Kia Niro Hybrid - Eerste Rijtest

Optisch elektrisch maar toch hybride

Kia Niro Hybrid
AutoWeek 48 2019
AutoWeek 48 2019

Je leest het in AutoWeek 48 2019

De elektrische variant van de Kia Niro is in ons land niet aan te slepen, maar ook de hybride-versies doen het goed. Met de facelift kruipen de hybrides optisch nog dichter naar hun later geïntroduceerde elektrische broertje toe. De hybride aandrijflijn komt ongewijzigd uit de strijd, maar dat geldt niet voor het interieur.

Eén van de belangrijke eigenschappen van de Kia e-Niro is dat de auto als twee druppels water op de reguliere Niro lijkt. Wie overstapt op de EV, kan dat daardoor doen zonder op te vallen. Toch waren er wat kleine verschillen. Met de facelift van de hybride Niro en de plug-inversie zijn de verschillen die er wél waren grotendeels verleden tijd. De strakgetrokken Niro krijgt een nieuwe voorbumper die sterk lijkt op het exemplaar van de e-Niro, inclusief de V-vormige led-dagrijlichten.

De duurdere uitvoeringen krijgen bovendien led-koplampen, die tot op heden waren voorbehouden aan de EV. Aan de achterkant treffen we nieuwe led-lichtunits aan die juist weer níet worden gedeeld met de e-Niro. Kia zet de Niro zonder verbrandingsmotor daarmee opvallend op een ander spoor, want ook het nieuwe dashboard verschijnt pas later in de e-Niro.

ALLEMANSVRIEND

Dat vernieuwde binnenste is het belangrijkste nieuws bij de strakgetrokken Niro en brengt onder meer een geheel nieuwe indeling van de middenconsole. De centrale ventilatieroosters bevinden zich nu onder in plaats van naast het beeldscherm, dat daardoor de ruimte kreeg om flink te groeien. Dat is nodig, want de Niro maakt kennis met het UVO Connect-systeem dat ook in onder meer de e-Soul en de Xceed is te vinden. Een breed, mooi onder handbereik geplaatst 10,25-inch display (vanaf de DynamicLine) is daarbij het uitgangspunt. Het systeem is erg prettig en snel, mede dankzij een basisscherm dat uit drie naar eigen wens in te delen tegels bestaat.

Ook een nieuw digitaal instrumentarium hoort erbij. Een mooie verbetering, maar door zijn mix van moderne kleurenscherm en vaste elementen aan weerszijden wat rommelig. Het dashboard zelf oogt opgeruimd en fris, al is Kia wel érg enthousiast met pianolak te werk gegaan.

Aan de techniek van de hybride Niro’s verandert niets. Dat betekent dat de regu liere Hybrid nog altijd beschikt over een 1.6 GDi-benzinemotor, zestraps DCT-automaat, elektromotor en bescheiden accupakket van 1,56 kWh. De nieuwe, dichte grille moet in theorie zorgen voor een betere stroomlijn, maar verwacht daarvan geen wonderen voor het verbruik.

Gelukkig is dat bij de Niro toch al goed voor elkaar en ook bij de korte proefrit toveren we zonder enige moeite fraaie waarden op de boordcomputer. Het rijden zelf is verre van spannend, maar wel prettig. Mede dankzij de automaat met dubbele koppeling lijkt de Niro in dit opzicht meer op een reguliere benzineauto dan bijvoorbeeld de hybrides van Toyota, zonder daar een waardeoordeel aan te verbinden.

Voor dynamiek hoef je bij de Niro niet aan te kloppen, maar de lichte besturing en het uitgebalanceerde onderstel maken hem een echte allemansvriend. Ook de fijne zitpositie, die qua hoogte het midden houdt tussen een hatchback en een SUV, draagt eraan bij. Een punt dat ook niet is gewijzigd, is het ruimteaanbod: de Niro blijft een auto waarin vier volwassenen met gemak een comfortabel plekje vinden. Met 436 liter mag ook de bagageruimte er zijn.

Met een vanafprijs van € 28.995 is de voordeligste Niro Comfortline precies € 1.000 duurder dan voorheen. De eveneens vernieuwde plug-in hybride is er vanaf € 36.195, maar is minimaal uitgevoerd als rijker uitgeruste DynamicLine. Aan de techniek wordt ook bij de PHEV niet gesleuteld, dus heeft de auto nog steeds een accupakket van 8,9 kWh, goed voor een theoretisch elektrisch bereik van 58 km.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Fris interieur en infotainment
  • +Nog altijd een echte allemansvriend
  • -Rommelig instrumentarium
  • -Wel érg veel pianolak

Signalement

Merk Kia
Model e-Niro 64kWh DynamicLine
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 43.970

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk
Maximaal koppel 395 Nm
Accu capaciteit (bruto) 67 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.375 mm / 1.805 mm / 1.570 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.712 kg
Laadvermogen 518 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 167 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s
Stroomverbruik (WLTP) 15,9 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 455 km

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum