Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Kia
  • Carnival

Kia Carnival 2.9 HPDI EX Luxe (2002)

Feestje bouwen?

Kia Carnival 2.9 HPDI EX Luxe (2002)
  • Autotest
9 juli 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Zoveel MPV met zoveel dieselmotor; niemand die dat aanbiedt voor € 37.000. Behalve Kia dus in de vernieuwde Carnival 2.9 HPDI. Maakt de Koreaan zijn naam waar? Kun je een feestje bouwen in deze auto?

De klus: met drie man en veel fotoapparatuur naar Zwitserland. In één ruk heen, twee dagen later in één keer terug. Wat wíl je dan? Dan wil je ruimte, dan is snelheid lekker en dan wil je comfort; zit- én geluidscomfort het liefst. En daar een beetje veel van graag. Kan de Kia Carnival met common rail-dieselmotor deze wensen vervullen?
Met de ruimte zit het wel snor. 'Onze' Carnival was voorzien van drie zitrijen, met zogenaamde captain seats op de eerste twee rijen. Da's lekker luxe want elke stoel heeft zijn eigen armsteunen. Met de pookknop van de viertrapsautomaat van onze Carni lekker hoog in het dashboard, kun je desondanks niet door de auto naar achteren lopen, want er zit een kolossale middenconsole tussen de voorstoelen. Zitten op de tweede rij is helemaal voor elkaar: ruimte zat voor hoofd en benen. En zelfs helemaal achterin, op de derde zitrij, is het nog uit te houden, mits de inzittenden voor je zich een tikkeltje inschikkelijk tonen. Die kunnen namelijk niet alleen hun rugleuning kantelen, maar hun stoel ook in lengterichting verschuiven. Da's ook knap handig als je op de derde zitrij moet zijn van de Kia. Via de schuifdeur is de instap naar rij drie daardoor beter te doen. De laatste zitrij is ronduit knus. Daar treffen we weer een bankje aan: smaller, iets minder hoofdruimte, maar zoals gezegd is met de beenruimte goed te leven. Ook hier kom je weinig tekort: een bekerhouder, een 12 volt-aansluiting, een portiervak en een knop om het laatste zijraam uit te kunnen klappen.
Met alle stoelen en banken in gebruik, blijft er bitter weinig bagageruimte over. Er kunnen nog net twee koffertjes mee. Maar de achterbank laat zich vrij gemakkelijk neerklappen, waardoor je bovenop de 3e rij verder kunt stapelen. Ruimte dik voor elkaar, maar comfort willen we ook! Daar staat ons een aangename verrassing te wachten: geen van de reisgenoten klaagt over rug of zitvlak. Ook niet na 800 kilometers bijna non-stop.

Domper
Het jammerlijke is dat eigenlijk het starten van de diesel van de Kia meteen al een domper op de feestvreugde zet. Hij is écht prominent aanwezig, die viercilinder. Het gaat van takke-takke-takke-takke net als vroeger. Ook de viertrapsautomaat kan beter. Jammer, want deze motor, die bijna twee ton moet voortsleuren, zou zo gebaat zijn met een vinnig reagerende bak erachter. Helaas, we moeten het doen met een 'ouderwetse', luie viertrapsautomaat. De krachtbron heeft veel moeite om de zaak een beetje vlot in beweging te brengen. En dat laat 'ie horen ook!
Zwitserland zeiden we, weet u nog? Dat betekent door Duitsland en dat betekent no limits. De fabriek geeft 170 kilometers maximaal op en dat klopt wel. We hadden de Kia over de 170 op de teller. U kunt zich voorstellen dat dat het nodige kabaal veroorzaakt. Even terug naar de dagelijkse Nederlandse realiteit: op de autosnelweg hier is het totale geluidsvolume goed te doen, maar het feit blijft overeind dat die zelfontbrander domweg niet geraffineerd klinkt.
't Is geen vlotterik, geen stillerik en... ook al geen zuinigheidswonder. Slechter dan één op acht tijdens een uurtje of wat blazen over de Autobahn is niet opbeurend. Gemiddeld kwamen we uit op 1 op 8,9. Z'n hoogte en z'n gewicht in aanmerking genomen, is dat voor 'n auto als deze toch nog wel aanvaardbaar.
De besturing is zo indirect dat je jezelf een slag in de rondte hoepelt om een fikse verdraaiing te krijgen. Steken met een Carnival is bepaald geen feest. Natuurlijk stuurt de auto wel licht, maar je hebt er wel werk aan. Ook bochtenwerk is niet op het fikse lijf van deze full-size Kia geschreven. Want je zet de auto gewoon niet in één keer op de juiste koers voor een bocht.  Omdat je met een hoge auto onderweg bent, helt het ding ook nogal over en dat gecombineerd met een zacht, comfortabel onderstel levert geen superstrakke rijmachine op. Zo is de auto natuurlijk ook niet bedoeld, maar andere grote MPV's doen het toch beter op dit terrein.
Nee, overtuigen kan deze combinatie ons nog niet. De HPDI-motor is nog niet 'op krachten' om de volumineuze Carnival lekker, stil en economisch op pad te sturen. De auto is in feite beter dan de motor-bakcombinatie. Want zit- en veercomfort, uitrusting én ruimte blijven gewoon op een prima niveau. Dus deze diesel met automaat laten we gaan, maar we beloven dat we ons nog een keer op z'n handgeschakelde benzinebroer storten. Net zo groot, maar hopelijk iets vinniger en stiller.

Signalement

Merk Kia
Model Carnival 2.9 HPDI EX Luxe
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 38.095

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.902 cc
Maximaal vermogen 106 kW / 144 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.925 mm / 1.900 mm / 1.805 mm
Wielbasis 2.905 mm
Massa leeg 1.988 kg
Laadvermogen 677 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 570 kg
Banden215/65R15Prijzen
Topsnelheid 167 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,2 s (fabrieksopgave: 19,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 12,7s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 235 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Kia Carnival
Kia Kia Carnival

Uitgelicht aanbod

    Kia Carnival 2.9 CRDI LX Bj.2002 NAP!

    Kia Carnival 2.9 CRDI LX Bj.2002 NAP!

    • 2002
    • 240.109 km

    € 1.999

    Kia Carnival 2.9 CRDI EX AIRCO +TREKHAAK + GRIJS KENTEKEN

    Kia Carnival 2.9 CRDI EX AIRCO +TREKHAAK + GRIJS KENTEKEN

    • 2004
    • 284.241 km

    € 3.570

    Kia Carnival Airco 2.9 CRDI EX HR

    Kia Carnival Airco 2.9 CRDI EX HR

    • 2003
    • 264.472 km

    € 2.360

Meer Kia Carnival occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Carnival specificaties
  • Kia Carnival occasions
  • Kia Carnival video's
Advies en informatie
  • Kia Carnival tests
  • Kia Carnival gebruikersreviews
  • Kia Carnival index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Carnival 2.7 V6 LX (2007)

    Kia Carnival 2.7 V6 LX (2007)

    • 15 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Kia Carnival 2.9 CRDi VGT LX (2007)

    Kia Carnival 2.9 CRDi VGT LX (2007)

    2
    • 17 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Kia Carnival 2.9 CRDi VGT X-ecutive (2007)

    Kia Carnival 2.9 CRDi VGT X-ecutive (2007)

    • 4 september 2007
  • Gebruikersreview
    Kia Carnival 2.7 V6 EX (2006)

    Kia Carnival 2.7 V6 EX (2006)

    9
    • 18 mei 2007
  • Gebruikersreview
    Kia Carnival 2.9 HPDI EX (2004)

    Kia Carnival 2.9 HPDI EX (2004)

    1
    • 9 april 2007
  • Gebruikersreview
    Kia Carnival 2.9 HPDI EX Luxe (2002)

    Kia Carnival 2.9 HPDI EX Luxe (2002)

    • 16 mei 2004
meer reviews
Toyota Aygo X vs. Kia Picanto - AutoWeek Dubbeltest

Toyota Aygo X vs. Kia Picanto - AutoWeek Dubbeltest

63

We konden al eerder met de Toyota Aygo X op pad, maar toen was de auto nog niet helemaal af....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Kia Carnival als luxueuze vierzits-MPV

    Kia Carnival als luxueuze vierzits-MPV

    12
    • 12 juli 2021
  • Nieuws
    Kia Carnival nu ook vanbinnen te zien

    Kia Carnival nu ook vanbinnen te zien

    15
    • 13 juli 2020
  • Nieuws
    Dít is de nieuwe Kia Carnival

    Dít is de nieuwe Kia Carnival

    18
    • 24 juni 2020
  • Nieuws
    Nieuwe Kia Carnival kijkt om het hoekje

    Nieuwe Kia Carnival kijkt om het hoekje

    6
    • 18 juni 2020
  • Nieuws
    Nieuwe Kia Carnival maakt eerste kilometers

    Nieuwe Kia Carnival maakt eerste kilometers

    3
    • 6 februari 2020
  • Nieuws
    Gefacelifte Kia Carnival gelanceerd in Zuid-Korea

    Gefacelifte Kia Carnival gelanceerd in...

    19
    • 26 maart 2018
  • Nieuws
    Gefacelifte Kia Carnival gespot

    Gefacelifte Kia Carnival gespot

    9
    • 29 augustus 2017
Merk
Merk
  • Nieuws
    Kia schetst nieuwe PBV's en kondigt nieuwe fabriek aan

    Kia schetst nieuwe PBV's en kondigt nieuwe...

    3
    • 18 mei 2022
  • Autotest
    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger zeer populaire cross-over

    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger...

    • 15 mei 2022
  • Nieuws
    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model 3 Performance maar goedkoper

    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model...

    212
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    Kia XCeed - Back to Basics

    Kia XCeed - Back to Basics

    37
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Kia Soul neemt afscheid van dubbellaagse verlichting

    Kia Soul neemt afscheid van dubbellaagse...

    28
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    21
    • 3 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden