Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Jaguar
  • XJ

Jaguar XJR 4.0 Supercharged (1996)

autoreview

11
Jaguar XJR 4.0 Supercharged (1996)
XJR 1
  • XJR 15
  • Gebruikersreview
14 augustus 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXJR 4.0 Supercharged
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf109.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 13 augustus 2007

Het benzineverbruik in het dagelijks gebruik valt, zoals verwacht niet mee. Krap 1:7 is net haalbaar. Op langere ritten en op vakantie gaat het verbruik naar de 1:8. dit inclusief bergpassen en autobahnritten op hoge snelheid. Hier ben ik zeker over te spreken.
De motor is een krachtpatser. Als je wilt rijd je iedereen zoek, alleen: wanneer wil je dit? Vlak na aanschaf een paar keer om uit te proberen wat de wagen kan en verder maak je er alleen nog gebruik van bij inhaalmanoeuvres, een rit in de bergen o.i.d. Daarbij is het olie- en koelwaterverbruik nihil.
Ondanks dat ik rijd in een tegenhanger van de M5 is de wagen redelijk comfortabel geveerd Daarentegen is hij wel strak een hoek om te sturen. Naar mijn idee heeft Jaguar het onderstel goed af weten te stellen. Enige nadeel: de wagen ligt laag dus een flinke drempel heeft hij een hekel aan. Mede schuldig daaraan zijn de te platte banden die er nu onder zitten: serie 40 i.p.v. 45.
Het interieur is prachtig en comfortabel. Het is niet overdadig gevuld met een enorm dashboard (ga maar eens achter het stuur zitten van een flinke Audi) en 80 knoppen. ik ervaar het eerder als rustgevend. Daarnaast is alles ook nog prachtig afgewerkt. Het grootste gemis is eigenlijk een dashboardkastje. dit i.v.m. de passagiersairbag. Dit probleem is pas bij een facelift opgelost maar daardoor zit je wel met een minimale hoeveelheid aan aflegruimte. De vakken in de deuren zijn nl. ook minimaal. Achterin schijn je trouwens ook niet ruim te zitten als er voor je een langer persoon zit. Gelukkig ben ik de enige bestuurder.
De lederen stoelen zijn in alle richtingen elektrisch verstelbaar en een verademing zijn de oppompbare lendensteunen.
Knudde is de enkele ruitenwisser. Dat had beter gekund.
Verder zat er geen standaard CD-wisselaar en cruisecontrol in de wagen. Eigenlijk van de gekke bij zo’n dure en luxe wagen.
De kofferbak is redelijk groot maar voor een vakantie met 4 personen aan de krappe kant.
De algehele bouwkwaliteit vind ik goed: ik hoor nog geen rammeltje of kraakje, en dat in een 11 jaar oude Jag.
Tegenvallend is de hoeveelheid windgeruis bij snelheden boven de pakweg 140km/u.
De styling vind ik eindeloos mooi hoewel ik veel commentaar kreeg op de in de kleur meegespoten grille met gaas. Maar dat hoort nou eenmaal bij de XJR.
De onderhoudskosten vallen vreselijk mee. ik ga dan ook niet naar de dealer (die me overigens wel bij een probleempje telefonisch zeer behulpzaam was) maar naar een specialist.

Dit is mijn tweede Jag. Maar zeker niet mijn laatste.

PROBLEMEN

  • 13 augustus 2007

-Een gevoelig contact van de airbag. Bij een flinke deuk in de weg kan de boardcomputer in een enkel geval een storing in de airbag aangeven. Remedie: de wagen opnieuw starten en weg is de melding.
-Bij het openen van da passagiersdeur knippert de interieurverlichting. Dat houdt op als ik mijn eigen deur open.Dit probleem is nog niet opgelost maar ik vermoed ergens sluiting of een defct relais.
-De bandenspanning moet ik goed bijhouden. ik vind dat de banden te snel zachter worden.
-De wagen is hopeloos af te tanken.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Jaguar XJ? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XJ
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Jaguar XJ Inruiler! Jaguar XJ8 Exe - veel onderhoud - Inruil welkom

    Jaguar XJ Inruiler! Jaguar XJ8 Exe - veel onderhoud - Inruil welkom

    • 1997
    • 319.697 km

    € 2.750

    Jaguar XJ 3.2 Executive

    Jaguar XJ 3.2 Executive

    • 1997
    • 219.571 km

    € 7.945

    Jaguar XJ Executive 3.2 | Leder | Automaat |

    Jaguar XJ Executive 3.2 | Leder | Automaat |

    • 1997
    • 208.131 km

    € 7.950

Meer Jaguar XJ occasions

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XJ specificaties
  • Jaguar XJ occasions
  • Jaguar XJ video's
Advies en informatie
  • Jaguar XJ tests
  • Jaguar XJ gebruikersreviews
  • Jaguar XJ index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog elektrische modellen. Tot het zover is, moet het...

Lees meer
 

Jaguar XJ reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar Sovereign 4.0 (1995)

    Jaguar Sovereign 4.0 (1995)

    3
    • 25 november 2019
  • Gebruikersreview
    Jaguar Sovereign 3.2 (1995)

    Jaguar Sovereign 3.2 (1995)

    5
    • 7 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Jaguar Sovereign 4.0 (1996)

    Jaguar Sovereign 4.0 (1996)

    6
    • 5 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJ 4.0 Vandenplas Majestic (1996)

    Jaguar XJ 4.0 Vandenplas Majestic (1996)

    7
    • 15 september 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar Sovereign 4.0 (1995)

    Jaguar Sovereign 4.0 (1995)

    4
    • 13 augustus 2015
  • Gebruikersreview
    Jaguar Sovereign 3.2 (1995)

    Jaguar Sovereign 3.2 (1995)

    7
    • 30 december 2013
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJR 4.0 Supercharged (1997)

    Jaguar XJR 4.0 Supercharged (1997)

    8
    • 6 oktober 2008
meer reviews
Jaguar XJ6 3.2 Sport – 1995 – 439.708 km - Klokje Rond

Jaguar XJ6 3.2 Sport – 1995 – 439.708 km - Klokje Rond

64

Gerben Bouwhuis deed wat elke autoliefhebber graag eens zou willen doen, maar wat (bijna!)...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Weblogs
    Weblog - En toen kwam de eerste rekening

    Weblog - En toen kwam de eerste rekening

    67
    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XJ12 (1995) - In het Wild

    Jaguar XJ12 (1995) - In het Wild

    25
    • 30 december 2021
  • Weblogs
    Wat bezielt je om zo'n ding te kopen? - Weblog

    Wat bezielt je om zo'n ding te kopen? -...

    77
    • 28 december 2021
  • Achtergrond
    De Jaguar die een Daewoo werd - De Vluchtstrook

    De Jaguar die een Daewoo werd - De Vluchtstrook

    29
    • 5 december 2021
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJ6 2.7D (2005)

    Jaguar XJ6 2.7D (2005)

    12
    • 26 november 2021
  • Nieuws
    Jaguar XJ-C heftig gemoderniseerd

    Jaguar XJ-C heftig gemoderniseerd

    31
    • 22 november 2021
  • Nieuws
    Jaguar XJ (1977) - In het Wild

    Jaguar XJ (1977) - In het Wild

    33
    • 26 oktober 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    1
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar I-Pace EV400 Business Edition S (2019)

    Jaguar I-Pace EV400 Business Edition S...

    8
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden