Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Hyundai Nexo

Koreaanse rakettechniek

37
Hyundai Nexo FCEV
Hyundai Nexo FCEVHyundai Nexo FCEVHyundai Nexo FCEVHyundai Nexo FCEVHyundai Nexo FCEVHyundai Nexo FCEVHyundai Nexo FCEVHyundai Nexo FCEVHyundai Nexo FCEV
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
24 augustus 2018 om 14:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 29 2018
AutoWeek 29 2018

Je leest het in AutoWeek 29 2018

Hyundai wil in 2021 de groenste autofabrikant ter wereld zijn. Dat klinkt best ambitieus. Om een idee te krijgen hoe realistisch die ambities zijn, hebben we gereden met de Nexo, de nieuwe brandstofcel-SUV uit Zuid-Korea.

Hyundai wil groot worden in groen. Dat klinkt niet alleen heel nobel, het is ook harde noodzaak: de emissie-eisen worden steeds strenger. Om in 2021 voorop te lopen wedden ze bij Hyundai niet op één paard: ze kiezen voor meerdere technieken, waarvan waterstof er één is. Met de compleet nieuwe Nexo gaan de Zuid-Koreanen verder op de weg die ze vijf jaar geleden al zijn ingeslagen met de ix35 FCEV. Tussen het debuut van de ix35 FCEV en de Nexo is Hyundai flink blijven sleutelen. In getallen uitgedrukt is de waterstoftechniek 20 procent lichter geworden, is de efficiëntie van het systeem met 10 procent verbeterd en zijn de prestaties met 30 procent omhoog gegaan. Concreet betekent dit dat een afgetankte Nexo volgens de WLTP- metingen 666 km ver moet komen en dat de elektromotor 163 pk en 395 Nm kan leveren. De grotere Nexo weegt met z'n 1.814 kg nagenoeg evenveel als de kleinere ix35 FCEV.

Overigens komt de elektriciteit niet altijd van de brandstofcellen. Er is ook een accu-pakket aan boord en dat maakt de Nexo tot een hybride. Hierdoor kan er remenergie worden opgevangen die later weer gebruikt kan worden voor een snelle respons op het gaspedaal. De brandstofcel reageert namelijk met enige vertraging. De mate van regeneratie kan in vier standen geregeld worden via flippers achter het stuur, variërend van zonder belemmering uitrollen tot stevig afremmen op de motor. In die laatste stand heb je het rempedaal vrijwel niet meer nodig.

KNOPPENBRIJ

De nadruk ligt bij de Nexo duidelijk op comfort, wat onderstreept wordt bij de keuze van rijmodi: er zijn twee ecostanden en een comfortmodus. De elektromotor (in principe dezelfde als in de Kona Electric) reageert mooi op het gaspedaal, al spurt hij er niet zo heftig vandoor als de batterij- elektrische auto. Het gaat allemaal vrij gemoedelijk. Dit is helemaal in lijn met het onderstel. Oneffenheden worden keurig weggefilterd, overigens zonder dat de auto te deinerig wordt. De besturing werkt licht, misschien zelfs wel iets te licht en daardoor ook afstandelijk, een beetje kunstmatig. Het interieur maakt een verzorgde indruk. Hoewel er hier en daar wat hard plastic is te vinden, is de uitstraling beter dan bij bijvoorbeeld de Hyundai Kona. Duidelijk is dat deze technologiedrager bij Hyundai hoog in de pikorde staat. In een tijd waarin zoveel mogelijk functionaliteit achter een touchscreen of een centrale draaiknop op de middentunnel wordt weggestopt, lijkt Hyundai bezig met een tegenbeweging. Het moet ergens eind vorige eeuw zijn geweest dat we voor het laatst zoveel knoppen op de middentunnel hebben gezien. Wanneer je er na een beetje moeite in thuis bent (en dat lukt best), blijkt het in de praktijk minder druk dan het eruitziet.

Qua formaat loopt de middenklasse-SUV redelijk in de pas met bijvoorbeeld de Hyundai Santa Fe. De wielbasis van de Nexo is echter negen centimeter langer en dat merk je goed wanneer je op de achterbank zit. Daar is het ook als volwassene met een bovengemiddelde lengte prima uit te houden, ondanks dat onder de achter- bank één van de drie waterstoftanks schuil- gaat. De andere twee tanks zitten onder de vloer van de kofferbak. Die is daardoor niet te klein, maar met z'n 461 liter wel een stuk bescheidener van formaat dan de bagageruimte van de Santa Fe die 585 liter meet. Direct voordeel van een waterstofauto in SUV-verpakking is dat er minder met ruimte hoeft te worden gewoekerd dan bij lagere auto's, zoals de Toyota Mirai en de Honda Clarity, waarbij meer compromissen zijn gesloten.

LAGERE BIJTELLING

Goedkoop is de Nexo niet. De prijslijst begint bij € 69.995 en dat is een serieus bedrag voor een middenklasse-SUV. Voor de zakelijke rijder is er echter een meevaller: volgend jaar blijft de bijtelling voor waterstofauto's over de hele cataloguswaarde vier procent. Dus ook over het gedeelte boven de € 50.000. Dit in tegenstelling tot de batterij-elektrische auto, waarvoor na 1 januari 2019 over het deel boven de € 50.000 het normale percentage bijgeteld moet worden. En voor hen die overwegen zelf een exemplaar aan te schaffen: Hyundai is dusdanig zeker over z'n brandstofcellen, dat het 10 jaar of 160.000 kilometer garantie geeft. Het kost nog wel even tijd voor we een fijnmazig netwerk van waterstofpompen langs de weg hebben. Op dit moment staan er vier in Nederland. Er wordt gesproken over twintig pompen in 2020, maar dan moet er nog wel wat gebeuren. En dan nog zul je goed moeten plannen waar je je waterstof kunt halen.

CLUSTERING

Het brandstofcelpakket zit als één geheel onder de motorkap samengepakt met z'n randorganen plus de elektromotor en de vermogenselektronica. Clustering van al deze componenten vereenvoudigt het assemblageproces van de auto. Het hele pakket kan nu in één keer onder de motorkap geplaatst worden. Ook de waterstoftanks zijn vrij simpel onder de auto te hangen. Maar het produceren van de tanks is een ander verhaal. In tegenstelling tot de productie van een benzinetank is het vervaardigen van een waterstoftank een complex en duur proces. De tanks in de Nexo zijn versterkt met centimeters dikke lagen koolstofvezel en moeten bestand zijn tegen een druk van 700 bar om de waterstof binnen te houden. Een machine die om de paar seconden zo'n tank uitspuugt, is er niet, maar Hyundai kan wel genoeg tanks produ- ceren voor de enkele honderden Nexo's die per maand van de band rollen.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

PLUS & MIN

  • +Ruim interieur
  • +Stille aandrijflijn
  • +
  • -Korte stoelzittingen
  • -Weinig tankmogelijkheden
  • -
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Nexo
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Hyundai Hyundai Nexo Elektrische Auto

Uitgelicht aanbod

    Hyundai Nexo FCEV Plus Pack | Nieuw Uit Voorraad Leverbaar | Automaat | Climate & Cruise Control | Navi | Schuif & Kanteldak | Stoelverw & Ventilatie | Waterstof |

    Hyundai Nexo FCEV Plus Pack | Nieuw Uit Voorraad Leverbaar | Automaat | Climate & Cruise Control | Navi | Schuif & Kanteldak | Stoelverw & Ventilatie | Waterstof |

    • 2022
    • 1 km

    € 69.935

    Hyundai Nexo FCEV Plus Pack | Nieuw Uit Voorraad Leverbaar | Automaat | Climate & Cruise Control | Navi | Schuif & Kanteldak | Stoelverw & Ventilatie | Waterstof |

    Hyundai Nexo FCEV Plus Pack | Nieuw Uit Voorraad Leverbaar | Automaat | Climate & Cruise Control | Navi | Schuif & Kanteldak | Stoelverw & Ventilatie | Waterstof |

    • 2022
    • 1 km

    € 69.935

    Hyundai Nexo FCEV Plus Pack | Nieuw Uit Voorraad Leverbaar | Automaat | Climate & Cruise Control | Navi | Schuif & Kanteldak | Stoelverw & Ventilatie | Waterstof |

    Hyundai Nexo FCEV Plus Pack | Nieuw Uit Voorraad Leverbaar | Automaat | Climate & Cruise Control | Navi | Schuif & Kanteldak | Stoelverw & Ventilatie | Waterstof |

    • 2022
    • 1 km

    € 69.935

Meer Hyundai Nexo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Hyundai Nexo | v.a. € 69.995

    17
    • 1 juli 2021

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Nexo specificaties
  • Hyundai Nexo occasions
  • Hyundai Nexo video's
Advies en informatie
  • Hyundai Nexo tests
  • Hyundai Nexo gebruikersreviews
  • Hyundai Nexo index
PREMIUM
Hyundai Nexo

Hyundai Nexo

Hyundai wil in 2021 de groenste autofabrikant ter wereld zijn. Dat klinkt best ambitieus. Om...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai Nexo FCEV Plus Pack (2020)

    Hyundai Nexo FCEV Plus Pack (2020)

    9
    • 9 november 2020
meer reviews
Hyundai Nexo – Rij-impressie

Hyundai Nexo – Rij-impressie

112

Hyundai wil in 2021 de groenste autofabrikant ter wereld zijn. Dat klinkt best ambitieus. Om...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    'Waterstofauto Hyundai Nexo voorlopig niet vernieuwd'

    'Waterstofauto Hyundai Nexo voorlopig niet...

    67
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    100
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Nexo tot 14.000 euro goedkoper

    Hyundai Nexo tot 14.000 euro goedkoper

    86
    • 1 juli 2021
  • Nieuws
    Duitse politie kiest voor Hyundai Nexo

    Duitse politie kiest voor Hyundai Nexo

    73
    • 22 april 2020
  • Nieuws
    Hyundai gaat voor twee snelheidsrecords

    Hyundai gaat voor twee snelheidsrecords

    4
    • 23 oktober 2019
  • Nieuws
    'Grote vraag naar Hyundai Nexo drijft Nederlandse prijs op'

    'Grote vraag naar Hyundai Nexo drijft Nederlandse...

    142
    • 4 oktober 2019
  • PREMIUM
    Waterstof in het Ruhrgebied

    Waterstof in het Ruhrgebied

    • 5 juni 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Kia en Hyundai testen veiligheidssysteem dat waarschuwt voor hulpdiensten

    Kia en Hyundai testen veiligheidssysteem...

    10
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Hyundai N komt met Ioniq 5 N en sportieve coupé

    Hyundai N komt met Ioniq 5 N en sportieve...

    7
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    'Waterstofauto Hyundai Nexo voorlopig niet vernieuwd'

    'Waterstofauto Hyundai Nexo voorlopig niet...

    67
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    100
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6 komt mogelijk ook als Shooting Brake

    Hyundai Ioniq 6 komt mogelijk ook als Shooting...

    8
    • 29 juni 2022
  • Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    14
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6: aanval op Model 3

    Hyundai Ioniq 6: aanval op Model 3

    183
    • 28 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden