Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)

autoreview

Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)
Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)

Signalement

UitvoeringXJ 3.2 Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf251.000 km
KM-stand laatst266.381 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Als een kind zo blij

  • 266.381 km

Na een periode in hartje Delft en later hartje Rotterdam gewoond en gestudeerd te hebben en alles op de motor gedaan te hebben, was het na een verhuizing, samenwonen en woon-werkafstand van 80km enkele rit toch tijd voor een auto.

Ik was al een tijdje aan het zoeken (waarbij mijn oog veel op alfa's viel, maar dit vond ik te plasticfantastic van binnen) maar vond maat weinig echt mooi.
Er bleven 2 auto's over. De Jaguar XJ8 en de Audi A8 uit dezelfde periode.
Op de beurs Classic & Capital Cares zag ik een XJ8 Arden uitvoering staan en ik was eigenlijk meteen om. Wat een imposante vertoning.
Toen een wellicht bekend tijdschrift met een speciale uitgave kwam wegens het 50 jarig bestaan van de XJ ben ik me er meer en meer in gaan verdiepen, oa ook hier veel reviews gelezen. Plus- en minpunten naast elkaar gezet, maar vooral gezocht waar ik op moet letten bij de zoektocht naar een occasion.

Inmiddels 15.000km op de teller en het is puur genieten. Cruisen is een belevenis, de verhalen over een vliegend tapijt kloppen! Maar af en toe goed gas geven vindt de auto ook niet erg en ook bij hoge snelheid is de auto zeer comfortabel. Vooral de rust bij drempels en het schakelen is verbazingwekkend.

Ik heb tot nu toe aan onderhoud gehad; klopsensor vervangen, €70; schokdempers achter beide vervangen, €200; stabistang voor, €... Valt dus reuze mee. Wel; volgende maand naar G&G omdat de kettingspanners nog niet vervangen zijn en héél af en toe schakelt de auto niet helemaal lekker.
Verbruik is gemiddeld 1:9, met daarbij de kanttekening dat op de A6 erg weinig verkeer is en ik vaak lekker door kan rijden. Cruise control op 100kmh is volgens de display 1:12/13!!

Toen ik de auto net had, zijn we direct (binnendoor) via Luxemburg naar Nancy gereden om de auto te testen op lange(re) afstanden en later naar Duitsland. Ook voor lange afstanden (juist?) is deze auto waanzinnig. In de grote kofferbak kan meer dan genoeg bagage, alleen binnenin is wat minder ruimte. Als de voorstoelen op de verste stand naar achteren staan, hebben de mensen achterin erg weinig beenruimte.
Volgende maand naar de Ardennen voor de eerste sneeuw met de Jag!

Conclusie zoals de titel al zei; als een kind zo blij. Verbruik en wegenbelasting weet je van tevoren, dat is misschien wat meer, maar wat je er voor terugkrijgt is puur genot.

UPDATE; gisteren bij G&G in Heinkenszand geweest: fuseekogels voor vervangen, nieuwe rubbers om stabiliteitsstang, wiellagers voor vervangen, olie vervangen en versnellingsbak gereinigd. Alleen nog de airco servicen en dan is de auto weer als nieuw!

Update 6 augustus 2020:
Inmiddels ruim 280dkm op de teller en nog steeds kijk ik ieder dag met een glimlach naar de auto en rij ik er graag in. Een aantal tripjes mee gemaakt en het valt op dat de kofferbak ongelooflijk veel ruimte biedt. Achterbank blijft wel krap.
Deze vakantie naar zuid Frankrijk geweest, zelfs met een buitentemperatuur van 40 graden weet de airco het snel koel te krijgen in de auto.

Qua kosten valt nogsteeds alles reuze mee, vind ik.
De aircoslang was lek, maar met een reparatie van €80 overkomelijk. De overige modificaties (koeling) heb ik ook laten doen, dat was rond de €1.000,-. Verder zijn de laatste roestplekjes weggewerkt en er hangt een nieuw (strak) hemeltje in.

Klein nadeel kan wel de draaicirkel (13m) zijn. Vooral op vakantie.

Nog steeds ontzettend blij met deze aanschaf. Naast de bekende vaste kosten (wegenbelasting en verbruik) en draaicirkel + formaat (wat de auto in steden onhandig maakt) zie ik geen nadelen.

Zal tzt blijven updaten.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens