Jaguar XJR 4.0 Supercharged (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | XJR 4.0 Supercharged |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 300.148 km |
KM-stand laatst | 335.000 km |
Eerste ervaringen
- 304.500 km
Inmiddels alweer dik 4.000 km gereden sinds half december, dus ik vond het tijd worden voor mijn eerste bevindingen.
Allereerst: wellicht een riskante aankoop met deze kilometerstand, maar de auto had alle basisopties waar ik naar op zoek was: LPG-G3 installatie, zwart-zwart en een afneembare trekhaak. Dit lijstje zelf toevoegen aan een auto (LPG+trekhaak) en ik was alweer € 3.500,- verder geweest. Vandaar dat ik ben gezwicht voor de hoge km-stand :)
Eerste ervaringen: wát een bak! Heerlijke V8 roffel door de einddemper-loze uitlaat, heerlijk rustig rijden met overschakelen bij 2.000-2.500 tpm bij meerijden met het overige verkeer. Maar als je dan het gas intrapt... Verbruiksmeter schiet naar 99,9L/100km, maar de versnelling is ongekend. Vooral de versnelling tussen de 120 en 200 km/h is ongekend met de supercharger.
En wat een luxe ook voor een auto uit '98: lichtsensor, regensensor, memory-seats, harman-kardon installatie, stijlvolle interieurverlichting en een mooi leren interieur met donker walnotenhout. Hij is volledig zwart-zwart uitgerust, en wat is dat gaaf!
Bij het wisselen van de zomerbanden naar winterbanden de auto even op de brug gezet, en het is opvallend hoe kurkdroog de onderzijde is voor een auto met dik 300.000 op de teller.
Qua gebruikskosten valt het natuurlijk niet mee, maar dat is ingecalculeerd. Wegenbelasting van € 140,- per maand en een gemiddeld verbruik op LPG van 1 op 6.
Al met al ben ik van mening dat ik een stuk goedkoper uit ben dan ik zou zijn met een lease-Polo die ook nog eens een flink hogere bijtelling heeft.
Problemen zijn er ook wel; klein nog, maar ze zijn er wel. De rubbers in de voortrein zijn bijvoorbeeld aan vervanging toe, bij hard remmen vanaf hoge snelheden is er een lichte trilling en ook stationair is er een heel erg lichte trilling merkbaar in de auto.
Voor zover mijn eerste bevindingen! Bij meer kilometers of spannend onderhoud zal ik weer een update plaatsen!
Vakantie + nieuwe gebruikte achteras
- 310.500 km
De kilometers gaan toch wat harder dan verwacht! Aanvankelijk keek ik ook naar dezelfde auto op benzine, maar wat ben ik blij dat ik toch voor gas heb gekozen! In amper 4 maanden tijd heb ik al 10.000 km gereden.
Verder rijdt de Jag heerlijk door. Gemiddeld verbruik staat volgens de boordcomputer over de afgelopen 8.500 km op 15,4l op 100 km, wat op een verbruik neerkomt van 1 op 6,5. Werkelijk ligt het net wat lager op LPG, zeg een kleine 1 op 6.
Ook op vakantie is de Jag heerlijk bevallen, wát een surplus aan vermogen. Snelweghellingen zijn een eitje op hoge snelheid en inhaalmanoeuvres op de Route Napoleon zijn nog nooit zo eenvoudig geweest. Behoorlijk hoge gemiddelde snelheid aangehouden en daardoor 1 op 5,8 gereden over de gehele vakantie. De verkrijgbaarheid van gas was verder prima in Franrkijk, alleen is de literprijs aan de hoge kant aan de autoroute.
Qua onderhoud heb ik nu enkel de achteras door een gebruikt exemplaar laten vervangen, en binnenkort ga ik de spullen bestellen om een onderhoudsbeurt uit te kunnen voeren.
Verder wordt er vooral rustig gecruised met de Jag, dat is toch waar deze auto voor gemaakt is!
Korte update
- 318.000 km
Even een korte update, het gaat harder dan verwacht met de kilometers!
Onderhoud:
- Droger airco vervangen
- Nieuwe olie + filters
- Nieuwe bougies
- Remblokken
- Nieuwe banden (Chinees merk gewisseld voor Conti's)
Voor de verandering een keer naar Zuid-Frankrijk geweest over de route nationale, wat over de gehele vakantie in een flink lager verbruik resulteerde, gemiddeld rond de 1 op 8 op gas gereden door de lagere kruissnelheden.
Verder staat het gemiddeld verbruik over het totaal op het moment op 15,1L/100km op de boordcomputer, wat vooral te wijten is aan de vele stadskilometers die ik rijd.
Er zijn wel weer een paar andere kleinigheidjes bijgekomen die opgelost moeten worden: antenne gaat niet meer automatisch in/uit (tandwieltje versleten), bluetooth cassetebandje zit vast en af en toe is er een lichte rammel in de voortrein te horen.
Blijft een heerlijke auto!
Bijna een jaar en 25.000km verder!
- 325.500 km
Even een kleine update, de auto bevalt nog altijd erg goed! Tijdens de verbouwing thuis is de Jag ook niet ontzien geweest, voordat de Iveco er was hingen er namelijk met regelmaat zware aanhangers achter. Zelfs bij een aanhanger met een paar kuub puin geeft de Jag geen krimp. Wel houd ik hem dan op benzine aangezien ik vind dat hij dan wel net wat meer trekkracht heeft.
Verder ben ik inmiddels weer toe aan een beurt, die ik binnenkort uit ga voeren. De onderdelen hiervoor bestel ik direct uit Engeland bij Britishparts, wat een stuk goedkoper is dan de dealer in NL.
Overall heb ik over deze 25.000 km ongeveer 31 cent per kilometer aan kosten gehad. Dit is dan inclusief verzekering, belasting, onderhoud, brandstof en een theoretische afschrijving van 20% per jaar. Lijkt me helemaal niet verkeerd voor een heerlijke slee met bijna 400 pk :)
Stiekem kijk ik wel eens wat verder, maar dé opvolger is nog niet gevonden. Mijn oog is al wel eens gevallen op een 911 Targa van eind jaren 70, een Abarth 595C of toch wachten tot de mooie Quattroporte 15 jaar oud is..
335k and still going strong
- 335.000 km
Inmiddels zijn we weer een regulier beurtje en wat vervangingsdelen verder. Vervangen zijn onder andere:
- Armsteun (zat een scheurtje in)
- Antenne (ging niet meer elektrisch omhoog)
- Wiellager
Binnenkort gaat hij nog een keer naar de spuiter om een paar roestplekjes op de bekende plekken bij te laten werken, waarbij ook de bumpers opnieuw gespoten worden.
Dan kan ik weer even vooruit :)
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Op de Rollenbank: Jaguar XJ8

Test: Jaguar XJ - VW Passat - Kia Cee'd - Opel Corsa

Jaguar Sovereign 4.0 (1999)

Deze R-D6 moest publiek opwarmen voor Jaguar met diesel

Jaguar Land Rover maakt weer winst
