Kia Carnival

Volwassener gezicht

Kia Carnival
AutoWeek 2001 week 45
AutoWeek 2001 week 45

Je leest het in AutoWeek 2001 week 45

Met de lancering van een flink verbeterde Carnival wil Kia zijn marktaandeel bij de grote MPV's opkrikken. Tijdens onze eerste kilometers met de nieuweling bekeken we of die Carnival daar genoeg voor in huis heeft.

Voor de toekomst heeft Kia nogal ambitieuze plannen. Het Koreaanse merk dat inmiddels vaart onder de vlag van die andere Koreaan – Hyundai dus – wil in 2010 als concern behoren tot de Top 5 van autoproducenten in de wereld. Daarbij zullen de merken Kia en Hyundai onder eigen naam auto's blijven leveren, maar zal er zo links en rechts best een platform of een motor gemeenschappelijk worden gebruikt. Ook mag je achter de schermen in het verkoopkanaal een inniger samenwerking verwachten.

In dat optimistische licht verbaasde het ons niet dat Kia repte over een nieuwe Carnival. Toch maar eens even een paar plaatjes van de 'oude' erbij gepakt en dan blijkt zonneklaar dat er sprake is van een facelift. Die mag je best serieus noemen, want er is behoorlijk wat aan de Carnival veranderd.
Deze Carnival herken je het makkelijkst aan de nieuwe neus; die is wat strakker van vorm. De dieselversie haal je er meteen tussenuit door de luchthapper op de motorkap, die overigens veel bescheidener is geworden. Voordat je in die neus gaat kijken, adviseren we je eerst een krachttraining bij de sportschool te doen. Kia bezuinigde op hydraulische ondersteuning bij het openen van de motorkap en dat ding is echt loodzwaar. Aan de achterkant heeft de Carnival een strakker gelijnde bumper en dito achterlichten gekregen. De achterklep is enorm groot en ook die vergt best wel kracht om hem bij het sluiten door zijn dode punt te trekken.
Onveranderd bleven de gigantische afmetingen in relatie tot soortgenoten met een vergelijkbaar prijsniveau. De precieze prijzen zijn nog niet bekend, maar deze Carnival's zullen een basisprijs van naar verwachting net onder de zestig mille hebben. Voor dat geld levert gewoon niemand je een ruimtewagen van 4,92 meter lengte en 1,90 meter breedte. Merk je overigens ook bij het rijden, want je hebt wel een beetje ruimte nodig om hiermee te kunnen manoeuvreren. Bestel er maar een parkeerradar in de achterbumper bij.

Wel ruimte
Voordeel van die afmetingen is natuurlijk de ruimte die de Carnival in het interieur biedt. Met de middelste stoelen in de achterste stand voor maximale beenruimte is er op de derde rij nog steeds genoeg plek voor de onderdanen van een volwassene; de hoofdruimte is er krap. Kia houdt het op zitruimte voor zeven man, maar de gedeelde achterbank is gestileerd voor twee volwassenen; drie kinderen zal ook wel lukken, al lijkt ons die middelste zitpositie verre van comfortabel. De grote makke van vrijwel elke MPV met drie zitrijen is de krappe bagageruimte. Daar lijdt ook deze Kia aan, al valt het hier nog mee; feit blijft dat een vakantiebagage voor zes of zeven man er niet in past.
Naast de uiterlijke wijzigingen springt ook meteen het nieuwe dashboard in het oog. Ziet er netjes uit met alu-randjes om de meters en een prominente middenconsole met daarin de pook. De Carnival heeft niet alleen voorin een regelbare airco, maar ook achterin is er zo'n apparaat beschikbaar. Een leuk handigheidje is de riante picknicktafel tussen de voorstoelen; daar kun je nog eens wat op kwijt. Verder is de Carnival bepaald ruim bedeeld met bekerhouders en bergvakken.
De nieuwste editie van de Carnival heeft één eigenschap duidelijk overgenomen van zijn voorganger: de afstemming van vering en demping. De auto is buitengewoon soepel geveerd, haast als een Amerikaan. Dat maakt de Carnival om te rijden minder boeiend: rappe bochten gaat 'ie echt op één oor door. De Carnival wil gewoon op een behoedzame wijze de bocht door geloodst worden en als dat signaal nog niet duidelijk genoeg is, zullen medepassagiers je zeker tot beheerster bochtenwerk manen. De besturing van de Carnival is niet superongevoelig, zoals misschien in lijn zou liggen met het soepele onderstel, maar babbelt je ook bepaalt niet de oren van het hoofd.

Meer (of minder) pit
Voor de veelrijders is er goed nieuws, want de vertrouwde 2,9-liter diesel kreeg nu common rail-techniek. Het vermogen steeg van 126 naar 144 pk, da's goed nieuws. Merkwaardig genoeg zakte het koppel terug van 331 naar 310 Nm. Met name dat laatste hadden we niet verwacht en maakt dat de motor toch erg hard moet werken. De Carnival is namelijk zo'n 150 kg zwaarder geworden en dat betekent voor de diesel een leeggewicht van bijna twee ton! Dan is het wel een dikke diesel, maar mag je toch geen al te heftige prestaties verwachten. In het Spaanse heuvelland moest de 2.9 HPDI, zoals Kia hem noemt, stevig aan de bak om deze ruimtereus over de heuvels te sleuren. En dan ga je hem ook duidelijk horen. Met constante snelheden valt het rumoer wel mee; daar heb je geen hinder van. Aardigheidje van Kia: ze leveren de diesel op verzoek ook met automaat.
Naast deze turbodiesel is er nog de vertrouwde V6 met 2,5-liter inhoud. Hij is aangepast aan de jongste milieu-eisen, hetgeen betekent dat het vermogen is teruggelopen van 165 naar 150 pk terwijl het koppel slechts minimaal veranderde. Op basis van eerdere ervaringen en het hogere gewicht kan het haast niet anders of dit is een echte zwoeger. Zeker weten we dat nu nog niet, want we hebben alleen gereden met die vernieuwde diesel.

Specifieke doelgroep
Met deze vernieuwde Carnival brengt Kia een forse ruimtewagen op de markt voor een bescheiden prijs. Dat heeft natuurlijk zijn consequenties: het moet tenslotte uit de lengte of de breedte komen. Zo mis je bijvoorbeeld zij-airbags; wordt met geen woord over gerept, maar hoort er tegenwoordig toch echt bij. De auto voelt ook niet aan als bijvoorbeeld een Renault Espace of een Volkswagen Sharan; het is allemaal net wat minder, al zijn de gebruikte materialen duidelijk beter geworden. Verder moet je geen afkeer hebben van die wat Amerikaans aandoende afstemming van het onderstel. Lijkt ons dus een auto voor een heel specifieke doelgroep die de diesel heel serieus moet overwegen, want die V6-benzine zou wel eens een heel dorstige jongen kunnen zijn…