Jaguar XE krijgt mild-hybride motoren
Bijgeschaafd
Vanmorgen maakte autoland kennis met de vernieuwde Jaguar XF. Ook voor diens kleinere XE-broer is er nieuws. De concurrent van auto's als de BMW 3-serie maakt namelijk kennis met nieuwe aandrijflijnen.
Zo'n anderhalf jaar geleden legde Jaguar de in 2014 gepresenteerde XE op de snijtafel en ook nu waait de wind der vernieuwing door het XE-gamma, al is de windsterkte niet zo indrukwekkend als in 2019. De nieuwigheden spelen zich ditmaal namelijk puur onderhuids af.
De Jaguar XE van het nieuwe modeljaar komt voor het eerst beschikbaar met mild-hybrid techniek. Net als bij de vernieuwde XF het geval is, is de nieuwe 204 pk en 430 Nm sterke 2.0 viercilinder dieselmotor de enige motorversie met mild-hybrid techniek. Deze machine helpt de XE in een dikke 7 tellen aan een snelheid van 100 km/h. Op de benzinelijst staan, opnieuw net als bij de XF, de 250 pk en 365 Nm sterke P250 en de 300 pk en 400 Nm krachtige P300. De nieuwe dieselmotor stuurt z'n vermogen net als de P250 altijd naar de achterwielen, terwijl de P300 standaard over vierwielaandrijving beschikt. Alle motorversies zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Met het 300 pk sterke hart heeft de XE in zo'n 6 seconden de 100 km/h op de klok staan.
Ook de XE profiteert van de komst van nieuws op infotainmentvlak. Sinds de vorig jaar geïntroduceerde facelift had de XE al een set displays, waaronder een digitaal instrumentarium, een 10-inch groot centraal scherm én een optioneel exemplaar eronder met een diameter van 5,5-inch. Voortaan draait Jaguar's nieuwe Pivi Pro-software op de schermen. Het digitale instrumentarium is verbeterd. Jaguar geeft de XE verder onder meer een nieuw stuurwiel. Net als de XF profiteert ook de XE van de komst van Enhanced Cabin Air Ionisation.
Hoe de vernieuwingen van de XE uitpakken voor de Nederlandse markt, horen we later.