Test: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid vs. Kia ProCeed GT
Is Sports + Sport ook GT?
78 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Toyota’s GR Sport-badge geeft de Corolla een sportiever aanzien. Maakt die aankleding in combinatie met de krachtigste aandrijflijn van de Corolla Touring Sports een sportieve stationwagon? Een duel met de Kia Proceed GT moet het antwoord geven.
Een van de vele stappen die Toyota met de Corolla ten opzichte van de Auris heeft gezet, is die van een krachtiger design. Welke uitvoering je ook ziet rijden, hij straalt veel meer uit dan zijn voorganger. De GR Sport-aankleding doet daar nog een schep bovenop dankzij aangepaste bumpers, speciale lichtmetalen wielen en de badge op de achterzijde. De grote opening in de voorbumper is voorzien van een grover raster, de lijnen zijn wat scherper, er zitten zwarte accenten onder aan de bumpers en er prijkt een zwarte lijst op de dorpel. In tegenstelling tot de Yaris GR Sport moet de Corolla met die toevoeging het wel zonder onderstelaanpassingen stellen. Vergelijk dat ‘GR Sport’ van Toyota dus maar met een aanduiding die bij veel merken als GT-Line in de folder staat: wel wat dikkere looks, geen ander onderstel. Nu kennen we de huidige Corolla als een prima rijdende auto en in combinatie met de krachtigste aandrijflijn heb je met de Corolla TS GR Sport een vlotte stationwagon, die 184 pk levert.
Dat is flink wat meer dan de krachtigste Kia Ceed SW met GT-Line-aankleding levert. Die komt tot 140 pk en dus komen we bij Kia een trede hoger uit, bij een heuse Proceed GT welteverstaan. Dat is de trendy broer van de Ceed SW, met een gelikte koets, die alle kenmerken van een stationwagon heeft, maar dan wel een waarbij de designers het laatste woord hadden. Die Proceed kun je wel met meer dan 140 pk krijgen, maar dan is die 204 pk sterke 1.6 T-GDI ook meteen een echte GT, waarbij die letters staan voor bijvoorbeeld onderstelaanpassingen, maar ook voor een eigen motorvariant.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Toyota Corolla: dit vinden eigenaren van hun auto

Zo zuinig is de Toyota Corolla 1.8 Hybrid in de praktijk

Zo komt de Kia Proceed uit de 100.000 kilometertest van AutoBild

Duurtest: 100.000 km met de Kia Proceed

Kia ProCeed gefacelift op pad

Lezersreacties (78) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.