Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Jaguar
  • XE

Jaguar XE E-Performance Prestige (2019)

autoreview

3
Jaguar XE E-Performance Prestige (2019)
Prutboer
  • Prutboer8
  • Gebruikersreview
22 juli 2020 om 17:38
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXE E-Performance Prestige
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst199.736 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een Jag,,.

  • 100.000 km
  • 22 juli 2020

Tja, hij liet nog even op zich wachten. Een review over m'n tweede Jaguar XE. De eerste is hier te lezen: https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/158045
Eigenlijk heb ik niet zoveel toe te voegen; alleen de reden waarom ik deze uitvoering heb is vrij simpel. Ik moest om een nieuwe auto op het moment dat net de regering besloten had de BPM eens flink te verhogen voor dit type auto's. Dus alle instappers van rond de €40.000,= waren opeens zeker 6k duurder geworden; en dit zonder aanpassing van het leasebudget. Bij hetzelfde bugdet had ik in augustus 2019 een XF Estate kunnen bestellen; nu (bijna) geen enkele nieuw auto uit het D-segment. Ik geloof alleen één model Passat. Enfin; dat werd dus zoeken in de voorraad auto's of rekken tot er mss een verhoging van het budget kwam. Of een andere meevaller waardoor je weer een auto uit dit segment kan rijden. Het werd ook wel meteen duidelijk dat alle fabrikanten flink gingen schrappen in het aanbod, en zeker Jaguar ook met ook nog eens een update voor de XE in aantocht. Omdat de eerste XE uitstekend beviel was het niet echt een optie om over te stappen naar een andere auto. Nog wel even een Giulia getest; heerlijke auto maar blijkbaar wilde de importeur er niet ééntje verkopen. Geen enkele terugkoppeling oid gehad na de proefrit...... Voor de XE een 3-serie gereden; maar bij BMW hadden ze niks (meer) op voorraad. Viel dus ook af.

Het werd dus zoeken in de lijst met voorraad XE's. Lastig omdat de versie die je wilt er natuurlijk niet tussen staat. Vooral omdat het budget ook alles behalve oneindig was. Het werd dus uiteindelijk deze Silicon Silver gekleurde XE 163 pk diesel automaat. Een mooie kleur, maar m'n vorige witte toonde veel breder. Dit is echter een stuk minder besmettelijk en afhankelijk van de lichtval varieert de kleur van bruin tot donker zilvergrijs. Er zit helaas standaard verstelbaar meubilair in zodat ik vanwege de steun in m'n benen weer m'n eigen ASS heb laten inbouwen. Wel zonde; want deze auto heeft wel weer lederen bekleding en stoelverwarming... Zou het zelf niet gekozen hebben; maar als het er toch op zit. Net als stuurverwarming; soms toch wel fijn. Helaas zit er wel een standaard audio in; mis de bijna 400 watt van de Meridian wel! Niet dat dit armoedig klinkt; maar als je beter gewend bent.... Deze auto heeft gelukkig wel een automatische stand op de ruitenwisser; die miste ik ook nog wel eens. Verder een ingebouwde navigatie; had ik nooit omdat ik een eigen navigatie met ritadministratie heb. Gelukkig heeft de Jaguar-app een ritadministratie-functie dus dat is ook opgelost. Wel loopt de kaart ietsje achter; wat je vaker ziet bij ingebouwde navigaties. Het systeem is ook niet geschikt voor Apple Car Play, anders had ik dat er graag achteraf in gewild voor de navigatie.
Naast het navigatie-pack zitten er ook (premium) business en winterpacks op. Ik heb dus niet veel te klagen; mis niet echt iets....

Verder rijdt de auto niet anders dan de vorige; dus voor een uitgebreide beschrijving van interieur en rij-ervaringen verwijs ik toch weer naar: https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/158045

Einde contract

  • 199.736 km
  • 23 mei 2022

Een beetje saai; het zit er weer op voor deze Jag. Helaas was het leasecontract gebaseerd op 180.000 km en niet op 240k zoals de vorige. Maar (gelukkig) duurde de komst van een nieuwe auto wat langer dan gepland door wat strubbelingen over de leaseregeling op het werk. Daardoor kon ik wat langer genieten van deze echt geweldige auto; met wat heen en weer gebel kon het contract verlengd worden tot de nieuwe auto er zou zijn. Dat hield dus in dat er nog een APK kwam; zoals verwacht probleemloos. Maar; de laatste km's gingen toch niet helemaal probleemloos voorbij.

Eerst een melding op de AdBlue installatie, en daarna op de kleptiming/nokkenasinstelling. Kostte een beetje moeite om de wirwar van storingsmeldingen te ontrafelen; iets met pissebed, kakkebed. Maar uiteindelijk kreeg de dealer het op een rijtje. Wat de AdBlue betreft óf een dicht inspuitnozzle óf een defecte sensor; kwam me niet onbekend voor want dat had de vorige ook bij ongeveer dezelfde km-stand. Wat het was ga ik niet meer achterkomen; na een week verdween de melding weer als sneeuw voor de zon. Daarvoor was hij al twee keer door de dealer gereset.
De andere melding leek te duiden op rek van de distributieketting; de kleptiming klopte niet helemaal. Dat kon wel eens een ingrijpende operatie worden waar een leasemaatschappij bij een "uitlopende" auto vaak geen toestemming meer voor geeft en de auto inneemt. Maar voordat het zover kwam kon ik de dealer bellen dat ook deze melding in het niets verdwenen was en de auto weer reed als een zonnetje. Met storing pakte hij slecht op. Heb een vaag vermoeden dat er een spanner vast zat, die weer is gaan functioneren; maar daar gaan we niet meer achterkomen.

Uiteindelijk dus buiten het reguliere onderhoud geen ongemakken met de auto gehad. Al scheelde het weinig; wel bijna droog gereden qua motorolie.... Dat krijg je als een auto geen/nauwelijks olie gebruikt; dan kijk je er op een gegeven moment ook niet meer naar. Nu was de peilstok droog...... Misschien ook wel de oorzaak van de misschien vastzittende kettingspanner? In ieder geval was het denk ik kantje boord qua smering van het blok. Wat nog wel vervelend was op het einde was dat ik nog een lelijke schade reed vlak voor het inleveren; ik ging iets achteruit om een vrachtauto de draai te laten maken, en een aanwoner dacht nog even snel voor de betreffende vrachtauto achter mij langs de weg op te kunnen schieten. Die zag ik niet aankomen & hij mij ook niet; leuke voor de verzekering!

Enfin; ik moest dus om een nieuwe auto. Het liefst weer een Jag; een hybride dan omdat we geen diesel meer mogen rijden. Helaas liggen sedans niet zo lekker meer in de markt zodat de XE niet meer in de buurt van mijn leasebudget kwam. Tot mijn stomme verbazing zat de E-Pace hybride er niet zo ver boven en met een aanpassing van de norm zou het mss wel eens m'n volgende auto kunnen worden. De aanpassing van de norm (naar boven) dus maar even afgewacht; helaas, de brandstof werd nog harder geindexeerd...... Dus de E-Pace viel ook af; dan maar weer terug naar BMW. De i4 was nog niet te bestellen; heb dus maar "van ellende" een 320e Touring besteld.....

U begrijpt het al; met pijn in het hart neem ik na twee keer afscheid van Jaguar en ga weer iets rijden waarvan er nog tien in elke straat staan.....

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Jaguar XE? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XE
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Jaguar XE 2.0 Prestige | Stoelgeheugen | Dodehoek Detector

    Jaguar XE 2.0 Prestige | Stoelgeheugen | Dodehoek Detector

    • 2017
    • 54.724 km

    € 26.750

    Jaguar XE 2.0 R-Sport Automaat / LM-Velgen / Navi / Clima / ST-Verwarming / PDC

    Jaguar XE 2.0 R-Sport Automaat / LM-Velgen / Navi / Clima / ST-Verwarming / PDC

    • 2018
    • 54.944 km

    € 29.945

    Jaguar XE 2.0 D 165pk Prestige (leer,navi,keyless,lane-assist,camera,meridian)

    Jaguar XE 2.0 D 165pk Prestige (leer,navi,keyless,lane-assist,camera,meridian)

    • 2015
    • 211.723 km

    € 13.890

Meer Jaguar XE occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Jaguar XE

    78
    • 27 februari 2019

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XE specificaties
  • Jaguar XE occasions
  • Jaguar XE video's
Advies en informatie
  • Jaguar XE tests
  • Jaguar XE gebruikersreviews
  • Jaguar XE index
PREMIUM
Alfa Romeo Giulia - Infiniti Q50 - Jaguar XE

Alfa Romeo Giulia - Infiniti Q50 - Jaguar XE

Nu BMW zijn auto's steeds toegankelijker maakt, staan andere merken te springen om in het dynamische

Lees meer
 

Jaguar XE reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 20d Portfolio (2017)

    Jaguar XE 20d Portfolio (2017)

    5
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE E-Performance Prestige (2019)

    Jaguar XE E-Performance Prestige (2019)

    3
    • 22 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 3.0 S (2016)

    Jaguar XE 3.0 S (2016)

    13
    • 8 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 20t Prestige (2015)

    Jaguar XE 20t Prestige (2015)

    4
    • 30 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 2.0D 163pk Pure (2015)

    Jaguar XE 2.0D 163pk Pure (2015)

    6
    • 5 januari 2016
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 2.0D 163pk Prestige (2015)

    Jaguar XE 2.0D 163pk Prestige (2015)

    24
    • 16 november 2015
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 2.0D 163pk Portfolio (2015)

    Jaguar XE 2.0D 163pk Portfolio (2015)

    2
    • 10 november 2015
meer reviews
Alfa Romeo Giulia vs. Jaguar XE - Dubbeltest

Alfa Romeo Giulia vs. Jaguar XE - Dubbeltest

237

Wilde je een sportieve zakensedan dan was het altijd vrij simpel: je gaat naar BMW voor de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar XE 20d Portfolio (2017)

    Jaguar XE 20d Portfolio (2017)

    5
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE - Facelift Friday

    Jaguar XE - Facelift Friday

    52
    • 17 december 2021
  • Nieuws
    Jaguar XE en Jaguar XF net even anders

    Jaguar XE en Jaguar XF net even anders

    3
    • 25 augustus 2021
  • Nieuws
    Alle prijzen van mild-hybride Jaguar XE

    Alle prijzen van mild-hybride Jaguar XE

    11
    • 9 oktober 2020
  • Nieuws
    Jaguar XE krijgt mild-hybride motoren

    Jaguar XE krijgt mild-hybride motoren

    14
    • 6 oktober 2020
  • Jaguar XE P250 - XE P300 - Dubbeltest

    Jaguar XE P250 - XE P300 - Dubbeltest

    • 6 september 2019
Merk
Merk
  • Barrelbrigade 2022 - Marco stelt voor - Jaguar X-Type

    Barrelbrigade 2022 - Marco stelt voor -...

    45
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Jaguar XK150 (1959) - In het Wild

    Jaguar XK150 (1959) - In het Wild

    43
    • 18 juli 2022
  • Nieuws
    Jaguar introduceert 5 jaar garantie

    Jaguar introduceert 5 jaar garantie

    21
    • 7 juli 2022
  • Nieuws
    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische cross-overs vanaf 2025’

    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische...

    30
    • 30 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    1
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden