Kia e-Niro - Test

Serieuzer alternatief

Kia e-Niro
AutoWeek 51/52 2018
AutoWeek 51/52 2018

Je leest het in AutoWeek 51/52 2018

Vijf jaar geleden leek het nog sciencefiction, nu is het werkelijkheid: een middenklasse EV met een bereik van 455 km. Met deze actieradius zien ze bij Kia dan ook geen enkel probleem om in 2019 de 3.000 voor Nederland bestemde elektrische Niro’s aan de man te brengen.

De democratisering van de elektrische auto met serieuze actieradius voltrekt zich in rap tempo: waren reikwijdtes van meer dan 400 kilometer vijf jaar geleden nog voorbehouden aan de grote en dure Tesla’s, inmiddels doe je dat voor minder dan de helft van het geld ook met een middenklasse-EV. Een actieradius van 150 kilometer was vijf jaar geleden niet onaardig voor een middenklasse-EV, nu is het drievoudige in de praktijk al geen uitzondering meer: Kia geeft voor z’n nieuwe e-Niro 455 kilometer op.

Hiermee begint die auto een steeds belangrijker alternatief te worden voor de conventioneel aangedreven auto. Althans, zolang we kijken naar de juiste versie. Kia bouwt van de e-Niro namelijk twee varianten: een met een bescheiden accucapaciteit van 39,2 kWh en een opgegeven actieradius van 289 km én een langeafstandsuitvoering met een 64 kWh-accu die goed is voor 455 km vol gens de WLTP. De versie met de beperkte accucapaciteit heeft geen batterijverwarming en zolang dat er niet opzit, komt hij hier niet naartoe. Vooralsnog zal alleen die met 64 kWh naar Nederland komen.

Léan Verstoep, algemeen directeur bij Kia Motors Nederland, verwacht echter geen problemen om in 2019 de 3.000 voor Nederland beschikbare exemplaren kwijt te raken. Bottleneck is eerder de accuproductie, anders hadden het er wellicht meer kunnen zijn. “We zien de e-Niro in elk geval als een grote kans om door te breken in de zakelijke markt. Het imago van ons merk wordt steeds beter, EV’s kunnen daar verder aan bijdragen.” De voor 2021 voorgestelde € 6.000 subsidie voor elektrische auto’s die uit uitgelekte plannen van de Mobiliteitstafel blijkt, heeft Kia volgens Verstoep niet nodig: “Subsidies werken marktverstorend. Eerst zal worden gewacht met de aanschaf van een EV tot de subsidieregeling van kracht is. En als hij dan weer wordt afgeschaft, zakt de EV-verkoop in. Wat nodig is, is consistent beleid.”

RUIME VIJFZITTER

Wel of geen subsidies, uiteindelijk draait het allemaal om het product. In het geval van de e-Niro betekent dat een elektrische cross-over die het midden houdt tussen een midi-SUV en een hatchback uit het C-segment. Net als de hybride en plug-in hybride Niro’s is ook de elektrische versie een ruime vijfzitter, waarin je zelfs met een bovengemiddeld postuur prima kunt zitten. Wel staat de achterbank 36 millimeter hoger om ruimte te bieden aan het accupakket. Dat gaat ten koste van de hoofdruimte.

Overigens werkt Kia ook aan een specifiek EV-platform voor later. Doordat het accupakket voornamelijk onder de vloer en de achterbank schuilgaat, valt er op de inhoud van de kofferruimte (451 liter) weinig aan te merken. Het vlakke accupakket onder de vloer van de auto zorgt er samen met de multilink-achteras voor dat de auto mooi stabiel over het asfalt gaat.

Veren en dempers zijn wat steviger dan de versie waarmee we eerder in Korea hebben kunnen kennismaken; ze zijn aangepast aan de Europese smaak. Wel maakt de besturing een enigszins afstandelijke indruk, niet geheel in lijn met de prestaties van de aandrijflijn. De auto wil er namelijk best rap vandoor. Aardig detail is de mogelijkheid om met de flippers achter het stuur te bepalen in welke mate er regeneratief wordt geremd bij het loslaten van het stroompedaal.

De elektrotechniek in de e-Niro kennen we uit de Hyundai Kona Electric. De versie met 64 kWh-accupakket heeft net als de Kona een 204 pk (150 kW) leverende elektromotor en de elektromotor in de versie met39,2 kW h piekt bij 136 pk (100 kW). Het verschil in motorprestaties komt voort uit wat de accu’s aan maximaal vermogen kunnen leveren. Bij het grote accupakket is dat 150 kW en bij de kleine batterij 104 kW. De energiedichtheid van de accucellen is bij beide echter gelijk: 250 Wh/kg. Opladen kan met enkelfase wisselstroom (maximaal 7,2 kW), dan duurt het bijna een nacht voor een lege accu vol is.

GEEN DRIEFASENAANSLUITING

De auto kan niet laden met driefasenwisselstroom, dus ook bij een laadpaal in de openbare ruimte moet je er de tijd voor nemen. Wel kun je laden met gelijkstroom bij een snellader; de auto kan dan 100 kW aan, wat bij de nieuwste FastNed-stations beschikbaar is. Dan gaat het aanzienlijk sneller.

Alle Kia-dealers die de e-Niro willen verkopen, moeten investeren in een 50 kW-laadpunt voor de deur. Dat is een service voor de klant, maar moet ook extra omzet voor de dealer genereren. Nu zullen ze zo’n snellader niet snel terugverdienen met alleen de e-Niro, maar ze hebben bij Kia meer EV’s in petto, waaronder volgend jaar een nieuwe Soul EV. Dan zal ook een remote app worden gelanceerd, waarmee je de auto op afstand kunt controleren en preconditioneren. Maar zo ver is het nog niet.

Nu staat er in elk geval een serieuze middenklasse-EV in de showroom met een vanafprijs van € 42.510.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Stabiel onderstel
  • +Serieuze actieradius
  • -Afstandelijke besturing
  • -Kan niet 3-fasen laden

Signalement

Merk Kia
Model e-Niro 64kWh DynamicLine
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 43.970

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk
Maximaal koppel 395 Nm
Accu capaciteit (bruto) 67 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.375 mm / 1.805 mm / 1.570 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.712 kg
Laadvermogen 518 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 167 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s
Stroomverbruik (WLTP) 15,9 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 455 km

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum