgevoerde startmotor die met een riem aan de verbrandingsmotor vastzit. Dat heeft als voordeel dat het starten soepeler verloopt en dat de startmotor af en toe een beetje kan helpen bij het aandrijven van de wielen, zodat de TSI minder hard hoeft te werken. Daarbij zet de Leon bij gas los de motor helemaal uit en ontkoppelt hij de versnellingsbak om zoveel mogelijk van het opgebouwde momentum te kunnen gebrui ken. In de praktijk gebeurt het allemaal grotendeels op de achtergrond en dankzij het vroeg beschikbare koppel van de viercilinder gaat versnellen in alle rust. Bij plotseling gasgeven duurt het even voordat de motor reageert, er moet immers worden gestart en gekoppeld. Verder reageert de aandrijflijn altijd alert en gaat het schakelen vrijwel naadloos. Bovendien scheelt het in verhouding met de Kia bijna een kilometer per liter.
In de Proceed vinden we dan ook nog geen mild-hybrid systeem of cilinderuitschakeling. In plaats daarvan krijg je een 1,4-liter viercilinder met turbo die via een zeventraps automaat met dubbele koppeling zijn krachten naar de voorwielen stuurt. Over de prestaties zijn we dik tevreden. De Leon is nog wat sneller, maar in de praktijk heb je niet het idee dat de Kia tekortkomt. Helaas werkt de automaat wat minder goed samen met de motor, waardoor wegrijden weleens wat onhandig verloopt en schakelacties soms niet naadloos gaan. De motor wordt dan voelbaar eerst ontkoppeld voordat de volgende versnelling wordt ingelegd.
SPORTIEVE LOOKS
In beide gevallen zetten de importeurs in op sportieve looks. In het geval van de Leon Sportstourer heet die sportieve aankleding FR Launch Edition en zoals wel vaker bij vroege varianten zit die redelijk vol met spullen. Voor een prijs van € 35.695 zit alles van navigatie tot 17-inch lichtmetaal en van klimaatregeling tot de nodige actieve veiligheidssystemen erop. Toch blijft het daar niet bij. Een Technology Pack, met onder andere stoelen stuurverwarming, een draadloze telefoonlader, een 230Vaansluiting achterin, 18-inch lichtmetaal en metallic lak, drijft de totaalprijs op naar € 40.325. Veel geld, maar dan is de Leon ook behoorlijk compleet.
Toch kan het ook voor minder. Kia zet de GT-Plusline met deze aandrijflijn namelijk voor € 36.995 op de stoep. In de basis iets meer dan de Seat, maar eigenlijk zit zo’n beetje alles er dan wel op. Alleen voor metallic lak en het panoramadak (dat de Leon niet heeft) vraagt Kia een extra investering. Onder de streep komt de testauto uit op € 38.485. Minder dan de Seat, terwijl de uitrusting rianter is. Tenslotte wil een hippe huisvader geen arme huisvader zijn.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Een gewaagd uiterlijk en een gemakkelijk te doorgronden bediening maken de Kia Proceed een sterke aanbieding. Echt goedkoop is de Koreaan niet, maar gezien de riante uitrusting die daar tegenover staat, valt het mee, zeker in verhouding tot de nieuwe Leon. De Spanjaard bewijst echter zijn meerwaarde met een nog beter onderstel, een alertere en meer spaarzame aandrijflijn en vooral een betere zitpositie op de bestuurdersstoel. Het infotainmentsysteem moet echt worden herzien, maar verder is de nieuwe Leon een sterke speler. In Korea wordt de volgende ronde echter al voorbereid.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon Sportstourer 2.0 TDI FR Launch Edition
- 2021
- 89.612 km

Seat Leon 1.5 eTSI Style | Stoel & stuurverwarming | Carplay | Navigatie | Full LED | Climate control | Parkeerhulp | Cruise control
- 2021
- 46.748 km

Seat Leon Sportstourer 1.5 DSG-7 *FR* Hybrid | Trekhaak | Carplay | Cruise & Climate Control | Half- Leder | Privacy | Orig. NL |
- 2021
- 124.843 km