Jaguar XE 2.0D 163pk Pure (2015)

Jaguar XE 2.0D 163pk Pure (2015)

UitvoeringXE 2.0D 163pk Pure
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015

Oei

• 65 km

Oei, zojuist de nieuwe "JAG" opgehaald, helaas ff terug naar de dealer, zit een manco in, 'storing emissie'. Het is oudejaarsdag, de monteur doet zijn uiterste best maar wanneer hij tijdens het uitvoeren van de inspectie olie voelt houdt het op. Dit moet serieus onderzocht worden.

Dit kan dus nog wel een paar dagen duren. Maar de dealer pakt het zeer goed op en geeft mij zijn eigen XE mee!

Wordt vervolgd....

1ste Up-date

Nu ruim 6 maanden in bezit van dit ‘rij- ijzer’. De eerste indruk, gewoon een fantastische auto. Hij voelt stevig en robuust aan, is comfortabel, is vlot en snelle bochten nemen is een feestje.

Ik denk dat ik hiermee alle punten waarop je een auto zou kopen te pakken heb. De auto zit echt stevig in elkaar en past zeker in het marktsegment waar hij mee wil concurreren. Wanneer je instapt zit de auto als het ware om je heen, als een Engels maatpak. Alles oogt degelijk en vertrouwt, goede materialen en een nette afwerking. Stuur en stoelen zijn goed af te stellen voor de juiste rijpositie en alle bedieningsknoppen zitten voor mij op de juiste plaats.

Na met een handgeschakelde demo auto gereden te hebben, heb ik gekozen voor een uitvoering met een ‘automaat’, en wat rijdt dat lekker. Met de ‘pop-up’ draaiknop kan de gewenste stand geselecteerd worden, gas erop en vrijwel schokloos schakelt automaat door de 8 beschikbare verzetten. Je kan ook met de ‘flippers’ schakelen, maar waarom zou je?
Met een drukknop kan de gewenste rij- dynamiek gekozen worden, Eco, Dynamisch, etc.
De automaat schakelt afhankelijk van de geselecteerde stand eerder en/of later. Leuk detail is dat de dashboard verlichting mee kleurt met de geselecteerde stand. Leuke gadget maar in de praktijk merk je niet veel verschil tussen de verschillende standen.

Wanneer we weg rijden en aan een stadse rit beginnen valt op hoe stil de auto is, gaan we de rijksweg op en blijven we rustig toeren dan verandert dit niet. De auto is lekker stil, soepel en rijdt vlot met het verkeer mee. We draaien de autobaan op en gaan op het gas, de auto sprint weg en wat dan opvalt is het geluid wat de 163pk diesel ten gehore brengt past totaal niet bij deze auto en de rij beleving die ik tot dan toe had. Maar omdat de auto behoorlijk gauw op snelheid is (± 8 sec naar de 100) laat de ‘naaimachine’ zich maar even horen, maar ook dat geluid went of wordt weggenomen door de rij beleving met deze auto, want die is echt top. Ben benieuwd wanneer de eerste ‘prent’ met daarop een snelheidsovertreding in de bus valt.

Dan de looks van deze auto, ik vindt hem fantastisch, en volgens mij ben ik niet de enige. De auto trekt behoorlijk wat aandacht. Ik heb dit onderschat, als je ervan houd is dit leuk maar het kan ook averechts werken als je met een ‘JAG’ aan komt, de auto wordt al gauw geassocieerd met het feit dat er een ‘rijke tata’ aankomt rijden terwijl hij goedkoper is dan bijvoorbeeld een Peugeot 508 SW met wat opties.

De standaard uitvoering van deze auto is al behoorlijk, eigenlijk zit alles erop en eraan wat je onderweg nodig hebt, de optie winterpakket (Xenon, led verlichting en verwarmde stoelen) en een set dikke wielen maken de auto af. Ik heb als optie ook nog een afneembare trekhaak en een neerklapbare achterbank laten monteren. De trekhaak werkt prima, de haak laat zich eenvoudig monteren en verwijderen met een simpele klik.

Alleen maar positieve geluiden? Nee, de auto heeft ook behoorlijk wat min punten. Zo is de auto niet geschikt om 5 personen een lange rit te gaan maken, daarvoor is hij echt te klein, mede door de achterwiel aandrijving zit er bij de voeten voor de midden passagier een behoorlijke tunnel die ten kosten gaat van de beenruimte. Door de ver naar binnen komende achterflanken van de auto merk je dit aan de binnenzijde, 3 personen zitten dan wel heel dicht tegen elkaar aan.

Waar je goed rekening mee moet houden is toch wel de vrij brede A-stijl. Deze haalt toch ongewild behoorlijk wat zicht weg, meer dan je zou denken, heeft bij mij al 2 keer tot benarde situaties geleid het zou ook gewenning aan deze auto kunnen zijn.

De kofferbak is aan de kleine kant, met 4 personen, koffers en wat handbagage naar Schiphol is een bijna kansloze missie, een koffer op schoot biedt gelukkig uitkomst.

Hoewel het er niet is, is er al veel over de afwerking van de kofferbak geschreven, en dan het ontgrendel mechanisme van de goed zittende achterbank. De bevestigingsbeugeltjes hiervan zijn vastgeklikt aan de carrosserie, je moet aan een knop trekken om te ontgrendelen, als je dit niet met enige nauwkeurigheid doet trek je daarmee de beugeltjes uit de carrosserie, ik snap niet dat men daar nog steeds geen up-date voor heeft. Ik heb ze met ty-raps vastgezet, en dat werkt.
Dat je in een Engelse auto rijdt merk je wanneer de naar de neerklapbare delen van de achterbank kijkt, hier vallen de Engelsen door de mand. Het stuur en de bediening zijn wel naar de linkerzijde verplaatst maar bij de achterbank zijn ze iets vergeten. Deze is in 2 delen neerklapbaar (2/3 – 1/3), daar zit namelijk het 2/3 deel nu achter de bestuurder, normaliter zit het kleine deel 1/3 achter de bestuurder, dit is de plek voor de 3e persoon. Zodoende houdt je logischer wijs meer ruimte 2/3 over om wat langere/grotere delen mee te nemen.

De afdichtingen van de deuren t.o.v. de carrosserie zit vrij ver naar binnen, met name bij de achterdeuren. Na de auto een keer door de wasstraat te hebben gehaald valt op hoe ‘vies’ deze ruimte blijft. Tijdens het rijden komt er waarschijnlijk behoorlijk wat spatwater omhoog wat deze versmering veroorzaakt. Na een wasbeurt moet wel even de natte lap langs de binnenzijde van de auto gehaald worden anders is de kans dat je kleren smerig worden tijdens het instappen behoorlijk.

De bevestiging van de vloermatten is met een kunststof haakje, beetje vreemd, waarom niet gewoon een drukbevestiging? De kans dat het haakje afbreekt als je er met maatje 44 op gaat staan is groot, bij mij is dat dus het geval.

Het navigatie systeem is groot en duidelijk. Het Touch display welke ondanks het matte glas bij een bepaalde licht inval een hinderlijke spiegeling van zonlicht kan geven laat zich makkelijk bedienen. Jammer is dat soms de melding ‘SD kaart leesfout’ verschijnt. Dit gebeurt met name wanneer je uit het adresboek een eerder gereden route laadt, het systeem wordt vanzelf opnieuw opgestart en gaat weer verder.

Tja, en dan de betrouwbaarheid, ik heb er nu 28.000 kilometer opzitten in 6 maand en de auto is al 2 keer terug geweest naar de garage, de eerste keer bij 60km. i.v.m. een defecte sensor. De tweede storing was een lekkage van het koelsysteem bij 21.000km. koeler defect. Gelukkig heeft de dealer de problemen snel en goed hersteld, maar toch, dit verwacht je niet van dergelijke auto.

Resumerend, gewoon een lekkere reisauto die doet wat hij moet doen. (als hij het doet)
Aan elke auto valt wel wat op en/of aan te merken maar het rijplezier en de rij beleving van deze auto doen de negatieve zaken echt vergeten. Wat ik zelf erg leuk vindt is dat je de auto nog niet veel ziet rijden, hij blijft daarom een bijzonder verschijning.

Tot de volgende up-date.

3,3