Jeep Grand Cherokee 5.7 Hemi V8
Beresterk
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Tot kort geleden stond de Grand Cherokee te boek als de lange versie van de Cherokee. Maar daarin is verandering gekomen toen Jeep in 2001 de nieuwe Cherokee als Liberty introduceerde. Bij ons is de naam Cherokee gebleven, omdat Liberty op sommige markten buiten Noord-Amerika niet kon worden gebruikt. In het voorjaar maakte de nieuwe Grand Cherokee zijn werelddebuut en de Jeep-technici reizen binnenkort af naar het Oostenrijkse Graz, waar bij Magna Steyr de productie voor de exportmarkten - en dus ook Europa - van de Grand Cherokee begin 2005 van start zal gaan. Niet dat onze versie qua techniek erg zal verschillen van de Amerikaanse; het gaat vooral om andere eisen op het gebied van homologatie en emissie die speciale aandacht vragen.
Het hoeft geen betoog: met een Jeep kun je écht terreinrijden. Dat geldt óók voor de compleet vernieuwde Grand Cherokee, die straks ook beschikbaar is met Chryslers sterke Hemi V8. We ondervonden hoe 't is om hem op zijn limiet te beoordelen in de Santa Inez Mountains in Californië.
Grote stap
De nieuwe Grand Cherokee is op het eerste gezicht onmiddellijk herkenbaar als een Jeep. Zijn markante zevensleufs grille wordt nu geflankeerd door ronde koplampen. De langere motorkap en de schuiner geplaatste voorruit geven hem een wat dynamischer uiterlijk. Achter zien we moderne lichten en de achterruit in de achterklep kan apart worden geopend.
De verschillen tussen 'oud' en nieuw zijn maar al te duidelijk als na je eerste kennismaking met de nieuwe grote Jeep nog even achter het stuur kruipt van de huidige versie. Alles voelt minder stevig aan: de stoelen, de wielophanging, de besturing, het weggedrag en het overhellen. Jeep hoopt eigenaren van de huidige Grand Cherokee er toe te bewegen om op de nieuwe over te stappen, maar wil ook nieuwe klanten winnen. De auto biedt in ieder geval genoeg mogelijkheden. In de eerste plaats met drie motoren: de nieuwe 3.6 V6, de gemoderniseerde 4.7 V8 en, nieuw voor Jeep, de 5.7 Hemi V8. In de tweede plaats is er keuze uit drie 4x4-systemen: Quadra-Trac I, II en Quadra-Drive.
Quadra-Trac I is permanente vierwielaandrijving met tussenbak, waarbij de bestuurder niet hoeft na te denken en niets hoeft te doen. De aandrijfkrachten worden 48/52 verdeeld over de vóór- en achteras. Bij Quadra-Trac II wordt gebruikgemaakt van een nieuwe tussenbak. Het is een actieve full-time vierwielaandrijving die wielspin voorkomt. Het systeem is elektronisch geregeld en heeft electronic shift met een echte lage gearing en een neutrale stand voor het trekken van de Grand Cherokee achter een ander voertuig. Quadra-Drive II is een doorontwikkeling van het bestaande systeem, maar nu met elektronische limited slip-differentiëlen. De tussenbak heeft een centraal differentieel dat is gekoppeld aan een elektronisch geregelde koppeling en kan variëren van compleet vrij tot helemaal vast.
Beer
De Jeep Grand Cherokee heeft nu de beschikking gekregen over Chryslers Hemi-motor uit de 300C. De 5,7-liter V8 heeft een vermogen van 334 pk en een koppel van 509 Nm, waarvan 90 procent tussen 2.900 en 5.100 tpm beschikbaar is. De Hemi heeft MDS, Multi Displacement System, waarbij vier cilinders worden uitgeschakeld als er niet het maximale vermogen nodig is. Gunstig voor het benzineverbruik dus. Tijdens het rijden merk je niets van de overschakeling. Wél ben je je er constant van bewust dat de Hemi een beer van een motor is. Sterk en met een heleboel power onderin. Cruisen gaat met 2000 tpm en bij het geven van een dot(je) gas schiet de grote SUV vooruit.
Dankzij de nieuwe onafhankelijke wielophanging vóór en de starre as met nieuwe geometrie achter gedraagt de grote Cherokee zich (met lager afgeveerd gewicht) uiterst beschaafd op de openbare weg. De afstelling van het onderstel is stevig maar beslist niet oncomfortabel. De Hemi-versie heeft trouwens standaard het nieuwe Dynamic Handling System (DHS), waarbij de stabilisatorstangen vóór en achter bij rechtuit rijden hydraulisch worden ontkoppeld ter verbetering van het comfort. In de bochten komt DHS in actie om hellen tegen te gaan. Wat je merkt is dat hij een koersvast bochtgedrag heeft. Het nieuwe stuursysteem betekent voor de Grand Cherokee ook een grote verbetering: hij is preciezer en geeft een beter gevoel. Uiteraard is er nu ook ESP; daar kan geen SUV-fabrikant meer omheen.
Terreinbeul
De Hemi kon ons op een zware off-roadtrail in de Santa Inez Mountains in Californië overtuigen van zijn capaciteiten. Met een steile beklimming over een rul zandpad heeft hij geen moeite. Met de afdaling evenmin, terwijl we zelf even moeten slikken als we bovenaan de helling de diepte inkijken.
Wie het motto 'moed, beleid en trouw' hanteert, komt met deze Jeep niet zomaar in de problemen. Daar zorgt het grote koppel wel voor, maar ook de langere veerwegen. Moeilijker wordt het met het 'doorwaden van droge canyons. Zijn lengte van 4,74 m en breedte van 1,86 m is daarbij wat in zijn nadeel. Maar met voorzichtig manoeuvreren, 'neemt' de Grand Cherokee de moeilijkste delen met veel grandeur. Indrukwekkend is de term die past bij de off-roadcapaciteiten van de nieuwe Jeep. Geciviliseerd is de juiste beschrijving voor zijn gedrag op de gewone weg.
Vernieuwd
Het verschil tussen de V6 en de V8 is vooral in een heuvelachtige gebied snel duidelijk. Dan kunnen we ons voorstellen dat je voor de V8 kiest, die met 414 Nm meer dan voldoende koppel achter de hand heeft.
In de ruime cockpit zien we een opgeruimd en overzichtelijk dashboard (met LED-verlichting) en een robuuste, aan de zijkanten afgeronde middenconsole. De houtafwerking geeft een luxueus tintje, de goede stoelen geven steun en comfort.
Luxe zaken als automatisch dimmende koplampen en een DVD-entertainmentsysteem achterin, verstelbare pedalen en een navigatiesysteem zijn ofwel standaard op de dure uitvoeringen, of als optie leverbaar. In Europa moeten we nog zeker tot volgend najaar wachten op de komst van de nieuwe Jeep Grand Cherokee.