Jaguar XJ6 4.0 Sport (1996)

Dreven als domein

Jaguar XJ6 4.0 Sport
Voor zo'n kleine twee ton is er nog ruimschoots keuze uit het aanbod van de verschillende automerken. Maar geen van alle weten ze de klasse van een traditioneel Brits produkt zoals de Jaguar XJ6 te evenaren.

De jongste editie van de XJ6 is herkenbaar aan details die teruggrijpen naar de rijke Jaguar-historie, zoals de fraaie dubbel-ronde koplampen. Vanachter het stuur kijk je uit op een imposant en fraai gewelfd motordeksel met uitlopers naar die koplampen. De achterlichten zijn mooier ge‹ntegreerd in de lijn van het koetswerk. Samen met wat kleinere aanpassingen geeft dat de vierdeurs-Jaguar een nog voornamer voorkomen. Jammer dat die enkele ruitewisser niet gelijk is aangepakt.
De Jaguar is voor zijn klasse uitzonderlijk laag: het dak zit bijna 20 centimeter dichter bij het asfalt dan dat van een Mercedes S-klasse. Het zal niemand verbazen dat de instap laag is en hetzelfde gaat op voor de zitpositie. Eenmaal afgedaald beschik je over voldoende bewegingsvrijheid, ondanks de dikke middentunnel die de voorpassagiers scheidt. Inmiddels beschikken deze Jaguars weer over een dashboardkastje, zodat er voldoende bergruimte is voor kaarten en andere benodigdheden. De Jaguar biedt een superieur interieur. Alleen de meest edele materialen zijn goed genoeg. En die zijn verwerkt tot een prachtige compositie in leer, hoogpolig tapijt en esdoornhout. Slechts het armetierige stuk plastic rond de stuurkolom valt uit de toon.
Natuurlijk zijn deze vorstelijke automobielen voorzien van een complete uitrusting. Toch vraagt Jaguar nog steeds extra geld voor volledig leren bekleding, terwijl dat materiaal toch hoort bij een XJ6. Ook hadden we wel volledig elektrische verstelling van de voorstoelen verwacht in plaats van alleen hoogteregeling. Voor elektrische verstelling met geheugens voor stoel en stuurkolom moet je maar liefst zo'n 11 mille neertellen. Een speciale geluidsinstallatie is standaard.
Ter verhoging van het comfort op met name zonnige dagen is een volledig automatisch werkende klimaatregeling aan boord. De airco zorgt met behulp van de elektronica dat de ingestelde temperatuur netjes constant blijft.
Jaguar biedt zijn cliëntèle een ruime mogelijkheid tot individualisering van de auto. Er is volop keus uit vertrouwde opties en speciale items als een gedeeltelijk met hout afgewerkt stuur behoren eveneens tot de mogelijkheden.
Ondanks zijn lage zitpositie kun je in de Jaguar door de vele instelmogelijkheden van stuur en stoel prima zitten. Het meubilair is dermate goed dat je probleemloos duizend kilometer achter elkaar kunt rijden zonder echt vermoeid te raken. Op de achterbank heeft de Jaguar echter weinig te bieden. Door de geringe beenruimte ondersteunt de zitting je bovenbenen minder, hetgeen op den duur vermoeiend is. De heel netjes afgewerkte bagageruimte van de Jaguar biedt plaats aan vier valiezen en is door de ver opengaande klep goed te beladen.

Vernieuwde motor
Tegelijk met de face-lift heeft Jaguar de zescilindermotor verder geperfectioneerd; hij reageert opmerkelijk alert op bewegingen van het gaspedaal. De grote lijnmotor loopt nu nog mooier en geruislozer met een prachtig, beschaafd geluid. Het sprintje naar de 100 km/h raffelt hij stijlvol af in 7,9 seconden en versnellen van 80 naar 120 neemt nog geen zes seconden in beslag. Daar waar het mag, verslindt de Jag de kilometers asfalt in een tempo van 232 per uur. De hoge prestaties in combinatie met het forse gewicht zorgen al snel voor draaikolken in de tank. Toch viel het testverbruik van de Jaguar ons mee: 7,7 kilometer per liter.
Met de Jaguar is het leuk sturen omdat je met het gaspedaal een controleerbare overstuurreactie kunt oproepen. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging geeft de signalen uit het contactvlak tussen band en wegdek nauwkeurig door.
In principe levert Jaguar de XJ Sport met een perfect schakelende automaat, maar op bestelling is voor de liefhebbers zonder meerprijs een handbak verkrijgbaar.
Jaguar biedt een fantastische auto die de echte liefhebber onmiddellijk herkent als een automobiele delicatesse. De stijl en klasse van deze auto wordt door geen enkele concurrent geëvenaard. Daarvoor moet je wel wat zaken op de koop toenemen zoals bijvoorbeeld het beperkte ruimteaanbod en de niet supercomplete uitrusting. Naar ons idee maakt de uitstraling van de auto dat meer dan goed.

Signalement

Merk Jaguar
Model XJ6 4.0 Sport
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 75.600

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 3.980 cc
Maximaal vermogen 183 kW / 249 pk bij 4.800 tpm
Maximaal koppel 392 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 81 l
Lengte / breedte / hoogte 5.024 mm / 1.799 mm / 1.307 mm
Wielbasis 2.870 mm
Massa leeg 1.728 kg
Laadvermogen 492 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/55ZR16Prijzen
Topsnelheid 232 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s