Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Jeep Wrangler

Veteraan in vol ornaat

18
Jeep Wrangler
Jeep WranglerJeep WranglerJeep WranglerJeep WranglerJeep WranglerJeep WranglerJeep WranglerJeep WranglerJeep Wrangler
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
2 september 2018 om 10:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 30 2018
AutoWeek 30 2018

Je leest het in AutoWeek 30 2018

Een icoon vervangen is een hachelijke operatie, maar af en toe moet een model toch worden vernieuwd. Reden genoeg voor de vierde generatie Jeep Wrangler om dicht tegen zijn voorganger aan te schurken. Toch is er stiekem meer veranderd. We nemen de Rubicon, de meest extreme Wrangler, mee de blubber in.

Jeep heeft een breed assortiment aan modellen, variërend van de Renegade tot de Grand Cherokee, maar dé Jeep der Jeeps is nog altijd de Wrangler, de directe afstammeling van de Willys MA en MB, de wagens die zo'n belangrijke rol hebben gespeeld in de bevrijding van Europa (en de rest van de wereld) in de eerste helft van de jaren veertig.

Op het oog lijkt er maar weinig veranderd en dat mag ook niet, want meer dan welke andere Jeep ook moet de Wrangler direct herkenbaar zijn als Jeep. Daarom heeft hij zo veel mogelijk stijlelementen van de Willys in zich. De torpedovormige neus, de hoekige, buiten de carrosserie stekende spatborden met ronde koplampen, de verticale radiatorsleuven (sinds de CJ-2A, de eerste civiele Jeep uit 1945 zijn dat er altijd zeven op de CJ's en Wranglers); de basisingrediënten van de sympathieke, maar stoere ijzervreter zijn allemaal aanwezig. De manier waarop de ronde koplampen de buitenste luchtsleuven iets overlappen, is weer een knipoog naar de CJ en de grove, blootliggende scharnieren van portieren, achterklep en motorkap zorgen niet alleen voor een vintage-look, ze zijn ook nodig om het mogelijk te maken je Wrangler voor een groot deel te strippen. Met behulp van een gereedschapssetje dat tussen de stoelen is verborgen, demonteer je de portieren en klap je de voorruit naar voren, zodat je zo veel mogelijk één met de natuur bent als je daar zin in hebt.

AUTOMAAT

Omdat een groot deel van het programma van deze persintroductie zich in het terrein afspeelt, kiezen we bij aanvang voor een Rubicon tweedeurs; zo dicht mogelijk bij het origineel. Voordat we het felrode terreinvoertuig loslaten op de Oostenrijkse wildernis, moeten we daar echter eerst via de openbare weg zien te komen. De nieuwe dieselmotor voelt lekker krachtig aan, maar door de beperkte geluidsisolatie hoor je hem wel goed. Schakelen gaat vlot en soepel via de achttrapsautomaat. Die is overigens standaard, dus liefhebbers van zelf schakelen zullen even een schakelaar in hun hoofd moeten omzetten als ze in de toekomst Wrangler willen blijven rijden.

Onderweg valt algauw op dat de Wrangler, tenminste als Rubicon, op asfalt niet helemaal lekker in zijn vel zit. Het onderstel laat bonkende geluiden horen, je hoort veel windgeruis en de besturing vraagt steeds om correcties. Het zware, van-dik-hout- zaagt-men-planken-chassis speelt hem hier parten en de speciale terreinbanden maken het er niet beter op. In de Rubicon is het niet zo afzien als bijvoorbeeld in een Land Rover Defender, maar voor comfort ben je aan het verkeerde adres. Aan de andere kant: dat hoort wel bij dit soort auto's. We rekenen op wat meer comfort in de Sahara-uitvoering, maar door tijdgebrek is die ervaring aan onze neus voorbijgegaan. Dat is vooral onze eigen schuld, want o, wat is terreinrijden in de Wrangler verslavend! Precies datgene wat hem op het asfalt in de weg zit, verheft hem naast het asfalt tot eenzame hoogte.

Hij staat op een robuust ladderchassis en is er met keuze uit twee offroad-configuraties. De instapper Sport en het 'luxepaard' Sahara hebben Command-Trac, ijzervreter Rubicon is voorzien van Rock-Trac 4x4-systeem. In beide gevallen mag je spreken van serieus gereedschap. Uiteraard krijg je een tussen-bak voor hoge en lage gearing, maar bij Command-Trac heeft die een reductie van 2,72:1, terwijl Rock-Trac 4,0:1 heeft. Beide hebben speciale heavy duty Dana-assen rondom, maar in de Rubicon zijn die extra verzwaard. Exclusief voor Rock-Trac is de mogelijkheid om de voorste stabilisatorstang elektronisch los te koppelen, waarmee de veerweg wordt vergroot. Verder heb je met deze voorziening een andere kruip-reductie (70,3:1 diesel, 77,2:1 benzine) en elektronisch bedienbare sperdifferentiëlen op voor- en achteras. Zodra het blubberig of anderszins glad wordt, of er wielen los van de grond dreigen te komen, schakel je die laatste in om te voorkomen dat grip in slip verloren gaat.

MODDERSLOTEN

We rijden eerst op redelijk vergevingsgezinde bospaden, maar hoger in de bergen wordt het terrein ruwer en verandert het karrenspoor in moddersloten met – vaak onzichtbare – boomwortels die het uiterste vragen van de wieluitslag, banden en tractie. Stapvoets hobbelt de Wrangler er overheen en elke keer als we denken dat het tot hier en niet verder is, logenstraft de Jeep die overtuiging. Onder normale omstandigheden zet je de tweede pook in 2H, waarbij de krachten volledig naar de achterwielen gaan. Vierwielaandrijving in hoge gearing heb je naar keuze permanent of elektronisch geregeld, maar hier in het terrein staat hij uiteraard in 4L, waarbij we de voorste 'sway bar' (stabilisatorstang) hebben ontkoppeld en de sper bij behoefte alleen op de achteras of op beide assen inschakelen. Wanneer de ondergrond weer droog is, wringt dat te veel in bochten.

We doen ook nog een rondje in de Sahara met lange wielbasis en wees gerust, dat is bepaald geen doetje in de rimboe. Jeep biedt keuze uit drie verschillende daken: een hardtop met uitneembare panelen, een elektrisch wegvouwbaar schuifdak en een volledige, handmatig neerklapbare softtop.

De nieuwe Wrangler komt in september naar ons land, eerst met benzinemotor. De diesel volgt later in het jaar. De prijzen worden in september bekend.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

PLUS & MIN

  • +Niet te stoppen in het terrein
  • +Legendarische uitstraling blijft behouden
  • +
  • -Rubicon op asfalt onbehouwen
  • -Geen handbak meer leverbaar
  • -
  • Houd me op de hoogte over de Jeep Wrangler
Jeep Jeep Wrangler

Uitgelicht aanbod

    Jeep Wrangler unlimited 80th Anniversary | Trekhaak |

    Jeep Wrangler unlimited 80th Anniversary | Trekhaak |

    • 2021
    • 2.435 km

    € 82.950

    Jeep Wrangler 4.0 V6 | Airco | I.z.g.st. | Hardtop

    Jeep Wrangler 4.0 V6 | Airco | I.z.g.st. | Hardtop

    • 2001
    • 178.916 km

    € 19.950

    Jeep Wrangler 4XE 380 SAHARA Plug In Hybrid / 2.500 KG TREKGEWICHT

    Jeep Wrangler 4XE 380 SAHARA Plug In Hybrid / 2.500 KG TREKGEWICHT

    • 2021
    • 7.132 km

    € 78.250

Meer Jeep Wrangler occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Jeep Wrangler / Gladiator (4xe PHEV v.a. € 80.990)

    26
    • 24 januari 2021

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jeep Wrangler specificaties
  • Jeep Wrangler occasions
  • Jeep Wrangler video's
Advies en informatie
  • Jeep Wrangler tests
  • Jeep Wrangler gebruikersreviews
  • Jeep Wrangler index
PREMIUM
4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

Bij offroaden denken we in eerste instantie aan ruige mannen, overal blubber en zand en rokende,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jeep  (1988)

    Jeep (1988)

    4
    • 21 november 2018
  • Gebruikersreview
    Jeep Wrangler 3.6 V6 Sahara (2016)

    Jeep Wrangler 3.6 V6 Sahara (2016)

    3
    • 15 december 2016
  • Gebruikersreview
    Jeep Wrangler Unlimited 3.8 Sahara (2007)

    Jeep Wrangler Unlimited 3.8 Sahara (2007)

    1
    • 6 mei 2012
  • Gebruikersreview
    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top (1997)

    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top (1997)

    • 9 april 2007
  • Gebruikersreview
    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top (1997)

    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top (1997)

    2
    • 23 februari 2007
  • Gebruikersreview
    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top Sahara (2000)

    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top Sahara (2000)

    1
    • 23 februari 2006
  • Gebruikersreview
    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top (1992)

    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top (1992)

    2
    • 30 april 2005
meer reviews
Eindejaarsvideo's 2018 - Jan Lemkes

Eindejaarsvideo's 2018 - Jan Lemkes

19

Tegenwoordig lijkt iedere Amerikaanse auto op de Nederlandse wegen een Tesla-product. Toch...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Reportage
    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    18
    • 12 september 2021
  • PREMIUM
    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento...

    • 24 augustus 2021
  • Jeep Wrangler 4xe - Achteruitkijkspiegel

    Jeep Wrangler 4xe - Achteruitkijkspiegel

    9
    • 31 juli 2021
  • PREMIUM
    Jeep Wrangler 4xe - Eerste rijtest

    Jeep Wrangler 4xe - Eerste rijtest

    • 6 juli 2021
  • Nieuws
    Jeep Wrangler alleen nog als plug-in hybride

    Jeep Wrangler alleen nog als plug-in hybride

    • 30 juni 2021
  • Nieuws
    Jeep Wrangler extra capabel naast het asfalt

    Jeep Wrangler extra capabel naast het asfalt

    • 25 juni 2021
  • Nieuws
    Plug-in hybride Jeep Wrangler 4xe in meer versies beschikbaar

    Plug-in hybride Jeep Wrangler 4xe in meer...

    3
    • 6 mei 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis trekt stekker uit joint venture met GAC

    Stellantis trekt stekker uit joint venture...

    8
    • 18 juli 2022
  • Nieuws
    Jeep Grand Cherokee: plug-in hybride blijft ver onder de ton

    Jeep Grand Cherokee: plug-in hybride blijft...

    24
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Plug-in hybride Jeep Compass duizenden euro's goedkoper

    Plug-in hybride Jeep Compass duizenden...

    11
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    FCA erkent schuld in sjoemelzaak VS

    FCA erkent schuld in sjoemelzaak VS

    14
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Willys-Overland Jeep (1952) - Liefhebber Gezocht

    Willys-Overland Jeep (1952) - Liefhebber...

    45
    • 5 mei 2022
  • Autotest
    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    16
    • 1 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden