Jaguar XJ 3.2 Executive (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XJ 3.2 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 142.800 km |
KM-stand laatst | 156.500 km |
Grace & Pace
- 156.500 km
Een jongensdroom. Dat klinkt als een cliché, maar zo is het bezit van een Jaguar XJ voor mij wel. Ondanks de horrorverhalen over kettingspanners, waterpompen, versnellingsbakken en god-weet-wat-nog-meer, is het een geweldige auto. Sowieso weet je zeker dat je de mooiste hebt, op een gemiddelde Nederlandse parkeerplaats. Dan stap je in en wordt het alleen maar beter; de comfortabele stoelen, het prachtige dashboard, de kleine ruitjes, de vage sigarengeur van de vorige bezitter, het hoort allemaal bij de atmosfeer. Rijden doet-ie als de beste: de V8 is fluisterstil maar wil, zelfs als 3.2, deze kat een flinke schop onder zijn achterste geven als dat gevraagd wordt. Vooral op de lange baan heb ik nooit in een fijnere auto gereden. In de stad is het een ander verhaal: de auto is breed, lang, laag en slecht te overzien, dus als je een XJ overweegt, zoek er dan altijd 1 met parkeersensoren achter. Die van mij staat buiten dus kleine krasjes zijn niet helemaal te voorkomen - daarom heb ik ook niet zo'n vrees voor de wasstraat.
Is het een probleemloze auto? Nou nee. Toen ik hem kocht moesten de kettingspanners vervangen worden. Dat wist ik, dus had ik in mijn hoofd al bij de aanschafprijs gerekend. Heb overigens alleen de bovenste laten vervangen voor 700,- euro bij de merkdealer, inclusief een controle van de hele auto. Fanatici adviseren om ze alle vier plus waterpomp te laten vervangen en feitelijk hebben ze gelijk maar ik vond 2300,- euro extra (!) uitgaven voor het voorkomen van een relatief beperkt risico buitensporig - het zijn vrijwel altijd de bovenste spanners die stuk gaan. Die uitgave was dus verwacht, het stukgaan van het gasklephuis in de zomervakantie niet. Je zou zeggen dat je met behulp van een aluminium V8 een vrachtauto moet kunnen inhalen op een Italiaanse berghelling, maar dat lukte die van mij afgelopen juli dus niet meer. Het motorvermogen viel weg, hele kermis aan lampjes op het dashboard aan, met een hartslag van 200 de auto meteen op de eerste parkeerplek stilgezet. Een check bij de dealer in Perugia leerde dat het gasklephuis vervangen moest worden. Kosten? 'Wan-tousand-nain-hundret juuroos', aldus de ernstig kijkende monteur. Van de eerste schrik bekomen heb ik een specialist in mijn woonplaats gebeld (waar de auto sindsdien in onderhoud is) en die kon een gebruikt exemplaar monteren voor iets minder dan de helft van dat bedrag. Nog steeds geen grap maar het scheelt een slok op een borrel. Afgelopen maand moest-ie voor de APK en een beurt (490,-, viel me dan weer erg mee), waarop de monteur opmerkte dat ik een 'keurige auto' heb. Alle electronica werkt foutloos, de stoelverwarming van de passagier is de enige uitzondering. Bij rustig rijden en veel autoweg scoor ik 1 op 9,5 gemiddeld, niet verkeerd voor 1680 kilo en 240pk. Kort samengevat: een Yaris is verstandiger en goedkoper maar als je de kans hebt, trakteer jezelf op zo'n grote Brit want het is een feestje elke keer dat je erin wegrijdt.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.