Jaguar ringtaxi/XE SV - Project 8 - Reportage
Roofkat als Ringtaxi
De Nürburgring heeft een magische aantrekkingskracht op autoliefhebbers van over de hele wereld. En op autofabrikanten, die er graag hun testrondjes rijden. Zo ook Jaguar, dat een eigen testcentrum heeft in de buurt van het bekende circuit. Wij reden met een nieuwe XE naar de Eifel om een kijkje te nemen en om kennis te maken met Dale Lomas, testrijder en manager van de Jaguar Ringtaxi Service, met in de vloot een zacht spinnende i-Pace en de luid brullende XE SV Project 8.
Wie kent ze niet, de Nordschleifecrashvideo’s op YouTube? De baan is bijna het hele jaar door geopend voor de zogeheten Touristenfahrten en dan kan werkelijk iedereen met een straatlegaal voertuig de baan op voor een ronde van bijna 21 kilometer. En eerlijk is eerlijk: als echte autoliefhebber moet je dat domweg een keer hebben gedaan. Zet ’m vandaag nog op je bucketlist! Met zijn 73 bochten, hoogteverschillen (het hoogste punt ligt zeshonderd meter boven NAP) en vooral indrukwekkende lengte is dit het spannendste stuk asfalt dat je ooit zult berijden. En het hoeft niet plankgas, hoor.
Sterker nog: dat lukt je niet eens, met die vele blinde bochten. Dale Lomas: “Geen circuit ter wereld komt ook maar in de buurt van de Nordschleife. De grootte, de ligging, de techniek en de historie: al die eigenschappen komen hier samen. Je hebt minstens duizend rondes nodig om de baan écht door en door te leren kennen. Eigenlijk stop je nooit met leren.” Lomas is zo’n 250 dagen per jaar op het beroemde circuit. “En ik doe jaarlijks circa 1.500 rondes. Als chauffeur van de Jaguar Ringtaxi en als testrijder voor diverse toeleveranciers uit de auto-industrie.”
IDEALE TESTLOCATIE
Het nabijgelegen testcenter van Jaguar bestaat uit een grote werkplaats, een aantal kantoorruimtes, kleedruimtes en douches voor de testrijders en een presentatieruimte op de begane grond. Op de binnenplaats staan veel Jaguars en een paar Land Rovers, ook prototypes. En opmerkelijk veel laadpalen, ook de nieuwste van ABB, waarmee heel snel kan worden geladen. “We testen zestien weken per jaar op de Nordschleife.
We ontwikkelen onze auto’s niet speciaal vóór de Ring, wel óp de Ring. Daarnaast rijdt elk model een kleine honderdduizend kilometer op de Duitse snelwegen. Alles bij elkaar maakt dat de plaats Nürburg voor ons tot de ideale testlocatie”, zo horen we van een medewerker van het testcentrum. In de werkplaats – waar je van de vloer kunt eten – worden de testauto’s en de Ringtaxi’s onderhouden. En de vloot Jaguars die wordt gebruikt voor de Jaguar Experience Drives. Via dat programma kunnen klanten bijvoorbeeld een rijtraining op de Nürburgring krijgen of gewoon eens ervaren hoe het is om over de Nordschleife te boenderen zonder daarvoor de eigen auto te gebruiken. En wil je echt hard door de groene hel, dan boek je een rondje in de Ringtaxi van Jaguar.
ENTHOUSIAST OVER I-PACE
Sinds dit jaar zet Jaguar, naast de spectaculaire XE SV Project 8, ook een I-Pace in om passagiers op topsnelheid door de Eifel te transporteren. En geloof het of niet, Dale is razend enthousiast over zijn elektrische taxi. “Drie jaar geleden zei ik nog dat op de dag dat de elektrische auto zou komen, ik met mijn werk zou stoppen. En nu wil ik niets liever als dagelijkse auto. Met elektrisch rijden is het domweg: als je het niet hebt ervaren, kun je er niet over oordelen.
Kijk alleen maar naar het koppel: de Project 8 heeft 700 Nm bij 3.500 toeren, de I-Pace heeft dat altijd. Ik heb hier mensen gehad die niet in de I-Pace mee wilden rijden. Ik heb ze toch meegenomen en beloofde dat ze hun geld terug zouden krijgen als het niet opwindend genoeg was. En je raadt het al: ik kon het geld in mijn zak houden. Je zou misschien denken dat de I-Pace te zwaar is, maar door de goede gewichtsverdeling laat hij zich rijden als een grote limousine, zoals de XJ die we eerst als Ringtaxi hadden. En hij is net zo snel als een XJ-R. Ik heb er nu honderd rondes mee gereden, nog steeds met dezelfde remblokken. In één ronde kan ik 7,2 kWh bijladen.
In de XE SV kost remmen geld, maar bij de I-Pace bespaar je er geld mee. Door mijn ervaringen met de I-Pace ben ik een groot fan van elektrisch rijden en racen geworden. Ik wil de Nürburgring elektrificeren!”
RACE-ERVARING
Naast de gebruikelijke plofzakken op alle bekende plekken zien we in het portiervak van de I-Pace er nog één van een heel andere soort: de kotszak. Is het zo erg? Dale: “Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar ik weet zeker dat het als die zak er niet is, juist wél misgaat. Met al die bochten en hoogteverschillen krijgt je maag het zwaar te verduren. Maar geloof mij, ik wil mijn gasten vooral een geweldige rit bezorgen en probeer echt geen recordtijden neer te zetten. Het moet vooral leuk en veilig blijven.”
Voordeel van de I-Pace is dat er drie passagiers meekunnen, zodat je de kosten van een rondje Ring kunt delen. Bovendien kost een ronde in dat geval € 149, dus € 50 de man. Dat is in de XE SV Project 8 wel anders! In dat geval betaal je als (enige) passagier € 249. Maar eerlijk is eerlijk: die brullende V8 en alle bijbehorende vibraties die door je hele lijf gaan, maken de rit met de snelste productie-Jaguar ooit tot een regelrechte sensatie. Het feit dat je met een helm op je hoofd en en door een harnasgordel vastgesnoerd in een racekuipstoel zit, maakt het er alleen maar spannender op.
En Dale mag dan niet op jacht zijn naar een nieuw baanrecord, reken er maar op dat het hard gaat. Alle wannabee Ringcoureurs die hun toeristenrondje maken, worden met een indrukwekkend snelheidsverschil ingehaald. Met het grootste gemak jaagt de Britse coureur dit wilde beest door alle beruchte bochten. Dichter bij een echte raceervaring gaat het niet komen. De rit met de XE SV is opwindender dan die met de I-Pace, maar in beide gevallen is en blijft het een fantastische ervaring.
DROOMBAAN
Dale Lomas, manager van de Jaguar Ringtaxi Service, komt uit een familie van motorsportliefhebbers en wist in Nürburg van zijn passie zijn werk te maken. Dale: “Ik heb zelf heel lang op motoren geracet, totdat vier wielen mijn aandacht kregen. Mijn eerste circuitauto was een Fiat Cinquecento, waar ik ooit een TVR mee inhaalde in de laatste ronde van een race. Toen kreeg ik de smaak echt te pakken. In 1999 kwam ik voor het eerst op de Nordschleife. Vanaf dag één was ik verslaafd en ik ben zelfs vanuit Engeland naar de Eifel verhuisd. Soms helpt het toeval een handje.
Tijdens een race haalde ik iemand in die naderhand kwam vragen of ik niet voor hem wilde komen werken. En zo geschiedde. Dat begon met allerlei evenementen en taxiritten. Zo ontstond bij mij de wens om ooit mijn eigen Ringtaxibedrijf te hebben. En dankzij Jaguar is dat nu een feit!”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.