Hyundai Terracan 2.9 CRDI Executive (2002)

Op nieuw terrein

Hyundai Terracan 2.9 CRDI Executive
Hyundai wint in snel tempo terrein in het terrein. Eerst kwam de Santa Fe en vervolgens ook nog de Terracan. Die laatste voelen wij in deze test aan de tand. Grote vraag: is die grote 4x4 van Hyundai wat of kun je beter wat anders kopen?

Hyundai was nooit een 4x4 merk. Maar dat veranderde met de komst van de Santa Fe; een 4x4 met een avontuurlijke en tegelijk moderne uitstraling. Met z'n tweede 4x4 - e Terracan -gaat Hyundai een beetje retro.
'Onze' Terracan werd aangedreven door een nieuwe diesel: 'n rachtbron met directe inspuiting via een common rail. Uit een cilinderinhoud van 2,9 liter ontwikkelt hij 110 kW/150 pk vermogen en 333 Nm koppel. De motor doet behoorlijk vlot aan. Hij laat de bijna twee ton zware wagen soepeltjes uit de startblokken komen en lijkt er niet veel moeite mee te hebben hem vooruit te krijgen. In 13,8 s sleurt hij hem van 0-100 km/h. Hyundai geeft voor de Terracan 2.9 CRDi een top van 166 op. Ook op 't onderdeel 'souplessemetingen' laat de Koraan zich van zijn beste kant zien. Tevens klinkt de motor relatief stil.

Kracht en beleid
Van 4x4's worden in ieder geval twee dingen verwacht; ze moeten off-road vooruit kunnen komen en ze moeten ook fatsoenlijk kunnen rijden op de verharde weg, want daar zullen ze toch de meeste kilometers afleggen. Terrein en weg stellen verschillende eisen aan de wielophanging en de besturing.
En daarom moet er gezocht worden naar Ìn goed compromis. Hyundai heeft duidelijk ingezet op comfort. Vering en demping van de Terracan zijn soepel afgestemd en de besturing werkt makkelijk, maar toch niet gevoelloos licht. Maar Ìn scherpe besturing is weer heel wat anders en door de souplesse van het onderstel helt de koets al snel nu eens naar de ene kant over en dan weer naar de andere kant. Toch blijven die neigingen bij het bochtenwerk binnen de perken.
De versnellingsbak schakelt overigens net zo makkelijk als die van de doorsnee personenauto. De Terracan in Executive-uitvoering krijgt permanente vierwielaandrijving mee, en de verdeling van de aandrijfkracht tussen vóór- en achterwielen wordt automatisch aan de omstandigheden aangepast.
Met een draaiknop op de tunnelconsole kun je de lage gearing voor het serieuze terreinwerk inschakelen. En, niet te vergeten, achter zorgt een differentieel met beperkte slip ervoor dat wanneer één wiel geen grip meer heeft er toch nog aandrijfkracht naar 't andere wiel gaat.
De Hyundai Terracan in Executive-outfit heeft 'alles' in huis. Dus vinden we in het
interieur hout en leder. Zetels, deurpanelen, stuurwiel, pookknop; het is allemaal met leer bekleed: glimmend leer over het algemeen. Glanzend hout vinden we op de middenconsole en de tunnelconsole. Toetsen op de armsteunen van de voorportieren zijn in hout gevat en het stuurwiel laat hout zien, voor zover het niet met leer is bekleed. Voor ons hoeft dat niet zo nodig; dat leer en vooral dat hout. De luxe uitstraling die het zou moeten geven, gaat ook een beetje verloren door de niet zo chique ogende kunststof waarvan 't dashboard is vervaardigd. Maar hoe je ook over de aankleding denkt; de met 't glimmende leer beklede stoelen bieden een comfortabele zit en geven genoeg steun opzij. En ze zijn elektrisch verstelbaar; ook in de hoogte. Je hebt dus voldoende mogelijkheden om een optimale zitpositie in te stellen. Het in hoogte verstelbare stuur helpt daarbij ook nog een handje.
Op het dashboard zou je wat spulletjes kunnen leggen. Is niet aan te raden, want ze vallen er zo weer af. Je kunt ze beter opbergen in de flinke portiervakken, de ruimte in de midden armsteun of desnoods in de bekerhouders.
De flinke wielbasis van de Terracan komt tot uitdrukking in de prima beenruimte achterin. Ook de hoeveelheid hoofdruimte geeft geen reden tot klagen. Minder te spreken zijn we over het aantal hoofdsteunen en driepunts rolgordels. Achterin zijn twee hoofdsteunen en 3-punts gordels plus een heupgordel.
Wat meteen opvalt als we de achtersteven bekijken, is dat de Koreaan een forse overhang heeft. Daardoor is zÌn bagageruimte, zonder dat er iets wordt om- of weggeklapt, aanzienlijk. De achterklep zwaait omhoog. De laadvloer ligt op een makkelijke hoogte en je kunt koffers tassen en dergelijke zo naar binnen schuiven. Moet er meer mee dan de standaard bagageruimte aan kan? Geen punt; de achterbankleuning laat zich gemakkelijk in ongelijke delen neerklappen.
De Koreaan is vlot, comfortabel en ruim. Minder enthousiast zijn we over de aankleding van zÌn interieur, maar ach, we hebben niet voor niks geleerd dat je verder moet kijken dan het uiterlijk.

Signalement

Merk Hyundai
Model Terracan 2.9 CRDi Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 42.395

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.902 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 333 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.710 mm / 1.860 mm / 1.800 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.955 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.800 kg / 700 kg
Banden255/70R16Prijzen
Topsnelheid 166 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,8 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,7 s / 13,5 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
CO2-uitstoot 227 g/km