Kia Cerato 2.0 CVVT EX (2005) #2

autoreview

Kia Cerato 2.0 CVVT EX (2005)

Signalement

UitvoeringCerato 2.0 CVVT EX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf104.000 km
KM-stand laatst104.000 km
Lezerswaardering: 55%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring 1,6 en 2,0

  • 104.000 km

ik kocht mijn eerste kia cerato 1.6 sedan uit 2005 in begin 2019 over van mijn vader. na een jaar autozaken en slopen opzoeken, ongeveer alles in en op gebouwd wat ik graag wilde hebben.
Aansluitend hierop een bezoekje op de rollerbank bij auto week ( https://www.youtube.com/watch?v=kw-Ypk5bBAA&t=1s)
Toch bleef het een beetje kriebelen, wetende dat er ook een 2 liter model op de markt is met een berg opties..

En zo kwam van het een het ander, mijn trotse kia cerato 1.6 doorgeschoven naar mijn vrouw des huizen en zelf de 2.0 op de kop getikt!

Prestaties en Opties 2,0L

  • 104.000 km

Gezien ik al een kia cerato 1.6 sedan heb gehad, en deze op de Motor/versnellingsbak en wat opties na 1 op 1 hetzelfde is, kan ik hier genoeg over vertellen

Als eerste is de 2.0 aanzienlijk en voelbaar sneller dan de 1.6, ja oke.. deze dagen is een 2.0 N/A (zonder turbo) ook niet alles meer. maargoed met de +-150PK die er in zitten, en net 1200KG is nog goed mee te komen in het verkeer.
Rijd 120 KM/H zet hem in de 3 en vliegt weg als een speer.
Hiermee laat je toch vele andere auto's je achterlichten bekijken.

Buiten dat is de auto nog prima uitgerust met opties, MITS je het goede model kan vinden, Bijvoorbeeld:
-Stoelverwarming
-Automatisch dimbare binnenspiegel
-Climate control
-Electrische ramen voor en achter
-Electrishe buitenspiegels met verwarming
-Cruisecontrol
-Armleuning voor en achter
-Ventialtie voeten bij achterbank
-Deuren en achterklep of afstandsbediening
-Mistlichten voor
-Electrisch in en uitschuifbare antenne
-Trekhaak tot 1400KG
-Buiten nederland is er ook een model gevoerd met dakraam, deze zijn helaas super zeldzaam....

Zoals te lezen, voor de opties uit een kia van 2005 is het zelf nog luxer dan sommige auto nieuw in 2021!

Conclusie

  • 104.000 km

Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden met de auto.
Gezien mijn huidige km stand van 107DKM hoop ik er nog minstens 2 ton meer voort te kunnen.

Het feit dat er misschien nog maar minder dan 1000 geregistreerde Cerato Sedan 2.0 EX modellen in nederland zijn maakt het nog interessanter.
Wat dat betreft houd ik wel van wat zeldzamere wagens.

Al om t al,
Verwacht je een gezinsuitbreiding dan zou ik de Sedan absoluut afraden.
Verwacht je die niet?
Direct doen.

Rij Comfort en Ruimte 1,6 en 2,0

  • 104.000 km

Rijcomfort.

Tsja, comfort dat is een relatief begrip.
In mijn opinie komt de auto goed mee als een fixe middenklasser. met alle opties (te lezen hieronder), is het prima te vertoeven in een ritje van groningen naar maastricht.
Op het moment van schrijven rijd is mijn kia verlaagd (6cm) met progressieve veren.
Hier vallen vele meningen uit een, ik zelf vond dit een zeer goede toevoeging, zowel voor t uitelijk als het comfort mist je de drempels niet te hard neemt...

BEDIENING
Koppeling, Gas, Rem en stuur gaan heel licht.
De rem gaat voor 1e rijders soms iets te vlug. het lijkt alsof de auto met een beetje druk op t pedaal al een koprol voorover wil maken. (dit was zowel bij de 1.6 als de 2.0)

De versnellingsbak en het schakelen daarentegen moet je even aan wennen.
De bak is wat hakkerig.
Daar staan deze bakken bekent om.
Tevens het langer blijven vasthouden van de toeren bij het overschakelen is ook wat raar..
(mogelijk vanwege de misschien trage doelgroep waarvoor deze auto is gemaakt)
De achteruit is een vak apart 1 op de 2 keer moet je m even opnieuw in z'n achteruit zetten omdat je anders je tandwieltjes aan t polijsten bent...

''Helaas heb ik deze moeten toevoegen na gesproken te hebben met mede kia cerato eigenaren en langere ervaring door mijzelf.
Lastig is het wegrijden bij deze wagens.
De koppeling is prima in order maar pakt bijna ondozeerbaar snel op.
Dit blijkt na woord van 2 kia specialisten en dealers niet zo te zijn.
Het schokkerig wegrijden van stilstaand naar rollend komt door de eerste CVVT techniek de kleppen stellen zichzelf vanaf t moment dat toerentallen veranderen. helaas was deze techniek niet goed doorgewerkt.
alles boven de 2000toeren is super vloeiend, maar file rijden in deze wagen is echt niet te doen.....

De ruimte.

Wat betreft de ruimte voor de passagiers krijg ik vanaf de achterbank regelmatig complimenten.
Bijrijders kunnen bijna overal hun benen helemaal strekken!

Bagageruimte.
De auto is een Sedan en dat betekent een grote NEE voor bagage ruimte.
Oke, oke.. de kofferruimte is groter dan gemiddeld maar als je een fiets, bank, of je kopkussen mee wil nemen moet je eigenlijk direct je aanhanger van stal halen.
Maar goed dat er een trekhaak op zit!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens