Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)

Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)
Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-Line (2021)

UitvoeringProCeed 1.5 T-GDi GT-Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021

Eerste 1600km

Deze auto overgenomen vanuit de leasemaatschappij omdat mijn bestelde auto meer en meer vertraging opliep.

Ik heb eerder een Ceed SW met 1.4 Motor en DCT7 gehad. Die ging al als de brandweer, maar jeetje: deze 1.5 met 160pk weet helemaal niet van ophouden. We hebben de dag na ontvangst van de auto direct onze reis naar Italië ingezet. Vouwwagen erachter en 1100km in 1 rit gedaan. Via de Fernpass en Brennerpass. Geen centje pijn. In Sportstand 2 versnellingen terug en hop, elke pas over alsof het niets is.

Aangezien onze vouwwagen hoger is dan de auto, vertekend het verbruik wel wat (7,1 l/100km). Zonder vouwwagen en vlakke wegen komt de 5,5 l/100km in beeld. Stukken zuiniger dan mijn SW met 1.4 Motor.

Auto is. Ook wat stiller, de kleinere kofferbak is een minder grote klankkast. Qua ruimte onder de hoedenplank is het redelijk goed te doen, daarboven wordt het dankzij de vormgeving snel minder. De motor lijkt ook iets minder te horen. Verder heeft de auto als groot nadeel het zicht naar achteren. Dat is verwaarloosbaar, maar wie mooi wil zijn.....

Goed buitenspiegels en camera gebruiken en er is prima mee te leven.

Al met al een fijne eerste ervaring, al ziet de auto er een beetje vuil uit na wat binnendoor wegen. Maar zelfs vies is en blijft het een schoonheid ( subjectief, ik weet het).

We rijden nog een poosje door en dan zal ik een wat meer inhoudelijke review geven.

De (onverwachte) eerste onderhoudsbeurt

Op de terugweg van onze vakantiebestemming begon de auto in Duitsland een melding te geven: onderhoud nodig over 1400km. Enigzins verrast, maar na een vakantietrip van 3800km kan het: bijna 5000km kon ik nog rijden na ontvangst van de auto.

Niet ideaal, maar aangezien het een leaseauto betreft, geen probleem en direct de auto ingepland voor onderhoud.

Vanaf moment 1 zat er namelijk een rammel ergens in de auto. Onbeladen, beladen, maakt niet uit. Alleen hoorbaar tot ongeveer 40-50km per uur, daarna overstemd door andere geluiden.

De dealer heeft even moeten zoeken, maar het bleek de achterbank vergrendeling te zijn waar wat speling op zat. Opgelost nu!

De vakantie drukte nogal op het verbruik. Heen en terug een vouwwagen achter de auto, op vakantie vooral veel heuvels en bergen... Resultaat: 7,2L/100km.

Zonder vouwwagen is het (op langere trajecten!) een ander verhaal: 5,2L/100km gemiddeld is dan mogelijk, zelfs een keer 4,9L/100km gehaald op een rit van 130km. Nette waarden die ik met mijn SW met de 1.4 motor nooit heb benaderd. De 1.5 motor lijkt dus inderdaad efficiënter te zijn 3n de stroomlijn van de Proceed zal ook iets gunstiger zijn. Op kortere ritten is het over het algemeen wel een stevige drinker. Momenteel heb ik wat korte dan lange ritten en is het verbruik weer richting de 6,3L/100km geklommen.

Op vakantie viel wel op dat de automaat iets nukkiger is / minder kruipt dan de SW. Het aangrijpingspunt van de koppeling lijkt wat hoger en hierdoor rij ik vaker dan met de SW met een hoger toerental weg.

Verder is de motor lekker soepel, de sportstand heb ik amper nodig in Nederland.

Ook lijkt de Lane Assist rustiger dan de SW van modeljaar 2020. Minder irriterende correcties, allemaal wat soepeler en subtieler. Hierdoor staat de assist nog volledig aan, waar ik bij de SW alleen de waarschuwing nog aan had staan.

De voorbanden zijn bij de beurt ook vervangen en de Continentals die er nu op zitten zijn weer een fractie stiller. Afrolgeluiden zijn hoe dan ook wel behoorlijk hoorbaar.

Verder werkt alles aan de auto prima. Comfort is voldoende, al is het onderstel behoorlijk stevig en was dat in Italië af en toe even een nadeel. De wegen in Nederland zijn echter dusdanig goed, geen probleem.

PRIVATE LEASE Kia ProCeed

Kia ProCeed 1.0 T-GDi GT-Line (5D/6H)

Kia
Kia ProCeed 1.0 T-GDi GT-Line (5D/6H)