Kia Cerato - Op de Rollenbank
Crescendo van Cerato
15 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een Kia wat? Een Cerato! Die hadden we even niet meer op het netvlies en dat alleen al is reden genoeg om Lorenzo Gunsing en zijn Koreaanse trots naar onze Haagse pijnbank te lokken. Met de voorbereiding ging hij niet over één nacht ijs en dat betaalt zich terug in een verrassend goede score.
De Cerato stamt nog uit de tijd dat Kia het vooral moest hebben van heel veel auto voor je geld en dat kracht bijzette met de slogan ‘Rijdt een klasse rijker’. Geen loze marketingkreet, zo blijkt. Kostte een simpele vijfdeurs VW Golf met een schamel 1,4’tje ! 20.000 in 2005, voor ! 14.000 reed je bij Kia in een Cerato 1.6 hatchback de showroom uit. Voor de prijs van de Golf had je een Cerato met tweelitermotor, sportpakket en veel opties.
Over opties gesproken: Lorenzo bouwde bijna alle luxe van de EX in zijn LX en noemt hem daarom nu de ELX. Hij nam de auto voor een symbolisch bedrag over van zijn vader, die de Kia in 2005 nieuw kocht. “Heel wat sloperijen heb ik al afgestruind de afgelopen paar jaar. Ik heb nu mistlampen, stoelverwarming, een elektrische antenne, een armsteun achter, leren bekleding voorin en verder nog wat zaken die niet origineel zijn, zoals een achteruitrijcamera en cruisecontrol. Ik mis nog maar een paar opties. Dat zijn de gordijnairbags, climatecontrol en de tweelitermotor. Zo blijft er toch nog iets te dromen over. Daar zal het wel bij blijven.”
VERMOGENSTOENAME
Er is ook iets verwijderd: de achterste uitlaatdemper, waardoor de bescheiden vier cilinder toch nog een beetje krijgshaftig klinkt. Keurmeester Ghisbert van Ginhoven kan er wel om lachen en verwacht niet dat het vermogenswinst oplevert. Daarvoor heeft Lorenzo zijn hoop gevestigd op een fles injectorcleaner en een paar tankbeurten V-Power van Shell. “Die betere brandstof kan zeker effect hebben op het vermogen, samen met goede bougies en een schoon luchtfilter”, laat onze pk-tovenaar weten voordat het gaspedaal de mat in gaat. Na de testrun mag de zestien jaar oude zestienklepper zijn kunnen bewijzen. Geen centje pijn, hij maakt gretig toeren en staat vrolijk te brullen. Vol verwachting en hoop staart Lorenzo naar het grote beeldscherm, waar hij de meter in ieder geval de 105 pk ziet passeren.
Geen verlies dus. Integendeel, zo blijkt als even later de grafiek uit de printer rolt. Bijna acht pk erbij! Lorenzo: “Ik hoopte op een klein beetje meer, dit is klasse. Die 143 pk van de twee liter mag ik misschien niet hebben, maar met bijna 113 ben ik ook heel tevreden.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Cerato 1.6 LX |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.599 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 143 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.480 mm / 1.735 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.610 mm |
Massa leeg | 1.153 kg |
Laadvermogen | 567 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 550 kg |
Banden | 185/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 186 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |
Lezersreacties (15) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.