en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | XJR 4.0 Supercharged |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 109.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Het benzineverbruik in het dagelijks gebruik valt, zoals verwacht niet mee. Krap 1:7 is net haalbaar. Op langere ritten en op vakantie gaat het verbruik naar de 1:8. dit inclusief bergpassen en autobahnritten op hoge snelheid. Hier ben ik zeker over te spreken.
De motor is een krachtpatser. Als je wilt rijd je iedereen zoek, alleen: wanneer wil je dit? Vlak na aanschaf een paar keer om uit te proberen wat de wagen kan en verder maak je er alleen nog gebruik van bij inhaalmanoeuvres, een rit in de bergen o.i.d. Daarbij is het olie- en koelwaterverbruik nihil.
Ondanks dat ik rijd in een tegenhanger van de M5 is de wagen redelijk comfortabel geveerd Daarentegen is hij wel strak een hoek om te sturen. Naar mijn idee heeft Jaguar het onderstel goed af weten te stellen. Enige nadeel: de wagen ligt laag dus een flinke drempel heeft hij een hekel aan. Mede schuldig daaraan zijn de te platte banden die er nu onder zitten: serie 40 i.p.v. 45.
Het interieur is prachtig en comfortabel. Het is niet overdadig gevuld met een enorm dashboard (ga maar eens achter het stuur zitten van een flinke Audi) en 80 knoppen. ik ervaar het eerder als rustgevend. Daarnaast is alles ook nog prachtig afgewerkt. Het grootste gemis is eigenlijk een dashboardkastje. dit i.v.m. de passagiersairbag. Dit probleem is pas bij een facelift opgelost maar daardoor zit je wel met een minimale hoeveelheid aan aflegruimte. De vakken in de deuren zijn nl. ook minimaal. Achterin schijn je trouwens ook niet ruim te zitten als er voor je een langer persoon zit. Gelukkig ben ik de enige bestuurder.
De lederen stoelen zijn in alle richtingen elektrisch verstelbaar en een verademing zijn de oppompbare lendensteunen.
Knudde is de enkele ruitenwisser. Dat had beter gekund.
Verder zat er geen standaard CD-wisselaar en cruisecontrol in de wagen. Eigenlijk van de gekke bij zo’n dure en luxe wagen.
De kofferbak is redelijk groot maar voor een vakantie met 4 personen aan de krappe kant.
De algehele bouwkwaliteit vind ik goed: ik hoor nog geen rammeltje of kraakje, en dat in een 11 jaar oude Jag.
Tegenvallend is de hoeveelheid windgeruis bij snelheden boven de pakweg 140km/u.
De styling vind ik eindeloos mooi hoewel ik veel commentaar kreeg op de in de kleur meegespoten grille met gaas. Maar dat hoort nou eenmaal bij de XJR.
De onderhoudskosten vallen vreselijk mee. ik ga dan ook niet naar de dealer (die me overigens wel bij een probleempje telefonisch zeer behulpzaam was) maar naar een specialist.
Dit is mijn tweede Jag. Maar zeker niet mijn laatste.
-Een gevoelig contact van de airbag. Bij een flinke deuk in de weg kan de boardcomputer in een enkel geval een storing in de airbag aangeven. Remedie: de wagen opnieuw starten en weg is de melding.
-Bij het openen van da passagiersdeur knippert de interieurverlichting. Dat houdt op als ik mijn eigen deur open.Dit probleem is nog niet opgelost maar ik vermoed ergens sluiting of een defct relais.
-De bandenspanning moet ik goed bijhouden. ik vind dat de banden te snel zachter worden.
-De wagen is hopeloos af te tanken.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.