Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine (2021) #3

autoreview

Kia ProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine (2021)

Signalement

UitvoeringProCeed 1.5 T-GDi GT-PlusLine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst4.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar het verleden

  • 360 km

Tja, daar gaan we dan. Vorige week was het zover. Ik mocht wederom een nieuwe leaseauto uit de garage ophalen. Een mooi ritueel iedere 4 jaar. Toch was het deze keer wat dubbel. Ondanks dat ik zeker ben van mijn keuze voor de Kia Proceed, voelt het toch een beetje als een stap terug. Na vier jaar een BEV gereden te hebben, nu weer een 'ouderwetse' ICE op benzine. Maar de ervaringen met de Ioniq Electric waren zo goed, dat mijn vrouw en ik geen afscheid van de auto wilde nemen en 'm in huis genomen hebben ten koste van de Ford Ka, die tot dan toe dienst gedaan had als 2de auto. De ervaringen met de Ioniq heb ik in een aparte review geschreven, maar dat ze positief zijn zal inmiddels duidelijk zijn. Gelukkig kan ik nog steeds regelmatig met een BEV rijden en heb nu eigenlijk de beste combinatie in huis. Een BEV voor korte en stad ritten en een ICE voor de lange ritten, zakelijke ritten en vakanties. Perfect!

Maar goed, waarom dan toch weer een ICE en geen BEV met een grotere actieradius . De reden is vrij simpel. Mijn Oostenrijkse werkgever is niet zo overtuigd van een BEV vanwege problemen die men ervaren heeft met collega's elders in Europa. Die kozen voor een BMW i3 en moesten dan een auto huren om hun werk te kunnen doen, want de laadinfrastructuur in veel landen (bijv. Duitsland) staat nog lang niet op het Nederlandse niveau. Een auto moeten huren om je klanten te kunnen bezoeken is natuurlijk niet de bedoeling. Bijtelling voordeel pakken (ja ook in andere EU landen speelt dat) en tegelijkertijd de baas op kosten jagen. Daar heeft het management Europa wijd een stokje voor gestoken en men wil voor NL (waar je prima kunnen laden en dus geen huurauto nodig hebt) geen uitzondering maken. En wie betaald die bepaalt, dus is er een verbod op BEV lease auto's tot nader order. Die vrijgave order zal nog wel een paar jaar op zich laten wachten. Daarnaast had ik een paar wensen/eisen waardoor een volgende BEV moeilijk in het beschikbare lease budget zou passen. Dus op zoek naar een vervangende ICE.

De zoektocht was redelijk kort. Ik was al een tijd gecharmeerd van de Proceed. Verder stonden er nog de nieuwe Skoda Octavia en de nieuwe Hyundai Tucson op m'n lijstje. Vanwege de gezinssamenstelling met twee pubers heb ik toch wat ruimte nodig in een auto. Deze drie auto's vond ik het mooiste en de rest van de familie koos unaniem voor de Proceed.
Eerder dit jaar heb ik een testrit gemaakt met een Ceed hatchback 1.4 DCT7 om te ervaren hoe de automaat van KIA rijd. Ik rij al sinds 2009 een automaat en wil nooit meer terug naar een schakelbak, mits het een snelle GTI achtige auto betreft. De bak schakelde naar wens en leek sterk op de DSG bakken die ik in mijn eerder lease Octavia's gehad heb. Dus prima.

De keuze viel op de uitvoering GT Plusline met een 1.5 GDI motor (160 pk) en de DCT7 automatische versnellingsbak. De kleur moest Blue Flame worden. Ik wilde al heel lang een auto met een felle blauwe kleur, want ik was het zwart, zilver en grijs nu wel een keer zat.
De GT Plusline is behoorlijk rijk uitgerust en als opties heb ik gekozen voor een panoramadak, afneembare trekhaak en parkeersensoren aan de voorzijde (die vreemd genoeg niet standaard zijn, achter wel). Toen ik de auto in maart bestelde, was de facelift nog niet geïntroduceerd. Gelukkig maar, want ik vind het oude front mooier, de nieuwe oogt wat geforceerd naar mijn mening. Maar dat is smaak.

Toen ik het doek van de auto mocht trekken was ik wel meteen blij met het uiterlijk van de auto. Lekker laag model en ik vind het een mooie verschijning met die 18" wielen. Ook het interieur en de stoelen zijn mooi en zitten prima. Zo'n interieur vind je nu nog niet in een betaalbare BEV (bijv. zo'n kale VW ID3....brrrr.) en dat is een voordeel bij de terugstap naar een ICE. Na de sleutels definitief van de dealer ontvangen te hebben, ging ik op weg voor de eerste rit en die was fijn. Ik moest wel weer wennen aan het motorgeluid, de schakelmomenten (al zijn die heel soepel) en het weer moeten opbouwen van koppel. Dat laatste miste ik wel een beetje en dat is het grote voordeel van een BEV. Maar dat mag de pret verder niet drukken. De Proceed is een fijn rijdende auto.
Ook het infotainment systeem met navi werkt lekker soepel en snel en is logisch qua opbouw. Het koste me weinig moeite om instellingen te vinden en aan te passen. Er is zelfs een app, al is de functionaliteit beperkt. Wel grappig dat je kunt zien of de auto op slot is, maar verder...
De gebruikte materialen in het interieur zijn netjes en men heeft maar op een paar plekken hard plastic gebruik, meestal op de wat kwetsbaardere plaatsen als de onderzijde van een deur. Maar voor deze prijsklasse netjes afgewerkt.
Het enige minpuntje tot nu toe is de aftermarket park pilot voor. Die schakelt meteen aan als je de auto start en begint dan te piepen. Die moet je dus steeds na het starten uitzetten. Ik had liever gezien dat je deze zelf aan moet zetten als je 'm wilt gebruiken i.p.v. deze configuratie. Nog eens aan de dealer vragen of ze dit kunnen aanpassen.

Nu heb ik pas 360 km gereden, dus ik kan nog niet zoveel vertellen over rijervaringen en dergelijke. Maar ik zal regelmatig wat toevoegen om het plaatje compleet te houden. Tot dan.

De kop is er af

  • 4.900 km

Bijna 5000 km op de teller. De auto bevalt tot nu toe prima. In het begin was het wel even wennen aan de DCT7 bak die wat soms wat laat reageert in de eerste versnelling en wat schokkerig in de tweede. Maar dit wordt langzaam aan minder, dus misschien is het nieuwigheid. Ook valt me op dat de bak soepeler is in de lagere versnellingen als de motor warm is. Nu we weer richting de vriendelijkere jaargetijden gaan, verwacht ik dat de DCT7 steeds beter gaat werken. Het schakelen in de hogere versnellingen gaat soepel en zonder merkbare schokjes of iets dergelijks. Verder prima bak.

Afgelopen dagen voor het werk een lange rit naar Beieren gemaakt. Dit was DE test hoe de auto het doet op lange ritten. Hierover kan ik kort zijn: Prima! De 1.5 komt prima mee op hogere snelheden en voor je het weet rij je 160 km/h (of harder als je even niet oplet). Wel merk je dat de Nederlandse wegen van een hoge kwaliteit zijn. De 18 inch wielen geven aardig wat oneffenheden door die in het Duitse wegdek zitten. Over het algemeen is het niet vervellend, maar als het wegdek een matige kwaliteit had, verlangde ik naar iets meer comfort. De weglegging is wel prima in orde. Op de Autobahn zette ik de lane departure uit, want dat gepiep bij baanwisselingen is op den duur irritant. Daarnaast voelt de auto op hogere snelheden met ingeschakelde lane departure, minder stabiel aan. Dit komt waarschijnlijk omdat de auto zelf een beetje mee stuurt en dat wordt irritant. In Nederland was me dat niet opgevallen vanwege onze snelheidsbeperkingen.
Het verbruik tijdens deze lange rit viel me niet tegen. Over een afstand van ca. 1.800 km was het gemiddelde verbruik 1 liter op 16.1 kilometer. Op de Autobahn reed ik uiteraard harder dan in Nederland (dan mag het weer eens), dus dan is het zeker niet verkeerd.
In Nederland haal ik op de snelweg rond de 1 op 18,5 en gecombineerd 1 op 15,7.

Opvallend is dat de stoelen echt goed en lekker zitten. Fijne zijdelingse steun en ook voor de rug prima instelbaar. Nu zal dat per persoon kunnen verschillen. Ik ben niet zo groot (ca. 1,75), maar voor mij zijn dit de beste stoelen die ik ooit in een auto gehad heb.

Een ander vermeldingswaardig punt is het navigatiesysteem. Het is snel en accuraat. Geeft goede informatie over het verkeer en wordt regelmatig ververst via het UVO systeem voor de actuele verkeersinformatie. Ook de JBL audio entertainment werkt fijn en klinkt naar mijn smaak prima.

Over het algemeen heeft de auto prima gefunctioneerd de afgelopen maanden. Veel positieve reacties ontvangen over het model. De kleur in combinatie met de 18 inch velgen, geven de auto een indrukwekkend en stijlvol uiterlijk. Ik ben zeer tevreden met mijn keuze voor de Proceed.
Er is maar één ding waar ik spijt van heb en dat is de achteraf geplaatste park pilot aan de voorzijde. Iedere keer als je de auto start moet je 'm weer uitzetten en dan geeft het 'kreng' een irritante piep. Bij de huidige gefacelifte Plusline versie heeft KIA 'm standaard ingebouwd, dus is dat probleem niet aanwezig. Maar mocht je een pre facelift model willen kopen (die staan nog bij diverse dealers), dan adviseer ik je geen geld uit te geven aan een aftermarket park pilot. Ik overweeg het ding permanent uit te laten zetten bij de eerste servicebeurt.

Bedankt voor het lezen tot zover en tot de volgende update.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens