Jaguar XE 2.0D 163pk Prestige (2015)

Jaguar XE E-Performance Prestige (2015)

UitvoeringXE E-Performance Prestige
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015

Een eerste indruk

En dan is het tijd om een nieuwe lease-auto uit te zoeken...
Omdat mijn huidige werkgever weinig tot geen restricties oplegt met betrekking tot merk/model/prijs, etc. voelde ik mij als een kind in een snoepwinkel.
Toen het bekend werd dat ik een nieuwe leaseauto uit mocht zoeken, was op dit moment de AutoRai in Amsterdam en dus een ideale gelegenheid om eens rustig mijn lijstje van 'kandidaten' te bekijken:
- Volkswagen Passat Station;
- BMW 320 touring
- BMW 218 Active Tourer (voorkeur van mijn vrouw)
- Volvo V60;
- Jaguar XE;
- Mercedes CLA Shooting Brake

Na een dagje 'auto's kijken' was mijn lijstje al gekrompen tot 3 modellen, de BMW 3-serie, de VW Passat en de Jaguar XE.
De Volvo viel af omdat het toch een redelijk 'oud' model is en hij qua lease prijs niet echt aantrekkelijk was.
De Mercedes vond ik niet heel ruim van binnen en alle modellen op de beurs hadden een volledig zwart interieur waardoor het wat benauwend overkwam. Deze werd het dus ook niet.
De BMW-2 serie is een mooie, ruime auto maar ik wilde weer een echte 'rijders auto' ipv een busje...

Na een proefrit in de VW Passat viel deze ook af. Absoluut geen straf om in te rijden maar ook niet echt vernieuwend. Daarnaast toonde de dealer totaal geen interesse in de verkoop (toen ging het blijkbaar nog goed met VW).

Na wederom een dagje proefrijden was het redelijk duidelijk dat het de Jaguar XE ging worden. Buiten het feit dat hij qua prijs/uitrusting boven de BMW 3-serie uitstak, trok ik de Jaguar aan als een maatpak. Alles klopte direct en ik voelde mij thuis in de auto. Dat gevoel was minder in de BMW (heb tijdens de proefrit de hele tijd mijn stoel versteld). Daarnaast struikel je zowat over de 3-serie, wat ook wel weer wat zegt over de auto, maar ik wilde iets anders. En de Jaguar XE is duidelijk iets anders, iets nieuws!

Uiteindelijk is op 4 augustus de onderstaande auto besteld en kon het lange wachten beginnen:

- 163 PK Prestige Automaat
- Lak: Ammonite Grey
- Interieur: latte Jet
- Premium Business Pack (oa. navigatie en achteruitrij camera
- Electrisch verstelbare stoelen incl. geheugen
- Meridian Sound System
- Winter Pack (Xeon en verwarmbare voorstoelen)
- Automatisch dimmende binnenspiegel;
- Keyless entry/keyless start en elektrische kofferbak;
- Electrisch wegklapbare trekhaak
- Verwarmbaar stuurwiel
- DAB+ Radio
- In delen neerklapbare achterbank

Op 7 november was het zover, de Jaguar XE was klaar om de weg op te gaan.
Na een uitgebreide uitleg over alle mogelijkheden was er direct een 100km lange weg terug.
Vanaf het moment dat ik in de auto stapte ontstond er een glimlach op mijn gezicht die niet meer is verdwenen. Wat een geweldige auto is dit!
De lederen stoelen zijn uitgebreid verstelbaar waardoor je een optimale zit hebt. Doordat je wat lager zit, zit je ook echt IN de auto. De brede middenconsole versterkt dat gevoel alleen maar.
De 163 PK dieselmotor is nauwelijks hoorbaar en in combinatie met de 8-traps automaat heb je altijd genoeg vermogen tot je beschikking. De automaat is constant bij de les en na het intrappen van het gaspedaal schakelt de automaat enkele versnellingen terug en gaat de auto er als een speer van door. Dit alles met souplesse zonder luid 'motor gebrul'.

Het nieuwe multimedia systeem werkt tot nu toe perfect. Het is snel, overzichtelijk en je hebt snel alle mogelijkheden ontdekt. Veel functies moeten via het touchscreen bedient worden en ik moet zeggen dat ik een centrale knop (zoals de i-Drive van BMW) niet mis. Er is een aantal knoppen naast het scherm waardoor je direct bij enkele functies komt en alles laat zich makkelijk bedienen.
Ook de voice control werkt snel en nauwkeurig. Het vergt enige gewenning om alles commando's te leren, maar als je er eenmaal aan gewend bent is het een prettige toevoeging.

Na zo'n 1500 km is er over betrouwbaarheid en gebruikskosten weinig te vertellen. Ik zal de review regelmatig updaten zodat ik dan wat meer over deze zaken kan vertellen.

Is er dan helemaal niets wat tegenvalt? Nou, niet echt....alhoewel...er is een aantal dingen waarvan ik deze graag opgelost zou zien in een volgende facelift:

- Cruise control: als je de cruise control hebt uitgeschakeld is het niet meer zichtbaar op welke snelheid deze ingeschakeld stond. Als de na enige tijd op de 'resume' knop klikt, blijft het een verrassing welke snelheid de auto gaat aanhouden...
- DAB+: het veranderen van een DAB+ zender kan niet via de voice control. Als de radio is afgstemd om een DAB+ zender en je verandert de zender via voice control dan springt deze automatisch over op FM.
- Bedieningshendels neerklapbare achterbank: dit is echt Jaguar onwaardig. Het systeem is wel verbeterd ten opzichte van de de eerste prototypes, maar dit is bij de concurrentie beter afgewerkt.

Tot zover een eerste indruk. Over een paar duizend km meld ik mij weer. Vragen/opmerkingen zijn altijd welkom.

Goede indruk

We zijn inmiddels ruim 10.000 km verder en dus is het tijd voor een 'verse' review.

Eigen kan ik kort en krachtig zijn: het is een fantastische auto waar ik nog geen moment spijt van heb, of het moet aan de einde van de maand zijn als mijn salarisstrook zie waarop de bijtelling vermeld sta. Maar goed, dat wist ik van tevoren dus ik moet niet klagen.

Wat mij het meeste bevalt is de wegligging: wat kan je onnoemelijk hard een bocht door. Of het wegdek nu droog of nat is, de auto geeft geen krimp! Wat wel verbeterd kan worden is de zijdelingse steun van de stoelen. Nu heb ik de elektrisch verstelbare lendesteun niet als optie erbij genomen en wellicht dat men m.b.v. deze optie de zijdelingse steun kan verbeteren.
Voor de rest zitten de stoelen fantastisch.

Wat het verbruik betreft, valt het mij een beetje tegen. Ik kom gemiddeld uit op 1:17,9 en met een tank van ongeveer 50 liter sta ik toch iedere 800/900 km aan de pomp. Wellicht dat ik in het verleden verwend ben geweest, maar ik had toch een lager verbruik verwacht.

Zodra ik de eerste onderhoudsbeurt heb gehad, zal ik mij weer melden tenzij er in de tussentijd iets gebeurt wat het vermelden waard is.

Een afscheid

Het opzeggen van mijn baan betekent automatisch ook een afscheid van de Jaguar XE.
Wat kan ik vertellen over de afgelopen 55.000 km. Echt heel veel bijzonderheden zijn er niet te vertellen, maar van deze XE gaat de concurrentie niet heel erg wakker liggen.
Qua rijcomfort en stuurgedrag is het een genot om in te rijden, een echte rijdersauto zullen we maar zeggen. Maar op een aantal punten schiet deze XE toch echt te kort:

De navigatie: dit is echt een lachertje en eigenlijk schandalig dat Jaguar dit systeem inbouwt. Niet alleen zijn de kaarten hopeloos verouderd (een nieuwe versie, als die al beschikbaar komt, kost rond de 250 euro....), maar ook de gekozen routes zijn ronduit vreemd te noemen. Het is iedere keer weer verbazingwekkend welke kant de Jaguar je opstuurt.....dezelfde route wordt iedere keer anders aangeboden. De navigatie op mijn telefoon heeft het al snel overgenomen.

Betrouwbaarheid: ik moet zeggen dat ik redelijk vaak (eigenlijk te vaak) bij de garage heb gestaan. Het was allemaal niet schokkend, maar het doet afbreuk aan het totale gevoel wat je van een auto hebt.
Zo begaf de achteruitrijcamera het van het ene op het andere moment. Dat kan gebeuren, maar als je uiteindelijk 4x terug moet naar de garage eer het gerepareerd is, dan is de lol er snel vanaf.
Zo heeft ook de DAB+ het al 2x begeven, zag het systeem mijn USB-stick ineens niet meer, rammelt de houder van AdBlue tank voor de zoveelste keer....
Kortom allemaal kleine ergenissen, die niet onoverkomelijk zijn, maar wel 'vervelend'.

Motortechnisch heeft ie me nooit in de steek gelaten.....het was een dagelijks genot om in te rijden en ook werd je nog vele malen nagekeken als je ergens voorbij reed.

Maar goed, de auto is achtergelaten bij de baas en al met al heb ik toch behoorlijk genoten van de XE, maar of ik nog een keer een Jaguar zou 'nemen'.....?!?