Kia ProCeed 1.4 T-GDi GT-PlusLine (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | ProCeed 1.4 T-GDi GT-PlusLine |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 13.468 km |
Kia Proceed GT-Plusline 1.4 DCT
Dit zal mijn eerste review zijn maar wil graag van te voren even het proces uitleggen hoe de keuze van een Kia bij elkaar is gekomen.
Ik reed hier voor een andere klasse auto namelijk de Mercedes C klasse lease edition maar deze auto heb ik helaas zelf niet uitgezocht toen dus kon er ook geen opties op krijgen die ik graag zocht. Bijv geen automaat en ondergemotoriseerd met zijn 115PK en tevens heerst er ook een bepaald stigma op van een jongen van 26 die in een nieuwe c klasse reed waar ik veel vervelende opmerkingen over kreeg.
Sinds mijn dochter is geboren snakken we tevens ook naar een station waar de kinderwagen gewoon makkelijk in kan en ik nog ruimte over heb in de kofferbak.
Dus om de tafel met de werkgever en ik mocht uiteindelijk een andere auto uitzoeken maar goed waar ga je dan beginnen.
Shortlist bestond mede door minder in de maand te willen gaan betalen aan bijtelling uit het volgende :
- Skoda octavia station
- Ford Focus station
- Peugeot 3008
- Seat Ateca
- Kia Niro
Allemaal geprobeerd maar geen een kon mij echt bekoren qua looks op de Ford focus na in ST uitvoering maar daarvan vond ik de automaat verschrikkelijk.
De SUV was ook niet voor ons weg gelegd helaas.
Toen de Kia dealer binnen gestapt voor de Niro en toen zag ik de Proceed staan. Had er nog nooit van gehoord maar wat een prachtige verschijning en van binnen zag het erg goed uit en straalde luxe uit.
Hier ging mijn auto hart sneller van kloppen en kon de auto na zorgvuldige overwegingen maar niet uit mijn hoofd krijgen. Mijn vriendin wilde het liefst voor de Ceed SW gaan maar naast de Proceed was het gewoon niet de auto die ik zocht.
Even een proefrit gemaakt en meteen verkocht.
De prijs klopte , de uitvoering klopte en de looks. Het is natuurlijk subjectief maar ik vind het een van de mooiste auto's in dit segment en geen 13 in dozijn zoals de Focus of Octavia met alle respect want het zijn goede auto's.
Dus uiteindelijk groen licht gekregen voor de GT-Plus line uitvoering 1.4 DCT met panorama dak 2020 model in de kleur Lunar Silver.
Blue Flame stond op de lijst maar vond hem toch iets te gewaagd.
Levertijd werd elke keer maar opgeschoven door de Corona en uiteindelijk werd eind november af gegeven door de lease maatschappij.
De eerste kilometers
- 1.098 km
Het lange wachten (5 maanden) werd beloond op 16 september als verassing gezien de afgegeven datum eind november was.
Hij werd netjes afgeleverd door de dealer bij ons op kantoor en toen konden de eerste kilometers gemaakt worden.
De eerste kilometers bevallen erg goed tot nu toe.
De 1.4 motor is voor mij snel genoeg mede door de combinatie met de DCT automaat en voelt het aan alsof hij veel meer dan 140PK heeft.
De elektrische stoelen zitten goed , memory functie ook handig voor de partner die graag wat dichter op het stuur zit.
De JBL audio is voor mij meer dan voldoende en met een kleine aanpassing in de equalizer is het geluid lekker vol met genoeg bass.
- Stuur en stoelverwarming zijn echt heerlijke functies en ook het panorama dak is erg fijn voor het licht in de auto.
- autonoom rijden werkt ook erg goed icm met de adaptieve cruise controle alleen hij geeft wel erg snel waarschuwingen en piepjes dit had iets minder mogen zijn.
Er is veel geschreven over het afrol geluid en dit is ook echt aanwezig maar vind het nu al niet meer storend mede doordat de motor zo stil is en van windgeruis geen sprake is valt dit waarschijnlijk wat meer op dan bij andere wagens.
Misschien komt het ook door de Michelin banden ik weet het niet zo goed.
Onderschat ook de zit niet qua lengte het dak is echt laag en zeker in combinatie met het panorama dak. Ga echt even proefzitten want ik kom met mijn 1,87 net niet tegen het dak aan.
Tevens lust hij een aardige slok zo gemiddeld 1 op 11 / 12 met een normale rijstijl daarom ook de 3 sterren.
Soms zet je hem even in de sport stand natuurlijk maar over het algemeen rij ik wel de toegestane snelheid.
Tevens moet de betrouwbaarheid nog bewezen worden dus 4 sterren in dit geval.
Zodra ik de eerste beurt heb gehad zal ik een update over de auto plaatsen.
Eerste beurt
- 13.468 km
Zo 13468 km verder en wat een fijne kilometers waren dat op een incident na.
Dit is pas 2 keer gebeurd in dezelfde avond maar de auto vond het nodig om zelf te gaan remmen / esp ging vol aan terwijl er niks aan de hand was met accelereren. Dit tot gevolge dat ik op de snelweg 80 reed ipv 100 en het even duurde voordat de rem er af ging.
Dit aan gegeven maar helaas hebben ze niks kunnen vinden. Het is daarna ook niet meer gebeurd maar was toch even spannend.
Gisteren de eerste beurt laten uitvoeren en niks spannends dus ondekt.
Maar terug te komen op de rijervaring / comfort van de wagen.
De automaat doet echt super zijn werk en verleid vaak tot even vol wegsprinten in sport modus bij het stop licht. Vooral ook het comfort en hoe snel alles werkt is gewoon super fijn.
Het scherm werkt goed , de stoel / stuur verwarming was erg lekker in de winter alleen het panorama dak zou ik waarschijnlijk niet meer doen.
Dit maakt teveel wind lawaai als hij open is waardoor ik hem eigenlijk weer dicht doe op warme dagen.
de ruimte is ook al goed benut meerdere malen en verbaas mij dan ook soms hoeveel er wel niet in past met een beetje inzicht.
Al met al nog steeds erg tevreden en ben dan ook benieuwd naar de face lift want het blijft een prachtige wagen om te zien (mijn mening)
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Zo komt de Kia Proceed uit de 100.000 kilometertest van AutoBild

Duurtest: 100.000 km met de Kia Proceed

Kia ProCeed gefacelift op pad

Vergelijkende Test: Kia Proceed vs. Seat Leon Sportstourer

Test: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid vs. Kia ProCeed GT
