Kia Optima Sportswagon 2.0 T-GDi GT (2016)
Luisteren en opnieuw proberen
Het belangrijkste wat de Koreanen nu al jarenlang doen, is luisteren. Wat willen Europeanen? Er zijn nu Europese designcentra, Europese ontwikkelingscentra en er is een testcentrum bij de Nordschleife om de Koreaanse onderstellen op Europees niveau te krijgen. In 2015 vertrok de Duitse onderstelspecialist Albert Biermann van BMW naar Korea. Deze man gaat de Koreanen de fijne kneepjes van het vak leren.
De nieuwe Kia Optima GT is een Kia zoals je die nooit eerder zag. De stationwagon oogt vlot, scherp en dik, zonder dat het te veel van het goede is. Het interieur staat mijlenver van de vorige generatie Optima af. De materialen zien er goed uit, de ergonomie is prima. De nieuwe 2.0-turbomotor is een krachtig blok. De 245 pk maken de auto vlot en de power zit vooral in het middengebied. De motor mist hierdoor wel een beetje karakter, de kracht wordt wat vlak afgegeven, met een groot boost-gevoel. Hij klimt niet lekker in de toeren zoals vergelijkbare motoren van BMW of Audi.
Ga je rijden, dan merk je direct dat het onderstel aan de harde kant is. Zoek je de grens op, dan leidt dat tot 'interessant' weggedrag. Stuur hard in, lift je gas en de kont van de stationwagon komt naar buiten met de agressie van een Ford Focus ST Wagon. Onderstuur is door deze balans goed te compenseren, maar je moet wel weten waarmee je bezig bent. Omdat het een voorwielaandrijver is, moet je het geheel wel goed doseren, maar in ieder geval betrekt de auto je heel erg bij het rijden. En dat is een geweldige stap voor Kia. De GT heeft ons meer verbaasd dan we hadden gedacht.
Oordeel
Kia werkt hard om bij Europese klanten in de smaak te vallen. Deze GT bewijst opnieuw dat het merk op de goede weg is. Het binnenhalen van Europese expertise betaalt zich uit. De GT heeft een erg dynamisch onderstel, een mooi uiterlijk en een net interieur. De Koreanen hebben beter door hoe je een auto voor Europeanen maakt dan bijvoorbeeld Toyota of Honda.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Optima SW 2.0 T-GDi GT |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 57.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 180 kW / 245 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 353 Nm bij 1.350 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.855 mm / 1.860 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.805 mm |
Massa leeg | 1.580 kg |
Laadvermogen | 610 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 700 kg |
Banden | 225/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 232 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s (fabrieksopgave: 7,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,0s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 191 g/km |
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.