Test: Kia Proceed vs. Hyundai i30 Fastback
Fraai verpakt gebruiksgemak
45 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Kia bewaart de mooiste verpakking van de Ceed altijd voor de Proceed-variant. De nieuwste is een soort stationwagon in chique vermomming, eerder prijkte de naam op een driedeurs hatchback. Praktisch in gebruik maar wel speciaal gelijnd en daarmee van de zelfde snit als de Hyundai i30 Fastback, wat een bijzondere elegante hatchback met grote vijfde deur is.
Zet de Kia Proceed naast een Focus Wagon, Astra Sports Tourer of Golf Variant en je zult meteen zien dat de Koreaanse stationwagon met lage daklijn geen partij is als het aankomt op laad ruimte en gebruiksgemak. Daarvoor heeft Kia immers de gewone stationwagonversie van de Ceed, de Sportswagon met een bagageruimte van maar liefst 624 liter. Toch slikt de achterbak van de Proceed flink wat spullen; 594 liter blijft een flinke hoeveelheid.
Het zoeken naar een geschikte concurrent is gezien de nieuwe carrosserievorm lastiger dan normaal. Een Mercedes CLA Shootingbrake zou de uitgelezen tegenstander zijn, ware het niet dat daarvan een compleet nieuw model op stapel staat. Dichter bij huis vinden we de Hyundai i30 Fastback. Dat is een bijzonder fraaie versie van de i30 en een model dat onderhuids veel techniek deelt met de Kia Ceed. Zijn traditionele ‘liftback’, met de grote, vijfde deur is even praktisch in het gebruik. Zulke modellen zijn bijna uitgestorven, terwijl het er dertig jaar geleden in de compacte middenklasse van wemelde. Vooral de Japanse merken boden zulke koetswerken aan, denk aan de Liftback-versies van de Toyota Corolla en de vijfdeursvarianten van de Mazda 323, met de aanduiding ‘F’.
ZELFDE MOTOR, ZELFDE BAK
De Kia Proceed en Hyundai i30 Fastback vind je zeker niet in de koopjeshoek van het gamma. Je betaalt 2.400 tot 3.900 euro meer ten opzichte van een Ceed hatchback, terwijl de i30 Fastback duizend euro duurder is dan de i30 hatchback. Je krijgt in visueel opzicht wel serieus meer auto, want zowel de Proceed als de Fastback hebben een elegante uitstraling. Kia levert de Proceed altijd als GT-Line of als GT. Hyundai zoekt het op dynamisch gebied nog hoger op, want het biedt de i30 Fastback ook aan als de uiterst sportieve N.
Dat geweld laten we hier voor wat het is, want de testauto’s hebben allebei de 140 pk sterke 1.4 T-GDI benzinemotor, die in beide gevallen is gekoppeld aan zeventraps automaat met dubbele koppeling. Zie je vaak nog aanpassingen in de software om het schakelkarakter te beïnvloeden, in dit geval zijn de karakters identiek. In zowel de Kia als de Hyundai komt de bak in eerste instantie lui over. Zeker wanneer de aandrijflijn nog koud is, heeft de transmissie een bloedhekel aan terugschakelen. Rij je wat langer, dan lijkt er sprake van een adaptief karakter. Maar pas écht wakker porren doe je de automaten met een druk op de knop. In de Kia staat daarop Sport, in de Hyundai Drive Mode. Via het display zie je dan rijstanden eco, normal en dynamic; de Kia mist de ecostand. In de sportiefste standen komt er bij beide kandidaten behoorlijk wat leven in de brouwerij. De schakelmomenten verlopen vloeiend, zodat we onder de streep alsnog een goed gevoel overhouden aan deze transmissie.
Met de meetapparatuur erbij blijken de auto’s al net zozeer aan elkaar gewaagd te zijn, want de acceleratiecijfers gaan mooi gelijk op. Aan de pomp blijkt dat ze elkaars consumptie nauwlettend in de gaten houden: de Kia laat 1 op 13,7 noteren, de Hyundai 1 op 13,9. Alleen de remweg verschilt aanzienlijk, maar dat komt doordat de Kia op winterbanden staat. Het scheelt maar liefst 8 meter bij het voluit remmen van 100 km/h naar stilstand, in het nadeel van de Proceed.
VERSCHILLEN
Als het op het rijden aankomt, zijn er wel verschillen. De Hyundai-besturing werkt zwaarder, de auto voelt stugger en heeft minder rol om de lengte-as dan de Kia. In de Kia zit iets meer beweging en dat doet hem lichtvoetiger overkomen. Wel merk je dat er meer auto achter de achteras hangt dan bij de gewone Ceed. In de i30 heb je meer het ‘ligt-als-een-blok-op-de-weggevoel’, wat mede komt door het verlaagde onderstel ten opzichte van de i30 hatchback. De Fastback is 5 millimeter verlaagd en heeft bovendien een stijver chassis. Voor kleefkracht zorgen verder de Michelin Pilot Sport 4-banden en het scheelt natuurlijk ook dat de Kia Proceed winterbanden om de 18-inch wielen heeft; dat is altijd zachter dan zomerrubber. In beide auto’s zijn de rolgeluiden van de banden sterk hoorbaar; er zijn duidelijk stillere modellen in het C-segment.
Dat niet alles bij Kia en Hyundai uit dezelfde magazijnstellingen komt, blijkt in het interieur. De materialen en de vormgeving van het dashboard hebben in beide auto’s elk hun eigen uitstraling. Kijk je beter naar de graphics en de knoppen, dan zie je wel dat er verwantschap is. Het allerknapste schuilt ditmaal echter in de indeling van de cockpits. Ook al bevinden niet alle schakelaars en knoppen zich op dezelfde positie, qua ergonomie valt er op beide interieurs maar verdraaid weinig aan te merken. Het touchscreen van de bedieningsinterface werkt goed, mede dank aan een heldere menustructuur. In de Kia zijn de knoppen voor de menu’s ernaast geplaatst en in de Hyundai eronder. De stoelen stuurverwarming van de Proceed regel je via knoppen op het dashboard, in de Fastback vind je die naast de keuzehendel van de automaat. Die pook lijkt in de Hyundai op die van een auto met een handbak, terwijl je in de Kia een typische automaatbediening aantreft.
In de Proceed wemelt het van de GT-linelogo’s; je treft ze zelfs aan op de leuningen, in de vloermatten en zelfs in het stuur. Iets vergelijkbaars komt overigens voor bij Hyundai, waar N-Line als uitrustingsvariant wordt geïntroduceerd. De testauto is een Premium. De GT-Line-stoelen van de Proceed zijn riant en bieden veel comfort. De zit is wat hoger dan in de i30 Fastback, maar ook die auto stemt zeer tevreden over het zitcomfort. Op de achterbank is het een ander verhaal. Daar blijkt dat Kia beter gebruik heeft gemaakt van de beschikbare wielbasis, zodat er voldoende beenruimte is voor personen tot een lengte van zo’n 1,80 meter. De hoofdruimte mag er ook zijn, maar je merkt bij het inen uitstappen wel dat de daklijn beduidend lager is dan bij de gewone Ceed. Het blikveld in de binnenspiegel valt tegen; de aflopende daklijn maakt de achterruit klein. Ver naar achteren kijken kun je vergeten.
Dat de i30 Fastback een nog sterkere coupé-achtige daklijn heeft, merk je vooral als inzittende achterin. Moet je als persoon van pakweg 1,80 meter op de achterbank plaatsnemen, dan schuurt je kruin tegen het dak. Ook is er minder beenruimte dan in de Kia. De grote achterklep maakt het mogelijk om grote spullen te vervoeren. Met de achterbankleuningen rechtop gaat er een keurige 450 liter aan bagage in.
RIJHULPSYSTEMEN
Hyundai en Kia zijn ver op het gebied van actieve rijhulpsystemen. Een rijstrookhulp in combinatie met adaptieve cruisecontrol houdt beide auto’s keurig binnen de lijntjes. Even de handen van het stuur halen en de auto zelf zijn weg laten volgen, kan heel goed. Op dit onderdeel doen de Koreanen het heel goed in deze prijsklasse. En als je onbedoeld tijdens het sturen over een witte lijn gaat, is er een pieptoon die je daarop attendeert. Tel dit op bij de riante standaarduitrusting en er blijft nog maar weinig te wensen over. De testauto van Kia heeft het GT Plusline-pakket, waarbij 18-inch wielen en het grote schuif-/kanteldak zijn inbegrepen. De Hyundai i30 Fastback biedt echter nog meer dan de Kia. De uitvoering staat als Premium met schuifdak en 18-inch wielen te boek, daarbovenop zijn diverse pakketten mogelijk. In de testauto leidt het aanvinken daarvan tot leren bekleding en stoelventilatie. Zonder die voorzieningen kost de auto € 37.295, wat € 300 meer is dan wat de Proceed moet opbrengen. Beide auto’s zijn er ook als 1.0 T-GDI met een driecilinder turbobenzinemotor in de neus.
In dat geval zijn de prijzen een stuk lager, denk aan 30 mille voor een fraaie compacte middenklasser met 120 pk. Ben je op zoek naar een auto met zo veel mogelijk gebruiksgemak, ga dan gewoon voor een Kia Ceed Sportswagon of een Hyundai i30 Wagon. Dat beide merken het aandurven om naast deze meer rationele versies een gewaagder koetswerk aan te bieden, zegt niet alleen iets over de ambities, maar ook – zelfs meer – over waar zij nu staan: deze Kia en Hyundai koop je voor het uiterlijk en de uitstraling. De Kia ziet er bijzonder uit en biedt bovendien het meeste gebruiksgemak. Bij de Hyundai kun je op het gebied van verwennerij nog een stap verder gaan dan bij de Kia. Met de Fastback doe je vooral jezelf een plezier, de Proceed houdt meer rekening met je gezin. De gezinsleden kunnen intussen niet klagen dat je in een saaie stationwagon rijdt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Beide auto’s onderscheiden zich met een fraaier uiterlijk van hun gewone broeders en combineren dat bovendien met praktische eigenschappen. De Hyundai is als Fastback vooral praktisch door zijn vijfde deur, achterin is hij wel vrij krap. De Kia Proceed combineert bijzondere looks met behoorlijk wat gebruiksgemak, terwijl zijn rijeigenschappen een meer allround-karakter hebben. De Hyundai koop je meer voor jezelf, met de Kia doe je ook je gezin een plezier, zonder dat je kinderen kunnen zeggen dat je in een suffe stationwagon rijdt.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai i30 Fastback 1.4 turbo 140 PK APPLE CAR PLAY ANDROID AUTO!!
- 2018
- 94.169 km

Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI Premium
- 2019
- 72.680 km

Hyundai i30 N2 Performance 2.0 275pk T-GDI |dealer onderhouden|pano|Maxton spoilertip|memory|Apple Carplay|parkeercamera|DAB|stoelverwarming|cruise control|LED|19"|
- 2019
- 84.357 km
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.