en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | XE 20t Prestige |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Na enig zoeken heb ik hem toch gevonden; de opvolger van onze Jaguar XF.
Ik zocht een benzine uitvoering van de Jaguar XE, en dat viel niet zo mee.
Veel aanbod bestaat uit de dieselversies welke eigelijk voor de lease rijder zijn bestemd
En om dan de bijtelling binnen de perken te houden moeten er bepaalde grenzen worden getrokken.
Omdat ik gewoon privé rijd heb ik hier geen last van en mag de auto voorzien zijn van alle opties en/of motoren.
Uiteindelijk heb ik er toch een gevonden , en wel in Limburg bij een Jaguar dealer.
Het betreft een Jaguar XE Prestige uit het bouwjaar 2015 met 25.000 km op de teller.
Het betreft een z.g.n "company car" en is voorzien van bijna alle opties.
Volledig lederen bekleding in lichte uitvoering (Latte)
Meridian sound systeem, tienvoudig verstelbaar verwarmde lederen stoelen, verwarmd stuur, achteruitrijcamera, in delen neerklapbare achterbank, 18 inch LM velgen en een 2 liter 4 cilinder benzinemotor, met turbo van 200pk.
Het eerste wat opvalt als je in de auto stapt is het veel moderere interieur ten opzichte van de XF.
Dat kan ook niet anders want de XF dateerde uit 2010.
Ook is de auto veel compacter, niet te verwarren met klein.
Tijdens de rit naar huis van ongeveer 150 km (Zeeland) wel een eerste rij impressie op kunnen doen natuurlijk.
De auto stuurt lekker direkt zonder nerveus te zijn, niet meer dat zweverige van de XF.
Ook het karakter van de motor is totaal anders, niet meer het smeuïge van de zes cilinder.
Deze motor komt er in met veel vermogen, dat zal ook wel aan de turbo liggen, maar het past wel bij de auto.
De achtbak doet zijn werk heel mooi op de achtergrond en met de verschillende rijmodi is er altijd wel een passende te vinden.
Wordt vervolgd
Zo, inmiddels is de auto drie jaar oud en loopt de garantie periode in november af.
De teller staat inmiddels op bijna 40.000 km.
Welke problemen hebben zich voorgedaan?
Korte tijd na de aanschaf bleek dat de stop/start functie niet goed functioneerde. Ik had dat pas door toen ik tijdens een onderhoudsbeurt in een andere auto reed. ( kun je nagaan)
De dealer heeft toen een reset uitgevoerd en het probleem leek hiermee opgelost.
Zoals geschreven: “leek”, in oktober stak het probleem(pje) weer de kop op.
Omdat de garantie termijn in november zal aflopen heb ik toch aangedrongen op een verder onderzoek.
Nadat de auto een poosje aan de computer had gehangen bleek de oorzaak in de accu te zitten.
Deze is door de dealer kosteloos vervangen en sindsdien is het probleem opgelost.
Een ander probleempje, had ik met de montage van de winterbanden, deze waren nog van de Jaguar XF.
Omdat deze niet voorzien waren van sensoren heb ik deze door “mijn” bandenleverancier laten voorzien van nieuwe ventielen zodat het bandenspanningssysteem gewoon zou functioneren.
Dit bleek echter toch op enkele problemen te stuiten, na verloop van tijd kwam er een storingsmelding van het systeem.
Er zullen volgens “mijn” bandenleverancier andere sensoren in moeten worden geplaatst.
Ik zie dit probleem dan ook niet als een probleem van de Jaguar, maar van “mijn” leverancier.
Conclusie tot nu toe:
Fijne auto, geen olieverbruik of wat dan ook en een super service van Jaguar Nederland,
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.