Jeep Commander 3.0 CRD V6 Limited (2006)

Maxi-Jeep

Jeep Commander 3.0 CRD V6 Limited
Qua afmetingen moet hij zelfs de baby-Hummer voor zich dulden. Toch is de Jeep Commander een auto waarmee je in ruige Amerikaanse staten veel lol kunt beleven, denken we. Maar de hamvraag is: wat moet je ermee in ons landje?

Hij mag dan iets kleiner zijn dan de Hummer H3, met een lengte van 4,78 m, een breedte van maar liefst 2,26 m en een hoogte van 1,82 m ben je met de Commander in het straatbeeld redelijk aanwezig. Iedereen kijkt om, er wordt getoeterd, gezwaaid zelfs – door Jeep-rijders. Maar waar raak je dit ding kwijt? Hoe parkeer je 'm zonder de helft van de stoep in beslag te nemen? Je loopt letterlijk tegen de grenzen van ons dicht-bevolkte land aan. Het betekent voorzichtig inparkeren, goed opletten bij het inrijden van een willekeurige parkeergarage
en vooral ook uitkijken voor je medeweggebruikers. Want voor je het weet, rijd je eroverheen.


Rechttoe rechtaan
DaimlerChrysler wil in de 'bigger is better'-wedloop die in de VS tussen autofabrikanten woedt, niet achterblijven. Dus maken we nu kennis met het grootste
model van deze fabrikant. De Commander wordt net als de Grand Cherokee, waarmee hij onderhuids nogal wat gemeen heeft, in Oostenrijk gebouwd. Hij is namelijk wel degelijk bedoeld voor Europa.

Kijk je naar de kille cijfers, dan valt die 'overtreffende trap' ten opzichte van de Grand Cherokee trouwens reuze mee; hij is slechts 4,7 cm langer en 10,2 centimeter hoger. Het is het rechttoe rechtaan design dat toekomstige klanten en medeweggebruikers imponeert. Dat hoekige design heeft ook nadelen, de vijfde deur bijvoorbeeld. Als de hele klep moet worden geopend, houd daar dan bij het inparkeren al rekening mee. Want die achterklep is gróót. Gelukkig hoef je de vijfde deur niet te gebruiken als je iets kleins in de bagageruimte wilt deponeren. Dat kan ook via het opklappende raam.

Offroad-karakter
'Onze' test-Commander is uitgerust met de drieliter zescilinder dieselmotor van huisgenoot Mercedes-Benz. In ons land zullen de meeste kopers van een Commander voor deze motorisering kiezen. Over die zescilinder zijn we ronduit
enthousiast. Hij doet z'n werk in stilte, maar dat wil nog niet zeggen dat er niets gebeurt. Integendeel. Met een koppel van 510 Nm tussen de 1.600 en 2.800 toeren weet hij de inzittenden wel wakker te houden. Als je bedenkt dat de auto zélf zo'n 2.215 kilo (leeggewicht) op de weegschaal zet, dan begrijp je meteen dat zijn vermogen van 218 pk níet 'oversized' is. Maar met een dergelijk koppel over een breed spectrum hoef je je nergens zorgen over te maken. Je kunt zelfs nog een geremde aanhanger van 3,5 ton achter deze dieselloc hangen. Uit de Grand Cherokee kennen we ook het Quadra Trac II-systeem, een fulltime vierwielaandrijvingssysteem. Op het onverhard en in de modder weet Jeep met dit systeem nog steeds overtuigend z'n roots te benadrukken.
Maar wij blijven tijdens de testweek keurig op het asfalt, want daar zullen de meeste kopers deze Commander uiteindelijk gebruiken. Zoevend over de snelweg genieten we van alle luxe in deze 'Limited'-editie. Het ontbreekt werkelijk aan niets. We hebben drie zonnedaken, een navigatiehulp en cruise control. Deinen en hellen doet deze vierwiel-aandrijver wel enigszins, als je hard door een bocht gaat. Maar dat hoort bij het off-roadkarakter van de auto. Rijdend door de Randstad mis je eigenlijk maar één ding in deze Jeep, namelijk méér ruimte om je heen...

Signalement

Merk Jeep
Model Commander 3.0 CRD Limited
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 87.794

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.987 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 510 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 78 l
Lengte / breedte / hoogte 4.787 mm / 1.899 mm / 1.826 mm
Wielbasis 2.780 mm
Massa leeg 2.315 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden245/65R17Prijzen
Topsnelheid 191 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s (fabrieksopgave: 9,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,3s
Brandstofverbruik 10,8 l/100km
CO2-uitstoot 284 g/km