Jaguar XJR 4.0 Supercharged (1997)

autoreview

Jaguar XJR 4.0 Supercharged (1997)

Signalement

UitvoeringXJR 4.0 Supercharged
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf179.000 km
KM-stand laatst185.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 185.000 km

Na een jaar een Jaguar XJ Sovereign te hebben gereden, zag ik deze XJR uit 1997 op marktplaats staan.
Ik ben de auto wezen bekijken en was eigenlijk direct verkocht. De auto zag er nog als nieuw uit. De tijdloze styling van de XJ is een sterkpunt van deze auto. Iets waar de Duitse concurrenten niet aan kunnen tippen.
Uit de onderhoudsboekjes bleek dat de auto altijd bij een officiële Jaguar-dealer is onderhouden. Ook de kilometerstand van 180.000 km is vrij laag.
Het rijden met een Jaguar is altijd iets speciaals, zo ook met de XJR.
De 4.0 liter motor (320pk) met supercharger is altijd krachtig genoeg. Binnen de 7 seconden zit je op 100. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/h. Bij flink optrekken hoor je het gehuil van de supercharger. Schitterend om te horen.
De wegligging van de XJR is uitstekend. Hij heeft een iets strakker onderstel dan een gewone XJ. Je merkt wel dat dat tenkoste van het comfort gaat.
Je kunt er strak mee een bocht aansnijden en door het weinige overhellen ook hoge bochtensnelheden mee halen.
Met slecht wegdek heeft hij het dan nog weleens moeilijk.
Het geluidsniveau is acceptabel, pas boven de 160 komt er wel flink wat windgeruis langs de A-stijlen langswaaien.
Je zit wel in heerlijk lederen stoelen, die in allerlei standen te verstellen zijn.
Verder een duidelijk dashboard dat met mooie materialen is vormgegeven.
Achterin is er niet heel veel ruimte op de achterbank, niet meer dan gemiddeld. Maar daar heb ik de auto ook niet voor gekocht.
De algehele bouwkwaliteit is een stuk beter dan de modellen van voor 1994.
Er zit alleen ergens in rammeltje in het dashboard, maar niet echt storend.
Verder is de auto van alle luxe voorzien, zoals telefoon, automatische airco en cd-wisselaar.
Enige minpunt is het ontbreken van de cruise-control, maar eerlijk gezegd mis ik het niet echt.

PROBLEMEN

  • 185.000 km

Ik ben al bijna weer een jaar verder met deze auto en tot nu is het een goede aankoop geweest.
Engelse auto's hadden vaak een slechte reputatie. Dat gaat niet op voor deze auto.
De motor is oersterk en verbruikt weinig olie.
Dat het brandstofverbruik aan de hoge kant ligt is logisch bij zo\'n auto. Het zal gemiddeld rond de 1:7 liggen. De auto is ook niet helemaal vol te tanken, komt denk ik doordat de tankdop horizontaal is geplaatst.
Ik heb wel gemerkt dat de linkereinddemper aan vervanging toe is. Hij is niet lek, maar klinkt ook niet heel fris meer.
Met deze auto kan ik nog wel een paar jaar vooruit. Je weet natuurlijk nooit als zich een leuke aanbieding voor doet, maar de volgende auto zal zeker weer een Jaguar worden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.