Hyundai Sonata 2.5i V6 GLS (2000)
Grootverbruiker
Om maar met de deur in huis te vallen: zuinig is deze Sonata niet. De 2,5-liter V6 lust "n aardige slok. Geeft de fabriek een verbruik op van 1 op 10 precies, wij reden gemiddeld 1 op 7,5. Gemiddeld, want de Sonata is heel rijstijlgevoelig. Een rustige rit over de snelweg en wat provinciale wegen levert een - voor een V6 - nette 1 op 9,5 op. "n Middagje stadten? Reken op 1 op 6.
De moderne aluminium motor produceert dat typische V6-geluid: bij elke aanraking spint hij als een tevreden katje. Krachtig is hij ook: 160 pk. Zijn maximale koppel van 230 Nm is bij 3750 toeren beschikbaar en dat betekent dat hij vrij schakellui te berijden is. Voor de bestuurder viel er trouwens sowieso niet veel te schakelen, want onze testauto was voorzien van een viertrapsautomaat.
De automaat is wel nadrukkelijk aanwezig, vooral als het nog niet zo hard gaat; zeg maar tot 80 km/h. Snel opschakelen, maar ook meteen weer "n tandje terug als er gas bijgegeven wordt. Op de snelweg daarentegen zou hij voor het gevoel wat eerder terug mogen bij het versnellen.
"Sullig"
Naast veel scherp gesneden concurrenten mag u van ons die Sonata gerust "sullig" noemen. Zijn we het ronduit mee eens. Maar dat sullige heeft tegelijk ook iets vertederends: de auto is betrekkelijk pretentieloos. Zo van "zo zie ik er nu eenmaal uit, neem me maar zoals ik ben". Als je die Sonata zo bekijkt, zijn z"n rijeigenschappen juist weer verrassend. Je kunt er verrassend hard mee door een bocht. De Hyundai weet lang het spoor vast te houden. Wel reageert de onderstuurde auto iets onrustig op gas loslaten, maar niet zo schrikachtig dat het uit de hand loopt. Bochtenwerk gaat met behoorlijk overhellen gepaard en dat gladde leer binnen in deze Luxe-versie houdt de inzittenden dan nooit op hun plaats. Maar dat doet niets af aan het feit dat de Sonata toch een goede bochtenridder is. Demping en vering zijn ook al behoorlijk aan de zachte kant. Dat levert een goed rijcomfort op. Maar zoals gezegd, je schrap zetten in bochten is noodzaak.
De automaat van de Sonata is geen vernuftig geraffineerd ding. "t Doet z"n werk goed, reageert vrij snel op het gas en dat maakt de Sonata vlot in de omgang. Waar het om gaat bij een automaat: lekker snel oppakken zonder te schrikachtig uit de startblokken te schieten. Dat niveau haalt de Sondata dus niet. Nog een opmerkelijk detail komt naar voren als je de kick-down activeert. Dan breekt echt de hel los met een V6 die "t uitbrult en in razend tempo tot in het rood klimt.
Met de stoelen is iets geks aan de hand. In de Sonata heb het gevoel dat je óp de stoel zit, dat je minder één bent met de bestuurdersstoel. En toch stapten we fit uit de Sonata na een lange snelwegrit!? Zitten is zo persoonlijk, dat moet u zelf maar gaan ervaren.
De Hyundai is stil genoeg. De motor hoor je op constante snelheid simpelweg helemaal niet. De decibelmeter bevestigt dat nog eens. Wel krijgen de Sonata-inzittenden zowel onderstelgeluiden als windgeruis om de oren.
Alles zit erop en eraan, maar dat mag ook wel voor om en nabij de 61 mille. We noemen elektrische ramen vóór en achter, elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels, airconditioning, ABS, airbags voorin (2x) en opzij. Natuurlijk is de achterbank in delen neerklapbaar en is de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar. Regelbare interval op de ruitenwissers? Tuurlijk. Mistlampen vóór? Zeker. Nog meer luxe? Ja hoor: de airconditioning is automatisch geregeld - al heeft hij moeite met het drooghouden van de ramen bij vochtig weer. U krijgt er ook nog een cruise control bij en lichtmetalen velgen. Er is bovendien een Luxe-pakket te krijgen (zat op onze testauto) en dan wordt je Sonata voorzien van elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen, mét leren bekleding. Dit pakketje kost je f 4.000.
De Sonata met deze motor/bak-combinatie bezorgt ons geen slapeloze nachten van opwinding. Zelfs niet één. De auto laat zich heus goed door een bocht dirigeren, is comfortabel, rijk uitgerust en biedt goede prestaties. Maar al die plussen zijn ook niet van zo"n spetterend gehalte dat we een gat in de lucht springen. Dat doet de oliemaatschappij overigens wel van zo"n Sonata V6...
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Sonata 2.5i V6 24V GLS |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.359 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.493 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.710 mm / 1.818 mm / 1.410 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.311 kg |
Laadvermogen | 599 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 205/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s (fabrieksopgave: 9,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,2s |
Brandstofverbruik | 10,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 239 g/km |