Jaguar XJ 3.2 Executive (2000)

autoreview

Jaguar XJ 3.2 Executive (2000)

Signalement

UitvoeringXJ 3.2 Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst149.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wil hem eigenlijk nog niet kwijt ...

  • 146.000 km

Door verkoop van mijn vorige auto en het wachten op mijn nieuwe auto (Jaguar I-Pace), besloot ik om voor tijdelijk voor een auto te gaan die mij altijd heeft aangesproken. Zo'n auto die als je hem voorbij ziet rijden, je nog even nakijkt.
Bij mij geldt dat voor veel (oudere) auto's en de Jaguar XJ is daar één van, alle types van -zeg maar- het oudere Jaguar.
Dus vorig jaar op zoek gegaan en ik vond er één met een mooie lage kilometerstand, zo'n 140K. De auto was niet geïmporteerd en volgens NAP moest die stand ook kloppen. Een korte proefrit met de prachtige sound van de V8 en ik was verkocht.

Inmiddels heb ik de I-Pace maar de XJ staat ook nog voor de deur. Een soort van overgangssituatie dus van oude naar nieuwe techniek, waarbij ik echt geniet van de I-Pace, maar mijzelf toch één keer per week ook nog even de XJ trakteer. Is dit dan nu een soort van midlifecrisis voor mij?

Ik heb hem nu negen maanden en er is wel al het nodige aan gerepareerd. Na een maand lag er telkens olie onder de auto, bleek de stuurbekrachtiging lek. Die moest dus vervangen worden. De garage had ook nog even een algemene check gedaan en daaruit kwamen wel wat gaatjes tussen schutbord en vloer tevoorschijn. Een APK afkeur dingetje. Aan de ene kant jammer, maar de rest van de bodem en randen zijn nog goed hard. Ik heb de gaten laten dichtlassen en dat betekent dat op dat vlak de auto weer helemaal top is.

Door lange stilstand voordat ik hem kocht, waren de banden niet meer zuiver rond en dat werd in het gebruik niet veel beter. Dus hem ook maar voorzien van vier nieuwe banden. En dat rijdt enorm veel beter.

En tenslotte, nu met de koude dagen, begaf de accu het en waren de bougies niet meer top. Ook dit dan maar weer vervangen en nu loopt hij weer als een zonnetje. En dan zijn het er wel meteen 8 bougies he....

Hij rijdt dus heerlijk, genieten van zo'n V8, niet zeuren over het benzineverbruik en lekker cruisen door 't land. Je blijft onderhoud houden aan zo'n oude XJ, maar ik stap hier toch telkens weer met een glimlach in of uit.

Mijn dilemma is dus groot: moet ik hem nu wel of niet wegdoen...

Hij is er nog steeds

  • 149.000 km

De XJ zou er tijdelijk zijn en de vorige keer gaf ik al aan dat hij eigenlijk weg moet. Maar het is nog veel te leuk en ondanks de komst van de I-Pace, die ook prima bevalt, kan ik maar geen afscheid nemen van de XJ. De APK is inmiddels achter de rug en dat heeft ook weer wat kosten met zich meegebracht. De uitlaatgaswaarden waren niet goed en dat betekende een nieuwe lambdazonde. Verder wat kleine puntjes als nieuwe lampjes en ruitenwissersproeier, maar verder nog prima.

Vooral in het weekend wordt de XJ ingezet om lekker toerend naar de dan gewenste bestemming te gaan. Wat mij nu nog stoort is de loszittende plafondbekleding, een bekend euvel aan oudere Jaguars. Inmiddels een nieuwe besteld en ontvangen uit Groot-Brittannië, die in binnenkort ga proberen te vervangen. Nog wel een uitdaging, want het is een complete schaal die je de auto in moet zien te krijgen. Gelukkig zijn er meerdere Youtube filmpjes die laten zien hoe dit moet.

Hoe dan ook gaan we met z’n allen allemaal naar elektrisch rijden toe en dat is helemaal niet verkeerd. Maar ik grijp nu nog even deze momenten aan om nog te genieten van zo’n lekkere V8. Hij moet weg, maar stel het nog lekker even uit...

3,0
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens