Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Hyundai Nexo

Voor de troepen uit

122
Hyundai Nexo
  • AutoBild
  • Eerste rijtest
4 mei 2018 om 14:04
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 15 2018
AutoWeek 15 2018

Je leest het in AutoWeek 15 2018

De brandstofcelauto van Hyundai wordt komende zomer leverbaar voor een bedrag van circa € 65.000. We gaan op stap met deze innovatieve nieuweling, waarvan het succes grotendeels afhangt van de snelheid waarmee het aantal waterstoftankstations groeit.

In 2020 moet er in Nederland een netwerk van 20 waterstoftankstations zijn, zo is het streven. Dat is nog altijd niet enorm veel, maar het begint langzamerhand op een enigszins dekkend netwerk te lijken. Goed nieuws voor Hyundai, dat de Nexo in de startblokken heeft staan. Het nieuwe brandstofcelmodel oogt niet alleen vlot, de Nexo brengt ook de elektroautotechnologie een stuk verder. Auto's met brandstofcel hebben de reputatie duur, zwaar en storingsgevoelig te zijn. "Dat klopt niet", aldus Hyundais brandstofcelgoeroe Sae Hoon Kim. "Ons systeem is goed voor minimaal 5.000 bedrijfsuren en de efficiency is verhoogd naar 60 procent. De koude start vormt geen probleem meer en na een aanrijding wordt de spanning in vier seconden verlaagd van 440 naar 40 volt, een voltage dat voor hulpverleners niet gevaarlijk is. Ook is de garantietermijn verdubbeld naar tien jaar en 100.000 km." Dat klinkt goed, tijd voor een nadere kennismaking met de Nexo.

De opvolger van de ix35 FC oogt modern en het model heeft een eigen gezicht. Het interieur vormt een mix van digitaal en analoog. Met een geschatte prijs van circa € 65.000 is de nieuwe brandstofcelauto uit Korea geen koopje, maar de Toyota Mirai is met een prijskaartje van € 80.925 nog een stukje duurder. En hoe rijdt de 1,8 ton zware SUV met drie met waterstof gevulde koolstofvezel tanks onder de achterbank en een brandstofcel onder de motorkap? Welnu, geruisloos en comfortabel, zoals een elektroauto eigenlijk. De forse duw in je rug waarvoor een volledig opgeladen accupakket zorgt, ontbreekt echter. Het vermogen van 163 pk en het koppel van 395 Nm zijn net zo middelmatig als de 9,2 seconden die de Hyundai nodig heeft om van 0 naar 100 km/h te sprinten en de topsnelheid van 179 km/h. De Nexo scoort wel punten met zijn actieradius, die volgens de NEDC-norm 800 kilometer bedraagt. De brandstofkosten bevinden zich met circa € 7 per 100 km op dieselniveau.

De Hyundai start je heel conventioneel door een startknop in te drukken. De bediening doet niet erg futuristisch aan, maar het rijgedrag van de Nexo is wel bijzonder te noemen. De besturing is direct en vergt weinig krachtsinspanning, maar voelt wel wat kunstmatig aan. De remmen zijn krachtig genoeg, maar lastig te doseren, omdat ze niet alleen vertragen, maar ook energie moeten terugwinnen. Het rijgedrag is veilig, maar pas boven de 80 km/h rijdt de Nexo echt soepel.

LOMPE BEWEGINGEN

Andere zaken die opvallen, zijn de bagageruimte, die ondanks de waterstoftanks een inhoud van 461 liter heeft, de handige automaat voor het in- en uitparkeren en de recuperatie, waarvoor je met de schakelflipper drie standen kunt instellen. De Nexo rijdt braaf mee met het overige verkeer, zonder op kop te gaan. De dodehoekcamera's zijn erg plezierig. Bij het wisselen van rijbaan geven ze het verkeer, dat zich vlak achter de auto bevindt, weer op groot formaat in het centrale display. Het gedeeltelijk autonoom rijden is minder succesvol. De soms wat lompe bewegingen laten niet alleen ons eigen hart, maar ook dat van andere verkeersdeelnemers regelmatig een tel overslaan. In tegenstelling tot een conventionele elektroauto, die je minstens 20 minuten aan de laadpaal moet hangen, duurt het onder druk tanken van de Nexo met 700 bar maar vijf minuten.

De Nexo is een milieuvriendelijke voorbode van de aandrijftechnologie van morgen. Hij rijdt minder pittig dan een elektroauto met uitsluitend accu's aan boord en is (op dit moment) veel duurder dan auto's met verbrandingsmotor. Hoe succesvol dit model gaat worden, hangt voor een groot deel af van de snelheid waarmee het waterstofnetwerk wordt uitgebreid. Na de Toyota Mirai en voorganger ix35 FC is de Nexo de derde brandstofcelauto bij ons op de markt. Merken als Audi, BMW en Volkswagen kijken nog de kat uit de boom: ditmaal spelen de Koreanen een voortrekkersrol.

  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Nexo
Hyundai Hyundai Nexo

Uitgelicht aanbod

    Hyundai Nexo FCEV Plus Pack | Nieuw Uit Voorraad Leverbaar | Automaat | Climate & Cruise Control | Navi | Schuif & Kanteldak | Stoelverw & Ventilatie | Waterstof | 12% Bijtelling |

    Hyundai Nexo FCEV Plus Pack | Nieuw Uit Voorraad Leverbaar | Automaat | Climate & Cruise Control | Navi | Schuif & Kanteldak | Stoelverw & Ventilatie | Waterstof | 12% Bijtelling |

    • 2021
    • 1 km

    € 74.995

    Hyundai Nexo € 42.500,- excl. BTW | FCEV Plus Pack | 4% BIJTELLING | PANO

    Hyundai Nexo € 42.500,- excl. BTW | FCEV Plus Pack | 4% BIJTELLING | PANO

    • 2019
    • 23.282 km

    € 51.500

    Hyundai Nexo FCEV | Nieuw Uit Voorraad Leverbaar | Automaat | Climate & Cruise Control | Navi | Schuif & Kanteldak | Stoelverw & Ventilatie | Waterstof | 12% Bijtelling |

    Hyundai Nexo FCEV | Nieuw Uit Voorraad Leverbaar | Automaat | Climate & Cruise Control | Navi | Schuif & Kanteldak | Stoelverw & Ventilatie | Waterstof | 12% Bijtelling |

    • 2021
    • 24 km

    € 74.995

Meer Hyundai Nexo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Hyundai Nexo | v.a. € 69.995

    17
    • 1 juli 2021

Lezersreacties (122) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Nexo specificaties
  • Hyundai Nexo occasions
  • Hyundai Nexo video's
Advies en informatie
  • Hyundai Nexo tests
  • Hyundai Nexo gebruikersreviews
  • Hyundai Nexo index
PREMIUM
Hyundai Nexo

Hyundai Nexo

Hyundai wil in 2021 de groenste autofabrikant ter wereld zijn. Dat klinkt best ambitieus. Om...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai Nexo FCEV Plus Pack (2020)

    Hyundai Nexo FCEV Plus Pack (2020)

    9
    • 9 november 2020
meer reviews
Hyundai Nexo – Rij-impressie

Hyundai Nexo – Rij-impressie

112

Hyundai wil in 2021 de groenste autofabrikant ter wereld zijn. Dat klinkt best ambitieus. Om...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Hyundai Nexo tot 14.000 euro goedkoper

    Hyundai Nexo tot 14.000 euro goedkoper

    86
    • 1 juli 2021
  • Nieuws
    Duitse politie kiest voor Hyundai Nexo

    Duitse politie kiest voor Hyundai Nexo

    73
    • 22 april 2020
  • Nieuws
    Hyundai gaat voor twee snelheidsrecords

    Hyundai gaat voor twee snelheidsrecords

    4
    • 23 oktober 2019
  • Nieuws
    'Grote vraag naar Hyundai Nexo drijft Nederlandse prijs op'

    'Grote vraag naar Hyundai Nexo drijft Nederlandse...

    142
    • 4 oktober 2019
  • PREMIUM
    Waterstof in het Ruhrgebied

    Waterstof in het Ruhrgebied

    • 5 juni 2019
  • Eerste rijtest
    Hyundai Nexo

    Hyundai Nexo

    37
    • 24 augustus 2018
  • Hyundai Nexo – Rij-impressie

    Hyundai Nexo – Rij-impressie

    112
    • 19 juli 2018
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

    112
    • 22 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met die elektrische sedans'

    Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met...

    26
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

    • 13 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    21
    • 3 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

    Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

    15
    • 26 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden