Hyundai i10 N-line vs. Volkswagen Up GTI - Dubbeltest

Pretpakketjes

Volkswagen Up GTI vs. Hyundai i10 N-line
AutoWeek 51/52 2020
AutoWeek 51/52 2020

Je leest het in AutoWeek 51/52 2020

Onderaan de modelgamma’s van automerken draait het vooral om kosten en efficiëntie, maar soms mag er worden genoten. Zoals met de nieuwe, dikke versie van de Hyundai i10. De N-Line levert 100 pk, zoveel vermogen had Hyundai’s kleinste nog nooit. Is het daarmee een waardige sparringpartner voor de Volkswagen Up GTI?

De letter N moet bij autoliefhebbers stevig op het netvlies komen en dat lukt heel aardig. Drie jaar geleden deed de Hyundai i30N zijn intrede, met de letter N die staat voor het snelheidsparadijs in de Duitse Eifel. Inderdaad, de Nürburgring-Nordschleife. Maar de N staat ook voor de testbaan van Hyundai in het Zuid-Koreaanse Namyang. De Nordschleife zegt elke autoliefhebber heel veel. We zijn vijf jaar geleden met een gewone i20 afgereisd naar het Duitse testcentrum van Hyundai, gelegen naast het legendarische circuit. Daar wilden we uitvogelen hoeveel uur de modellen van het merk op de ruim 20 kilometer lange omloop doorbrengen voordat ze op de markt komen. Elk type, dus ook de versies zonder N.

Na de N, die staat voor de absolute extremisten onder de gekietelde versies, bedacht Hyundai het daarvan afgeleide N-Line-pakket. Dat bevat wel de looks en wat aanpassingen, maar niet het extreme van een volwaardige N. Een voorbeeld daarvan is onze testauto, de nieuwe i10 N-Line. Dit is een lekker ogende variant van de A-segmenter die wij tot dusverre alleen kennen met de brave 1.0i-motor. Dat is een driecilinder zonder turbo van 65 pk, waarmee we tijdens onze duurtest van een halfjaar bijna ‘linkerrijstrookvrees’ ontwikkelden. De N-line is heel anders, want dankzij een turbo op hetzelfde 998 cc-blok praat je ineens over een vermogen van 100 pk. Dat maakt de i10 zo interessant dat we het aandurfden om er een heuse GTI naast te zetten. Uit Wolfsburg welteverstaan. Daar beschouwen ze zich als de uitvinder van het fenomeen GTI. Ze waren in elk geval de eersten met die aanduiding, die ook al eens op de Lupo stond en nu al zo’n drie jaar de Up siert. Is deze vergelijking wel eerlijk? Zeker, want de Up heeft ook een 1.0 drie- cilinder met turbo, maar wel met 115 pk. Daarmee zijn deze wat prijzige kleintjes witte raven in hun soort. Gekietelde A-segmenters zijn zeldzaam geworden.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Hyundai i10

DirectLease
Hyundai i10 1.0i Comfort (5D/5H)
€ 298
 
Arval
Hyundai i10 1.0i Comfort (5D/5H)
€ 326
 

Gerelateerde forumtopics