Kia Cerato 1.6 LX (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cerato 1.6 LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 127.310 km |
KM-stand laatst | 133.000 km |
De aanschaf van een KIA?!
- 127.310 km
Na lang wikken en wegen was de knoop eindelijk doorgehakt.
Hiervoor als eerste auto een Ford Puma 1.4 uit 1999 gehad. Geweldige rijdende auto maar hij dronk zijn levenssappen (olie en koelvloeistof) dermate hard dat het niet meer leuk was om de Puma te rijden. Deze uiteindelijk kunnen verkopen met het besluit om vervolgens voorlopig geen auto meer te rijden. Ik was weer als vanouds aangewezen op het OV.
Dit bleek uiteindelijk geen goed huwelijk te zijn dus toch waar weer op zoek naar een auto voor mijn dagelijkse vervoer.
Bij het zoeken naar de auto waren de volgende punten belangrijk:
* Lage km-stand, ik zou ong 1750km per maand alleen als woon-werk verkeer rijden.
* ruimer dan de Puma (wat een auto al snel is).
* Zuinig met de kostbare brandstof
De kleur/vorm/merk maakte mij niet zo veel uit.
Na een maandje zoeken op alle autosites had ik een C3 1.6 Hdi uit 2004 op het oog. Mijn vader kwam ook nog met een Kia Cerato aanzetten. Ik dacht bij mezelf.. en kia? ach waarom niet.
Het betreft een Kia Cerato sedan. Een 1.6 op LPG G3.
Afspraak gemaakt bij de garage, JBR autogarage te Rotterdam, voor een proefrit en vanuit Arnhem naar Rotterdam getuft om een proefritje te doen.
De auto stond mooi te glimmen in de garage en de proefrit verliep uitstekend. Mooi navigatiesysteem erin ruim en het interieur zag er als nieuw uit. De vorige eigenaar was erg zuinig op zijn auto zo bleek. De complete documentatie was aanwezig incl. de originele aankoopbon. Auto had netjes al zijn beurten gehad en veel onderdelen waren uit voorzorg al vervangen.
De koop was snel gesloten en de auto zou een week later klaar staan met nieuwe APK, beurt volgens schema (grote) en nieuwe ruitenwissers, iets wat ik zelf wilde.
Die week meteen flink aan het touren geslagen. Woensdag opgehaald en Rotterdam en donderdag weer terug voor een bruiloft. Auto beviel prima, zelfs op de wat hogere snelheden.
Hoe het verder zal lopen zal ik regelmatiog posten
Update 1
- 133.000 km
Ongeveer anderhalve maand verder en nog steeds tevreden over de Kia.
Het verbruik is in mijn ogen prima, de 1.6 produceert op benzine 109 PK, dit zal op LPG wel iets minder zijn maar ik kom vlot mee met het verkeer.
Het verbruik is ook gunstig te noemen. Ik rij voornamelijk snelweg en dat laat zich zien in een verbruik van 1:10/11. Tank kost €27,- en daar kan ik mooi een week mee rijden. Ik ben zeer tevreden na de avonturen van de slurpende Puma.
1 paniek momentje gehad. Ik had de auto net een week, reed een brug op en de auto hield in en het managment lapje ging knipperen. Ik reed toen op LPG, snel overgeschakeld naar Benzine en toen was t probleem weer weg. Heeft zich sindsdien ook niet meer voor gedaan.
De Ervaringen:
* Auto rijdt erg comfortabel, ondanks dat de vorige eigenaar heeft hulpveren laten plaatsen om het doorhangen te verkomen bij belasting.
* De juiste zitpositie is wat lastig te vinden omdat het stuur niet in diepte versteld kan worden. Ik ben zelf 1.91 en dan moet je even schuiven en stellen om de juiste positie te vinden. Ook loopt voor mij de bovenkant van de rugleuning iets te schuin naar achter. Hierdoor kan ik niet helemaal met mn rug tegen de leuning aanzitten.
* de auto houdt iets in op LPG als ik vanuit een laag toerental wil versnellen. Hij begint een beetje te hikken tussen de 1500-3000 toeren en vol gas. Op benzine heeft de auto hier geen last van. Misschien de LPG installatie maar eens uit laten lezen.
* Airco is wat eigenwijs. De airco wordt automatisch ingeschakeld als de stand met vooruit wordt ingeschakeld. Deze kan je dan handmatig uitzetten maar hij spring vaak zomaar weer aan. Blijft een beetje eigenaardig..
* De banden die nu onder de auto liggen, Chinees merk, wil ik eigenlijk z.s.m. vervangen door andere banden. Deze banden hebben erg weinig grip op nat wegdek. Optrekken vanuit stilstand resulteerd vaak in doorslippende wielen.
Verder tuft de Kia lekker door. Op naar de volgende update
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Kia Cerato - Op de Rollenbank

Kia Cerato 2.0 CVVT EX (2004)

Vergelijkende Test: Kia Cerato – Hyundai Elantra – Daewoo Nubira

Waarom Kia zoveel risico neemt op designgebied

Kia komt naar Nederland! - Uit de Oude Doos

Lezersreacties (0)
Reageren