Jaguar Sovereign 4.0 (1999)

Mobiele club

Jaguar Sovereign 4.0
De Jaguar 4.0 Sovereign is momenteel de meest geliefde topklasser. Met zijn sierlijke, slanke lijn en nergens een grammetje teveel is hij om van te watertanden zo mooi. Genoeg reden voor een top-test.

In een topmodel als de Jaguar 'limousine' is tegenwoordig minimaal een achtcilinder vereist; uiteraard opgesteld in V-vorm. Daarom hebben de Britten hun vertrouwde zescilinder XK-motor afgezworen en monteren ze nu een juweel van een V8 in twee maten: 3,2 en 4,0 liter, de laatste eventueel nog voorzien van een Supercharger. Onze testauto heeft de vierliter-versie aan boord en die is goed voor 290 pk en 393 Nm.
De Jaguar springt vanuit stilstand in 7,5 tel naar de 100 km/h. Over tussensprintjes hoef je deze gigant ook niets wijs te maken: van 80 naar 120 in precies 6,0 seconden. Inhaalmanoeuvres worden dan wel heel eenvoudig kinderspel.
Om die prestaties te halen, hoef je als bestuurder weinig inspanning te leveren. Slechts de rechtervoet krachtig naar beneden drukken en de standaard vijftraps automaat doet de rest. Deze bak beviel ons goed: hij reageert vlot op de wens naar maximale acceleratie en verwisselt onopvallend van versnelling. Ook in verbaal opzicht bevalt de Jaguar goed: op snelheid is hij mooi stil, en bij flink accelereren verandert hij van een zachte in een harde zoemer; passend voor een toplimo. Overigens is de Jaguar wel rumoerig door het windgeruis rond de klassieke, zwaar verchroomde daklijsten.
En als we dan toch weer aan het meten zijn: zuinig is zo«n topmodel natuurlijk niet. Als je het op je gemakje doet met veel snelwegkilometers kun je 8 ˆ 9 kilometer ver komen met een litertje. Realistischer is het om uit te gaan van een verbruik van tegen de 7 kilometer per liter, maar met een zware rechtervoet ga je snel richting 1:6.
Hoewel auto's in deze klasse veel worden gereden door een chauffeur, kunnen we de eigenaar toch beslist aanraden om ook zelf op zijn tijd het stuur ter hand te nemen. Daar beleef je beslist een hoop lol aan, want deze limousine is ondanks zijn forse afmetingen best vlot over bochtige trajecten te bewegen. Daarbij grijpt traction control automatisch in als de grenzen van de grip op het wegdek worden bereikt. Stamp in de Jag maar gewoon op het gas in een rappe bocht en de achterkant doet even een minimaal stapje opzij om vervolgens door de elektronica tot de orde te worden geroepen. Iets spannender wordt het zonder elektronische hulpmiddelen, maar zelfs dan blijft de Jag een prima te beheersen auto. Uiteraard waaiert de achterkant naar buiten als je in een bocht hard op het gas trapt, maar dat gaat zo mooi geleidelijk dat het prima in de hand te houden is. De geoefende rijder beleeft dan veel pret aan de sierlijke Brit, temeer daar de auto ook nog eens een aangenaam directe besturing heeft.

Hoge eisen
Als je bijna twee ton aan een grote limo uitgeeft, mag je heel hoge eisen stellen aan het comfort. Laten we eens beginnen bij het veercomfort. Je voelt wat er onder je gebeurt, maar er blijft toch nog ruim voldoende comfort over. De sportieve inborst van de Jaguar komt er op snelheid echt uit: zijn veercomfort is bij snelheden van 160 à 180 km/h nog een slag beter dan bij 120 km/h. Op die snelheden had ons proefkonijn overigens een groot gebrek aan rechtuitstabiliteit.
Deze Jaguars zijn vrij gevoelig voor een foutieve uitlijning en daar bleek de 'onze' last van te hebben. Comfort wordt natuurlijk ook bepaald door ruimte en meubilair. Om met het eerste te beginnen, voor auto's van dergelijke afmetingen valt dat een beetje tegen. Met name op de achterbank kun je de bewegingsvrijheid met de beste wil van de wereld niet aan de kwalificatie riant helpen.
Dat is wel verklaarbaar: zijn klassiek lage zit en lage daklijn maken dat je met je benen haast gestrekt zit en dus meer lengte nodig hebt. Achter in de Jag is er dan ook nauwelijks meer ruimte dan in een Volkswagen Golf.
Jaguar biedt nog wel een versie met verlengde wielbasis, die absoluut te verkiezen valt als er geregeld achterpassagiers meegaan. Het interieur is riant bekleed met fraai leer.
Ook het nodige houtwerk ontbreekt niet. En de afwerking is perfect; dat hebben die Britten tegenwoordig prima voor elkaar. Het is ons duidelijk geworden waarom de Jaguar op dit moment zo'n geliefde topper is. De auto biedt gewoon het raffinement dat de veeleisende koper verlangt.

Signalement

Merk Jaguar
Model Sovereign 4.0
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 88.740

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.996 cc
Maximaal vermogen 216 kW / 290 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 393 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 81 l
Lengte / breedte / hoogte 5.024 mm / 1.799 mm / 1.314 mm
Wielbasis 2.870 mm
Massa leeg 1.730 kg
Laadvermogen 530 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden225/60ZR16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s (fabrieksopgave: 7,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 11,9 l/100km
CO2-uitstoot 284 g/km

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.