Kia Optima Sportswagon 2.0 T-GDi GT (2016)

Luisteren en opnieuw proberen

Kia Optima SW GT
Kia Optima SW GTKia Optima SW GTKia Optima SW GTKia Optima SW GTKia Optima SW
Kia heeft Europese kennis en mankracht ingekocht om zijn auto's naar onze wensen te kunnen bouwen. De Optima GT is de meest dynamische Kia ooit, en mag laten zien hoe ver het merk gekomen is.

Het belangrijkste wat de Koreanen nu al jarenlang doen, is luisteren. Wat willen Europeanen? Er zijn nu Europese designcentra, Europese ontwikkelingscentra en er is een testcentrum bij de Nordschleife om de Koreaanse onderstellen op Europees niveau te krijgen. In 2015 vertrok de Duitse onderstelspecialist Albert Biermann van BMW naar Korea. Deze man gaat de Koreanen de fijne kneepjes van het vak leren.

De nieuwe Kia Optima GT is een Kia zoals je die nooit eerder zag. De stationwagon oogt vlot, scherp en dik, zonder dat het te veel van het goede is. Het interieur staat mijlenver van de vorige generatie Optima af. De materialen zien er goed uit, de ergonomie is prima. De nieuwe 2.0-turbomotor is een krachtig blok. De 245 pk maken de auto vlot en de power zit vooral in het middengebied. De motor mist hierdoor wel een beetje karakter, de kracht wordt wat vlak afgegeven, met een groot boost-gevoel. Hij klimt niet lekker in de toeren zoals vergelijkbare motoren van BMW of Audi.

Ga je rijden, dan merk je direct dat het onderstel aan de harde kant is. Zoek je de grens op, dan leidt dat tot 'interessant' weggedrag. Stuur hard in, lift je gas en de kont van de stationwagon komt naar buiten met de agressie van een Ford Focus ST Wagon. Onderstuur is door deze balans goed te compenseren, maar je moet wel weten waarmee je bezig bent. Omdat het een voorwielaandrijver is, moet je het geheel wel goed doseren, maar in ieder geval betrekt de auto je heel erg bij het rijden. En dat is een geweldige stap voor Kia. De GT heeft ons meer verbaasd dan we hadden gedacht.

Oordeel

4 sterren

Kia werkt hard om bij Europese klanten in de smaak te vallen. Deze GT bewijst opnieuw dat het merk op de goede weg is. Het binnenhalen van Europese expertise betaalt zich uit. De GT heeft een erg dynamisch onderstel, een mooi uiterlijk en een net interieur. De Koreanen hebben beter door hoe je een auto voor Europeanen maakt dan bijvoorbeeld Toyota of Honda.

Signalement

Merk Kia
Model Optima SW 2.0 T-GDi GT
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 57.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 180 kW / 245 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 353 Nm bij 1.350 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.855 mm / 1.860 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.805 mm
Massa leeg 1.580 kg
Laadvermogen 610 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 700 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 232 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,0s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 191 g/km

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.