Kia iMT - Eerste rijtest

Nog niet uitgeschakeld

Kia Ceed
AutoWeek 37 2020
AutoWeek 37 2020

Je leest het in AutoWeek 37 2020

Aangezien in Europa ongeveer de helft van alle nieuw verkochte auto’s een handgeschakelde transmissie heeft en ondertussen de elektrificatie in de vorm van het 48 Volt hybridesysteem met starter/generator doorzet, brengt Kia nu een nieuw type koppeling op de markt. Hoe dat werkt en vooral wat je er in de praktijk van merkt, ontdekten we tijdens deze eerste kennismaking.

1 Waar staat de afkorting iMT voor?

Die staat voor intelligent Manual Transmission, een handgeschakelde versnellingsbak met een normale koppeling, alleen werkt deze iets anders. Belangrijk om te weten: je moet nog steeds zelf schakelen en koppelen.

2 Wat is het verschil met een conven tionele koppeling?

Niet zo gek veel. Er is nog steeds een koppelingspedaal en een normale koppeling tussen motor en versnellingsbak. Het verschil zit erin dat nu een elektrohydraulische unit de koppeling bedient. Zoiets als bij een elektronisch gaspedaal. Drive by wire, heet dat in jargon. De aloude koppelingskabel heeft plaatsgemaakt voor een draadje.

3 Wat doet iMT precies?

Afgezien van het feit dat de koppeling door een stelmotor (de actuator) wordt geopend en gesloten, zorgt iMT ervoor dat de motor wordt uitgezet zodra je het gas loslaat. De auto rolt dan zonder weerstand verder met uitgeschakelde motor. Dat heet ‘sailing’ en op die manier bespaar je brandstof.

4 Is afremmen op de motor niet meer mogelijk?

Zeker wel. Ten eerste werkt het systeem alleen als je in de ‘ECO’-modus rijdt. En als je alsnog op de motor wilt afremmen nadat iMT heeft ontkoppeld en de motor heeft uitgeschakeld, dan tik je gewoon heel even de rem aan en alles is weer zoals het was. Zodra je het gas loslaat, wordt er automatisch ontkoppeld en slaat de motor af. In het instrumentarium zie je de melding ‘sailing’

5 Doseer ik de koppeling nog steeds zelf?

Ja, het koppelingspedaal voelt heel normaal aan. Er is een extra spiraalveer ingebouwd om voor de nodige tegendruk te zorgen. Het is dus niet zo dat je vanaf stilstand het pedaal in één keer kunt laten schieten en dat dan de elektronica voor de juiste dosering zorgt. De motor zal, net als bij een normale koppeling, afslaan. En ook bij het wegrijden op een steile helling kun je de koppeling laten slippen, mocht dat nodig zijn.

6 Moet je nu vaker de remmen gebruiken?

Je zou denken van wel, omdat de auto niet zo vaak meer op de motor afremt. Maar in de dagelijkse praktijk valt dat heel erg mee.

7 Hoe voelt het in de praktijk?

In de omgeving van Rüsselsheim gaan we de weg op met een Kia ProCeed 1.6 diesel met iMT. De koppeling voelt bij het wegrijden heel normaal aan. Op het stuk snelweg dat we rijden, komt het soms voor dat de motor even uitschakelt nadat je het gas loslaat (dit heet zeilen, je kunt het ook uitrollen noemen). Bijvoorbeeld op een uitrit. Even later rijden we op een secundaire weg met 100 km/h en zien verderop het bord bebouwde kom. Gas los en meteen wordt er ontkoppeld en gaat de motor uit, terwijl je eigenlijk het tempo geleidelijk aan wilt minderen om in de buurt van het bord bijna op de juiste snelheid te zitten. Om dat effect te bereiken, moet je de rem aantikken om het afremmen op de motor (waarbij het verbruik trouwens ook nul is) te gebruiken.

8 Wat gebeurt er als ik heuvelaf op de cruisecontrol rijd met 100 km/h? Loopt de snelheid dan op doordat de motor uitschakelt?

Nee, dat gebeurt niet omdat het systeem niet werkt bij ingeschakelde cruisecontrol. Voor de versie met adaptieve cruisecontrol wordt aan een oplossing gewerkt, zodat deze gewoon tot aan stilstand blijft werken. Je moet er dan wél aan denken de juiste versnelling in te schakelen.

9 Kan ik aan het pedaal nog voelen of de koppeling is versleten?

Nee, aangezien er geen directe verbinding is tussen het pedaal en de koppeling. Dus je houdt altijd hetzelfde gevoel in het pedaal, ook als je auto al 150.000 kilometer op de teller heeft staan.

10 De hamvraag: wat is het effect op het brandstofverbruik?

In de WLTP-testcyclus is geen merkbaar effect van iMT op de CO2-uitstoot te zien. Wie het systeem in de praktijk zoveel mogelijk gebruikt, kan een paar procent zuiniger rijden.

11 Komt dit systeem in meer modellen beschikbaar?

Dit type koppeling is ontwikkeld voor alle modellen met handbak in combinatie met het 48 Volt mild-hybrid systeem en wordt standaard toegepast, zonder meerprijs dus. Naast de Ceed 1.6 CRDi krijgt ook de vernieuwde Rio met de mildhybrid 1.0 T GDI-motor iMT. Uiteraard gaan we deze techniek ook in diverse modellen van Hyundai zien. Misschien zullen ook andere merken het oppakken, aan gezien de hardware voor het systeem voor een groot deel is ontwikkeld door toeleverancier Valeo.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Kia